Inspectie Verkeer en Waterstaat
30 maart 2006: Vooronderzoek Inspectie: onjuiste procedure oorzaak dodelijk
ongeluk op vrachtschip
Het niet volgen van de juiste procedure was de oorzaak van het
dodelijke ongeval met een zogenoemde luikenwagen aan boord van een
Nederlands-Antilliaans vrachtschip op 11 januari 2006 in Finland. Dat
is de conclusie uit het voorlopig onderzoek van de Inspectie Verkeer
en Waterstaat. Het vooronderzoek sluit een technisch mankement uit.
Technische aanpassingen aan de luikenwagen zouden wel de kans op
soortgelijke ongevallen in de toekomst kunnen verkleinen.
Foto Luikenwagen
Twee inspecteurs van de Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn 13
januari in Finland het vooronderzoek op het vrachtschip gestart. Naast
een technisch onderzoek, hebben de inspecteurs verklaringen afgenomen
van de kapitein, de eerste stuurman en een matroos. Ook brachten ze
een bezoek aan de reder en fabrikant.
Een luikenwagen is een verrijdbare kraan waarmee op een schip
luikenpontons opgetild en verplaatst kunnen worden. Voor de bediening
van een luikenwagen is minimaal twee man personeel vereist. Op het
betreffende vrachtschip bediende de tweede stuurman de luikenwagen op
het moment van het ongeval alleen. Tijdens het verplaatsen van het
luikenponton is deze, doordat het luikenponton niet goed aan de wagen
gehaakt was, aan één kant losgeraakt en in het ruim gevallen. Als
gevolg hiervan ontspoorde de luikenwagen, waardoor de tweede stuurman
in het ruim viel.
Bestanden bij dit artikel
Verslag voorlopig onderzoek ongeval met luikenwagen op
vrachtschip
31-3-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement | Enquête