Lichte stijging autoleasemarkt
Vna
In 2005 steeg de omvang van het totale leasepark met 0,3 procent. Daarmee kwam een einde
aan de lichte krimp die de autoleasemarkt in 2003 en 2004 kende. De voorzichtige groei
van de economie heeft daarop ongetwijfeld invloed gehad.
Dat blijkt uit de publicatie 'VNA Autoleasemarkt Jaarcijfers 2005' van de Vereniging van
Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Per 31 december 2005 telde Nederland 779.000
leasevoertuigen (personen-, bestel- en vrachtauto's). Dat waren er 777.000 in 2004.
De stijging is vooral te danken aan een herstel op de personenautoleasemarkt, waar een
groei werd genoteerd van 0,8 procent. Het aantal leasecontracten van personenauto's steeg
van 509.000 naar 513.000. Minder gunstig verging het de lease van bestelauto's. Wellicht
mede door het nieuwe grijskentekenregime van de overheid, daalde die markt licht met 0,6
procent (166.000 in plaats van 167.000 contracten). De omvang van het vrachtautoleasepark
bleef vrijwel gelijk.
Verschuiving tussen segmenten
De samenstelling van de nieuw verkochte lease-auto's naar segment is de afgelopen jaren
verschoven. Nog steeds is het D-segment (de grotere middenklasse, zoals de Toyota
Avensis) het meest populair, maar steeds vaker wordt in plaats daarvan gekozen voor
compacte mpv's (het J-segment, zoals de Renault Scénic). In 2005 werden ook
relatief iets meer compacte auto's uit het B-segment (zoals de VW Polo) geregistreerd.
De lease-auto is dus, anders dan soms wordt verondersteld, in doorsnee genomen een
gemiddelde auto. Zeer vergelijkbaar met de auto's die door particulieren worden
aangeschaft.
'VNA Autoleasemarkt Jaarcijfers 2005' biedt een goed inzicht in de omvang en samenstelling
van de autoleasemarkt. De 75 VNA-leden hebben immers meer dan driekwart van alle
Nederlandse leasecontracten in hun portefeuille. Bij personenautolease is hun
marktaandeel zelfs 92 procent. De volledige publicatie is beschikbaar op de VNA-website:
www.vna-lease.nl, onder 'Feiten & Cijfers'.