Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA 's-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
SV/A&L/06/15526
Onderwerp Datum
Wet Instroomcijfers WAO 30 maart 2006
Hierbij doe ik u toekomen een verslag van de werking van de Wet Instroomcijfers WAO, die op 1
april 2003 in werking is getreden. In artikel II van deze wet is toegezegd dat ik binnen drie jaar na
de inwerkingtreding van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag zend over de
doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk. Dit verslag is gebaseerd op
cijfermateriaal dat mij is aangeleverd door het UWV.
Sinds 2002 is de WAO-instroom sterk gedaald. De maatregel die hieraan waarschijnlijk het meest
heeft bijgedragen, is de Wet Verbetering Poortwachter. Dankzij deze wet zijn de
verantwoordelijkheden duidelijk verdeeld en zijn er strikte criteria benoemd voor de controle en
verzuimbegeleiding in het eerste en inmiddels ook tweede ziektejaar. Een evaluatie van de Wet
Verbetering Poortwachter doe ik uw Kamer separaat toekomen.
De daling van de totale, landelijke WAO-instroom is voor een belangrijk deel te danken aan de
daling bij grotere werkgevers. Dit omdat het relatief kleine aantal grotere werkgevers een groot
deel van de werknemers en de totale instroom omvatten. Grotere werkgevers kennen gemiddeld
een naar verhouding hogere WAO-instroom dan kleinere. De laatste jaren daalt de WAO-
instroom bij grotere werkgevers echter sterker dan bij kleinere. De Wet Instroomcijfers WAO
heeft hier mogelijk ook aan bijgedragen. Een geïsoleerd effect van deze wet is, zoals eerder
aangegeven, echter niet te geven. De instroom bij grotere werkgevers is overigens naar verhouding,
ondanks de sterke daling, nog steeds hoger vergeleken met die bij de kleinere. Om die reden zal
de Wet Instroomcijfers WAO van overeenkomstige toepassing zijn op de WIA-instroom, althans
het WGA-deel daarvan. Openbaarmaking vindt voor het eerst plaats in 2008 op grond van artikel
130 Wet WIA.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
2
Bijlage: Verslag werking Wet Instroomcijfers WAO
3
VERSLAG WERKING WET INSTROOMCIJFERS WAO
1. Achtergrond
Met de Wet Instroomcijfers WAO wordt het UWV, ingevolge artikel 80a van de WAO, verplicht
om jaarlijks het WAO-instroompercentage per werkgever openbaar te maken. Doel van deze wet
was de instroom in de WAO verder te beperken. In de Memorie van Toelichting bij deze wet
werd een drietal wegen aangegeven waarlangs dit doel kon worden bereikt:
· werkgevers krijgen zicht op `hun' WAO-performance ten opzichte van andere
werkgevers binnen of buiten de eigen sector;
· werknemers krijgen zicht op de WAO-performance van `hun' werkgever in
verhouding tot andere werkgevers, en
· werkgevers- en werknemersorganisaties kunnen dergelijke gegevens als basis hanteren
om activiteiten te ontplooien ten aanzien van preventie-, arbo-, verzuim- en
reïntegratiebeleid.
Bij ministeriële regeling zijn de categorieën van werkgevers aangegeven waarvan de
instroomgegevens openbaar worden gemaakt en worden regels gesteld omtrent de wijze van
openbaarmaking. Dit betreft onder meer de bepaling dat de gegevens van werkgevers
gegroepeerd worden per sector. Ten aanzien van de categorieën van werkgevers is bij ministeriële
regeling bepaald dat de openbaarmaking betrekking heeft op werkgevers die meer dan 250
werknemers in dienst hebben. De regering heeft besloten als maatstaf het instroompercentage in
personen per jaar te hanteren.
Omdat het hierboven genoemde drietal wegen ten doel hebben om bij te dragen aan de beperking
van de instroom in de WAO zal hieronder op de ontwikkelingen terzake worden ingegaan.
2. Ontwikkelingen met betrekking tot de WAO-in- en uitstroom en het aantal lopende
uitkeringen
De WAO-instroom vertoont sinds 2002 een sterk dalende lijn. Sinds 2003 ligt het instroomniveau
onder het uitstroomniveau waardoor het aantal lopendeWAO-uitkeringen daalt. In 2005 is er
sprake van een bijzonder scherpe daling van de instroom als gevolg van de Wet Verlenging
loondoorbetalingsverplichting bij ziekte. In deze wet is de periode waarin de werkgever verplicht is
het loon van de zieke werknemer door te betalen van 52 weken verlengd naar 104 weken.
Hierdoor vindt er in 2005 slechts weinig instroom meer plaats in de WAO terwijl de uitstroom als
gevolg van de herbeoordelingsoperatie juist licht stijgt. In onderstaande grafiek wordt een beeld
geschetst van de ontwikkeling van de instroom in en de uitstroom uit de WAO alsmede het
aantal lopende uitkeringen - sinds 2000.
4
Figuur 1: Ontwikkeling WAO-instroom 2000-2005
Instroom / Uitstroom: aantal WAO-ers ultimo: aantal
40.000 820.000
30.000 725.000
20.000 630.000
één jaar na begin WvP
10.000 stabiele fase 535.000
één jaar na begin Wet VLZ
0 440.000
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid