Ingezonden persbericht


Persbericht Schoolmanagers_VO - embargo tot donderdag 30 maart 2006

Monitor brengt innovatie in beeld

Scholen nemen zelf initiatief bij vernieuwingen in het voortgezet onderwijs

UTRECHT, 29 maart 2006 - Voor het eerst zijn de vernieuwingen in het voortgezet onderwijs volledig in beeld gebracht. Bijna alle scholen geven aan met onderwijsvernieuwing bezig te zijn, zoals flexibilisering van examens, leerwerkplekken en bètaonderwijs voor leerlingen op universiteiten. Scholen vernieuwen omdat zij willen aansluiten bij de variatie in leerstijlen van leerlingen en bij de veranderende eisen van de maatschappij.

De door Schoolmanagers_VO uitgevoerde Innovatiemonitor_VO laat zien dat 95 procent van de scholen met onderwijsvernieuwing bezig is. Bijna tien procent van de scholen heeft de meest vergaande vormen ingevoerd, waarin losse schoolvakken zijn opgegaan in geïntegreerde leergebieden, of waarbij leerlingen zelf hun onderwijsleerproces inrichten. Op ongeveer tweevijfde van de scholen is het traditionele vijftigminutenrooster ingeruild voor roosterzones of blokken en dagdelen. Een op de vijf scholen werkt met kernteams: een vaste groep docenten die verantwoordelijk is voor het onderwijs en de begeleiding van een vaste groep leerlingen. Dit komt de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingbegeleiding ten goede.

De vernieuwingen hebben vaak gevolgen voor de inrichting van het schoolgebouw: er worden projectwerkplaatsen, groepswerkruimtes en leerwerkplekken (onderwijsplekken in bedrijven voor vmbo-leerlingen) gecreëerd. Op veertien procent van de scholen zijn helemaal geen lokalen meer. Andere vernieuwingen zijn onder meer de flexibilisering van examens, de samenwerking met opleidingsinstellingen, universiteiten of bedrijven en vernieuwende onderwijsprogramma's zoals Sport, Dienstverlening en Veiligheid.

Schoolleiders vinden het belangrijk om bij de vernieuwingen gebruik te maken van de expertise van de docenten en de inbreng van de leerlingen. "Voorheen werd onderwijsvernieuwing door de politiek gedicteerd en wachtten scholen de stelselwijzigingen rustig af. Het beleid van de minister van onderwijs is er echter opgericht dat scholen de ruimte moeten krijgen en nemen voor onderwijsvernieuwing, en dat doen we", constateert Pieter Hettema, voorzitter van Schoolmanagers_VO. "We willen onderwijs bieden waarin leerlingen hun talenten optimaal kunnen ontplooien en waarmee we inspelen op ontwikkelingen in de maatschappij. We moeten daarin ambitieus zijn en naar nieuwe mogelijkheden van onderwijsvernieuwing zoeken. In het Innovatieplan_VO dat Schoolmanagers_VO samen met het veld heeft opgesteld trekken we het initiatief naar ons toe. Daarom vinden de innovaties ook op zoveel verschillende manieren plaats."

De Innovatiemonitor_VO zal jaarlijks worden uitgevoerd en geeft een compleet beeld van de ontwikkelingen die er plaats vinden in het veld. Scholen kunnen op basis van de monitor van elkaar leren en ervaringen met elkaar delen.

Tijdens het jaarcongres van Schoolmanagers_VO op donderdag 30 maart overhandigt voorzitter Pieter Hettema het rapport 'Beweging in beeld. Feiten en cijfers over innovatie in het voortgezet onderwijs 2006' aan Ella Vogelaar, voorzitter van de Programmaraad Innovatie_VO.


---

Noot voor de redactie,