Productschap Margarine
30.03.2006
EC heropent debat over nieuwe etiketteringswetgeving
De Europese Commissie heeft de discussie over geharmoniseerde
etiketteringswetgeving heropend. Om tot een duidelijke basis voor een
wetsvoorstel te komen, heeft DG SANCO een consultatief document
opgesteld. Hiermee vraagt de Europese Commissie de mening van
belanghebbende organisaties en de mening van de verschillende
lidstaten.
In het consultatief document, getiteld: 'Concurrentievermogen,
consumenteninformatie en betere regelgeving in de EU', stelt de
Commissie een aantal specifieke vragen over o.a. de geschiktste vorm
waarin alle etiketteringsbepalingen kunnen worden opgenomen en over
alternatieven voor wetgeving zoals zelfregulering of codes of best
practice voor de industrie. Ook wordt nagedacht over hoe omgegaan moet
worden met het MKB, aangezien de kosten van etiketteringswijzigingen
relatief hoger zijn voor deze bedrijven. Tevens wordt gekeken hoe het
etiket het best gepresenteerd kan worden. Consumenten vinden etiketten
over het algemeen moeilijk te lezen en daardoor moeilijk te begrijpen,
met name waar het gaat om etiketten op levensmiddelen. Bovendien wordt
het gebruik van logo's of symbolen op het etiket in overweging
genomen. Verder wordt gevraagd of etikettering van voedingswaarde en
van het land van oorsprong verplicht moet worden en wordt aandacht
geschonken aan de etikettering van dierenwelzijn, van levensmiddelen
gemaakt van genetisch gemodificeerde organismen en van
niet-levensmiddelen.
Het document sluit aan bij het eerder door het ministerie van VWS
gestarte project 'Andere Etikettering'. In het kader hiervan
organiseerde het ministerie van VWS samen met het Britse Food
Standards Agency (FSA) op 15 en 16 februari een conferentie over
levensmiddelenetikettering, als platform voor een discussie rondom
toekomstige levensmiddelenetikettering en over de rol van het etiket
zelf.
De algemene conclusie van de conferentie was dat de aanwezigen vinden
dat de etiketteringsrichtlijn moet worden herzien, waarbij de voorkeur
uitgaat naar één horizontale wetgeving in de vorm van een verordening
in plaats van de vele huidige verticale wetgevingen. Verder moet
worden teruggegaan naar de basisvraag: wat is nu werkelijk de behoefte
van de consument? Hiervoor moet meer onderzoek worden gedaan.
Daarnaast zal aandacht moeten komen voor het opleiden van consumenten,
zodat zij het etiket kunnen lezen en begrijpen.