Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ)
29 maart 2006
Slogan alcoholindustrie een goede stap voorwaarts
Het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ vindt de nieuwe slogan van de
alcoholindustrie een goede stap voorwaarts in de alcoholdiscussie over
jongeren. Rob Bovens, programmacoördinator NIGZ-Alcoholvoorlichting:
"Voor het eerst wordt de maatschappelijke norm van 16 jaar erkend. Als
NIGZ hebben we er altijd voor gepleit dat deze norm de standaard
wordt. Drinken onder de 16 jaar is ongezond en onverstandig. We vinden
de slogan van de alcoholindustrie een stap in de goede richting. We
verwachten binnenkort dan ook de vervolgstappen waarmee de
alcoholindustrie haar verantwoordelijkheden met betrekking tot
overmatig alcoholgebruik van jongeren neemt."
Momenteel worden de mogelijkheden voor een onafhankelijk fonds van
overheidsgelden en van gelden van het bedrijfsleven onderzocht.
Vanuit dit fonds zouden alcoholmatigings-activiteiten door
gezondheidsinstellingen in Nederland kunnen worden bekostigd. Het NIGZ
is hier een voorstander van.
-----
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
NIGZ-Alcoholvoorlichting, Rob Bovens, (06) 43 01 01 05.
www.alcoholinfo.nl
---