Inspectie Verkeer en Waterstaat


30 maart 2006: Vooronderzoek Inspectie: onjuiste procedure oorzaak dodelijk ongeluk op vrachtschip

Het niet volgen van de juiste procedure was de oorzaak van het dodelijke ongeval met een zogenoemde luikenwagen aan boord van een Nederlands-Antilliaans vrachtschip op 11 januari 2006 in Finland. Dat is de conclusie uit het voorlopig onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Het vooronderzoek sluit een technisch mankement uit. Technische aanpassingen aan de luikenwagen zouden wel de kans op soortgelijke ongevallen in de toekomst kunnen verkleinen.

Foto Luikenwagen

Twee inspecteurs van de Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn 13 januari in Finland het vooronderzoek op het vrachtschip gestart. Naast een technisch onderzoek, hebben de inspecteurs verklaringen afgenomen van de kapitein, de eerste stuurman en een matroos. Ook brachten ze een bezoek aan de reder en fabrikant.

Een luikenwagen is een verrijdbare kraan waarmee op een schip luikenpontons opgetild en verplaatst kunnen worden. Voor de bediening van een luikenwagen is minimaal twee man personeel vereist. Op het betreffende vrachtschip bediende de tweede stuurman de luikenwagen op het moment van het ongeval alleen. Tijdens het verplaatsen van het luikenponton is deze, doordat het luikenponton niet goed aan de wagen gehaakt was, aan één kant losgeraakt en in het ruim gevallen. Als gevolg hiervan ontspoorde de luikenwagen, waardoor de tweede stuurman in het ruim viel.

Bestanden bij dit artikel
Verslag voorlopig onderzoek ongeval met luikenwagen op vrachtschip

31-3-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement | Enquête