Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA 's-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
SV/A&L/06/15526

Onderwerp Datum
Wet Instroomcijfers WAO 30 maart 2006

Hierbij doe ik u toekomen een verslag van de werking van de Wet Instroomcijfers WAO, die op 1 april 2003 in werking is getreden. In artikel II van deze wet is toegezegd dat ik binnen drie jaar na de inwerkingtreding van deze wet aan de Staten-Generaal een verslag zend over de doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk. Dit verslag is gebaseerd op cijfermateriaal dat mij is aangeleverd door het UWV.

Sinds 2002 is de WAO-instroom sterk gedaald. De maatregel die hieraan waarschijnlijk het meest heeft bijgedragen, is de Wet Verbetering Poortwachter. Dankzij deze wet zijn de verantwoordelijkheden duidelijk verdeeld en zijn er strikte criteria benoemd voor de controle en verzuimbegeleiding in het eerste en inmiddels ook tweede ziektejaar. Een evaluatie van de Wet Verbetering Poortwachter doe ik uw Kamer separaat toekomen.

De daling van de totale, landelijke WAO-instroom is voor een belangrijk deel te danken aan de daling bij grotere werkgevers. Dit omdat het relatief kleine aantal grotere werkgevers een groot deel van de werknemers en de totale instroom omvatten. Grotere werkgevers kennen gemiddeld een naar verhouding hogere WAO-instroom dan kleinere. De laatste jaren daalt de WAO- instroom bij grotere werkgevers echter sterker dan bij kleinere. De Wet Instroomcijfers WAO heeft hier mogelijk ook aan bijgedragen. Een geïsoleerd effect van deze wet is, zoals eerder aangegeven, echter niet te geven. De instroom bij grotere werkgevers is overigens naar verhouding, ondanks de sterke daling, nog steeds hoger vergeleken met die bij de kleinere. Om die reden zal de Wet Instroomcijfers WAO van overeenkomstige toepassing zijn op de WIA-instroom, althans het WGA-deel daarvan. Openbaarmaking vindt voor het eerst plaats in 2008 op grond van artikel 130 Wet WIA.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

2

Bijlage: Verslag werking Wet Instroomcijfers WAO

3

VERSLAG WERKING WET INSTROOMCIJFERS WAO


1. Achtergrond

Met de Wet Instroomcijfers WAO wordt het UWV, ingevolge artikel 80a van de WAO, verplicht om jaarlijks het WAO-instroompercentage per werkgever openbaar te maken. Doel van deze wet was de instroom in de WAO verder te beperken. In de Memorie van Toelichting bij deze wet werd een drietal wegen aangegeven waarlangs dit doel kon worden bereikt:
· werkgevers krijgen zicht op `hun' WAO-performance ten opzichte van andere werkgevers binnen of buiten de eigen sector;

· werknemers krijgen zicht op de WAO-performance van `hun' werkgever in verhouding tot andere werkgevers, en

· werkgevers- en werknemersorganisaties kunnen dergelijke gegevens als basis hanteren om activiteiten te ontplooien ten aanzien van preventie-, arbo-, verzuim- en reïntegratiebeleid.
Bij ministeriële regeling zijn de categorieën van werkgevers aangegeven waarvan de instroomgegevens openbaar worden gemaakt en worden regels gesteld omtrent de wijze van openbaarmaking. Dit betreft onder meer de bepaling dat de gegevens van werkgevers gegroepeerd worden per sector. Ten aanzien van de categorieën van werkgevers is bij ministeriële regeling bepaald dat de openbaarmaking betrekking heeft op werkgevers die meer dan 250 werknemers in dienst hebben. De regering heeft besloten als maatstaf het instroompercentage in personen per jaar te hanteren.
Omdat het hierboven genoemde drietal wegen ten doel hebben om bij te dragen aan de beperking van de instroom in de WAO zal hieronder op de ontwikkelingen terzake worden ingegaan.


2. Ontwikkelingen met betrekking tot de WAO-in- en uitstroom en het aantal lopende uitkeringen

De WAO-instroom vertoont sinds 2002 een sterk dalende lijn. Sinds 2003 ligt het instroomniveau onder het uitstroomniveau waardoor het aantal lopendeWAO-uitkeringen daalt. In 2005 is er sprake van een bijzonder scherpe daling van de instroom als gevolg van de Wet Verlenging loondoorbetalingsverplichting bij ziekte. In deze wet is de periode waarin de werkgever verplicht is het loon van de zieke werknemer door te betalen van 52 weken verlengd naar 104 weken. Hierdoor vindt er in 2005 slechts weinig instroom meer plaats in de WAO terwijl de uitstroom als gevolg van de herbeoordelingsoperatie juist licht stijgt. In onderstaande grafiek wordt een beeld geschetst van de ontwikkeling van de instroom in en de uitstroom uit de WAO ­ alsmede het aantal lopende uitkeringen - sinds 2000.

4

Figuur 1: Ontwikkeling WAO-instroom 2000-2005
Instroom / Uitstroom: aantal WAO-ers ultimo: aantal 40.000 820.000 30.000 725.000 20.000 630.000 één jaar na begin WvP
10.000 stabiele fase 535.000 één jaar na begin Wet VLZ 0 440.000