Nuon en Continuion brengen sociaal kwetsbaren in contact met GGD Gooi-
en Vechtstreek
Convenant helpt afsluiting van energie voorkomen
30 mrt 2006 | Amsterdam/Arnhem/Bussum | GGD Gooi- en Vechtstreek,
Continuon, Nuon
De GGD Gooi & Vechtstreek, energieleverancier Nuon en netbeheerder
Continuon hebben deze week een convenant getekend over het doorgeven
van NAW-gegevens van sociaal kwetsbare mensen die niet bekend zijn bij
hulpverleningsinstanties. Door deze samenwerking komen klanten in
contact met reguliere hulpverlening en worden zij niet nodeloos
afgesloten van stroom en gas. Nuon en Continuon sloten in november
2005 een soortgelijk convenant af met GGD Amsterdam.
Medewerkers van Nuon en Continuon Netbeheer, zoals incasseerders en
afsluiters, komen regelmatig klanten met een betalingsachterstand
tegen die nog geen contact hebben met hulpverleningsinstanties, maar
wel voor hulp in aanmerking komen. Vanuit maatschappelijke
betrokkenheid willen Nuon en Continuon deze klanten niet zomaar
afsluiten van de energievoorziening. Door de samenwerking met de GGD
komen deze klanten rechtstreeks in contact met
hulpverleningsinstanties, en worden zij niet nodeloos afgesloten van
de energievoorziening. De afspraken binnen het convenant zijn in lijn
met de bepalingen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Van melding tot hulp
Na overleg met de klant verstrekken Nuon en Continuon Netbeheer de
naam- en adresgegevens aan de GGD Gooi & Vechtstreek. De GGD bezoekt
vervolgens de klant om de situatie te bespreken. Indien noodzakelijk
helpt de GGD Gooi & Vechtstreek de klant met een passende hulp- en/of
schuldhulpverlening. Bij eventuele schuldhulpverlening worden met
Nuon, Continuon Netbeheer en de klant afspraken gemaakt over de
betalingsachterstanden. De klant wordt gedurende deze periode niet
afgesloten van de energievoorziening.
Bij 90 klanten afsluitingen voorkomen
Door dit samenwerkingsverband zijn in de gemeente Amsterdam sinds half
november 2005 al 90 klanten terecht gekomen in de hulpverlening, en is
afsluiting van de energievoorziening bij hen voorkomen.
Betalingsbeleid Nuon
Nuon voert een strikt betalingsbeleid. Niet alleen omdat Nuon een
commercieel bedrijf is dat verwacht dat klanten op tijd betalen voor
de gebruikte producten en diensten. Ook ziet Nuon het als haar
verantwoordelijkheid om klanten te behoeden voor steeds hoger
oplopende schuld. Dit beleid is in lijn met de wens van
schuldhulpinstanties. Zo stimuleert Nuon bijvoorbeeld beter
betaalgedrag door klanten te adviseren gebruik te maken van
automatische incasso. Ook raadt Nuon klanten aan tijdig contact te
zoeken met schuldhulpinstanties, zodra er sprake is oplopende
betalingsachterstanden. Als klanten na herhaalde waarschuwingen de
energierekening niet betalen, worden zij afgesloten van de
energievoorziening. Nuon sluit geen klanten, die een medische
verklaring hebben, af. Tijdens wintermaanden voert Nuon een
terughoudend afsluitbeleid, tijdens vorstperiodes (derde ijsdag in de
Bilt) wordt niet afgesloten. Desondanks heeft Nuon in 2005 Nuon toch
nog 8.300 klanten moeten afsluiten van de energievoorziening. Door
structureel overleg en samenwerking met hulpinstanties - zoals de
samenwerking met GGD - spant Nuon zich in om afsluitingen te
voorkomen.
Over Continuon Netbeheer
Continuon Netbeheer is verantwoordelijk voor het distribueren en
transporteren van elektriciteit en gas in de provincies Friesland,
Gelderland, Flevoland, Noord-Holland en een deel van Zuid-Holland. Als
onafhankelijk netbeheerder staat de onderneming onder toezicht van de
Directie Toezicht Energie (DTe). Continuon Netbeheer is een dochter
van energie-onderneming Nuon.
Over GGD Gooi & Vechtstreek
De GGD Gooi & Vechtstreek werkt voor haar negen gemeenten, met 242.000
inwoners. Wat betreft inwonersaantal behoort onze GGD tot de kleinere
GGD'en in Nederland. Het voordeel van deze schaalgrootte en de
congruentie ervan met de schaal van brandweer, politie, thuiszorg en
andere ketenpartners, is dat wij onze gemeenten en
collega-instellingen goed kennen, de lijnen kort zijn en er goede
samenwerking bestaat. De GGD bestrijkt een breed gebied van
activiteiten op het terrein van de volksgezondheid. De taak van de
sector Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (Vangnet & Advies) is te
voorkomen dat mensen in een maatschappelijke of
psychische/psychiatrische noodsituatie terecht gekomen of hulp te
beiden als mensen in een dergelijke situatie zijn terecht gekomen.
Vangnet & Advies is een samenwerkingsverband van GGD, Symfora, RIBW,
Jellinek en Versa.
Over Nuon
Nuon is een toonaangevende energieonderneming, die met elektriciteit,
gas, warmte en aanvullende diensten klanten bedient in Nederland,
België en Duitsland. De onderneming is actief in productie, handel,
transport en levering van (duurzame) energie. Nuon streeft naar
evenwichtige groei voor alle belanghebbenden: aandeelhouders,
medewerkers, klanten, milieu en maatschappij. De netto-omzet in 2005
bedraagt EUR 5,0 miljard. Het aantal medewerkers per eind 2005
bedraagt 9.665 FTE's. De grootste aandeelhouders van Nuon zijn de
provincies Gelderland, Noord-Holland en Fryslân en de gemeente
Amsterdam.
Noot voor redactie (
Nuon