Een ander spoor
Collegeprogramma 2006 - 2010
Een ander spoor
Collegeprogramma 2006 2010
PvdA Â CDA Â SP Â D66
29 maart 2006
2
Algemene verantwoording
1 De keuze van de partijen
1 Als formateur wil ik inzetten op het vormen van een college met een sociaal
sterk en financieel solide programma. Als voornaamste doelstellingen voor
zo'n college zie ik het verbeteren van de kwaliteit van de (vooral sociale en
culturele) voorzieningen maar ook het veilig stellen en stimuleren van het
economische klimaat.
2 De keus voor samenwerking viel op partijen die zowel in de campagne, als
in hun verkiezingsprogramma, als in de consultatieronde op een positief
kritische wijze en vooral op inhoud hun eigen punten met betrekking tot
het te voeren beleid op de genoemde kernpunten naar voren brachten.
3 Ik zie in zo'n opstelling een teken van de inhoudelijke sterkte van een partij
en de bijdrage die van daaruit kan worden geleverd aan het profiel voor een
nieuw college. In het voorliggende programma zie ik dat nu bevestigd.
4 De keus voor een aantal partijen die te kennen hebben gegeven met elkaar
samen te willen werken en ook een goed team te willen vormen is dus
gemaakt op positieve overwegingen. Er is niet gekozen tegen enige andere
partij.
2 De kern van het programma 3
1 Het nieuwe college kiest voor een ander spoor.
2 Daarom komt er een duidelijke verschuiving van de bestuurlijke inspannin-
gen in de richting van sociale zaken, van welzijn en van zorg, dus op sociale
infrastructuur en op de kwaliteit van de woonomgeving. Het college kiest
daarbij voor de kwetsbaren en dus voor een sociaal en solidair Hilversum.
3 Wij leggen dus minder nadruk op de fysieke infrastructuur. Maar wij gaan
wel hard werken aan het aanpakken van de problemen op de woningmarkt
onder meer door het bouwen van veel goedkope woningen. En wij zetten
ons samen met het MKB in voor de economie en de werkgelegenheid.
4 Het programma heeft een gezond financieel meerjarenperspectief.
3 Een ander spoor
Om op een ander spoor te komen zijn wissels nodig.
De belangrijkste zijn de volgende.
- Wij gebruiken het wissel van sociale zaken, welzijn en zorg voor het spoor
naar goede sociale voorzieningen.
- Wij gebruiken het wissel van een Servicebureau Wijkaanpak voor het spoor
naar wijkgericht werken samen met de Hilversummers.
- Wij gebruiken het wissel van bouwplannen zoals Anna's Hoeve voor het
spoor naar goedkope woningen in Hilversum.
- Wij gebruiken het wissel van accommodatiebeleid en stellen meer geld
beschikbaar voor het spoor naar een versterkt klimaat voor instellingen
voor cultuur, sport en onderwijs in Hilversum.
- Wij gebruiken het wissel van een integraal bereikbaarheidsbeleid voor het
spoor naar meer aandacht voor alternatieven voor de auto.
4 Het College
1 Het is onze volle ambitie om een collegiaal en constructief team van wet-
houders neer te zetten, dat de komende vier jaar in Hilversum het dagelijks
bestuur vormt. Dit college zal op een eigentijdse wijze Hilversum besturen,
in open samenspraak met zoveel mogelijk Hilversummers en samen met de
gemeenteraad en de burgemeester.
2 Dit college wordt ondersteund door vier partijen die daartoe zowel met
ambitie als op een constructieve en zakelijke basis hebben besloten.
Natuurlijk heeft elk van deze partijen een eigen achtergrond en eigen poli-
tieke uitgangspunten. Maar er ligt een sterke gezamenlijke wil om
Hilversum mét elkaar verder vorm te geven in de aangegeven richting.
Ik wil allen die meegewerkt hebben aan de totstandkoming van dit program-
ma bedanken voor hun tomeloze inzet.
Hans Haselager Fractievoorzitter Partij van de Arbeid en formateur
4
Programma
1 Financiën
1 Hilversum heeft een financieel sluitend meerjarenperspectief. Dat moet zo
blijven. Daartoe voeren wij het volgende beleid. De huidige reservepositie is
voldoende. Dit willen wij zo houden. Wij betalen nieuw beleid door beper-
king van uitgaven maar niet door lastenverzwaring. Wij streven systema-
tisch naar verhoging van de inkomsten van andere overheden als provincie,
rijk en Europese Unie. Wij voeren in die gevallen waar dat nu nog ontbreekt
(sportaccommodaties, gebouwen voor sociale en culturele functies en op
begraafplaatsen en speelvoorzieningen) een onderhoudsprogramma in.
2 De OZB stijgt in principe niet met meer dan het inflatiepercentage. Ook de
andere woonlasten houden wij zo laag mogelijk.
3 Wij willen onze sturingsmogelijkheden vergroten en treffen daarvoor de vol-
gende maatregelen. Wij voeren een bestemmingsreserve `investeringen in
de stad' in die gevoed wordt door het voordelig resultaat van planexploita-
ties. Deze reserve is bestemd voor duurzame investeringen. Vrijvallende
middelen uit de infra-planning en uit de verkoop van het gehele niet-strate-
gische bezit (inclusief vrijkomende onderwijsgronden) laten wij terugvloei-
en naar de algemene middelen.
2 Sociale Zaken 5
1 Wij vinden dat wij een morele plicht hebben om goed voor de inwoners van
Hilversum te zorgen. Daarvoor nemen wij de volgende maatregelen.
2 Wij willen de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand verbeteren. Wij verbe-
teren de voorlichting over en de toegankelijkheid van de bijzondere bijstand
met als doel iedereen in de doelgroep te bereiken. Daarnaast zullen wij te
realiseren besparingen op de uitvoeringskosten ten goede laten komen van
de bijzondere bijstand. Wij verruimen het beleid voor toekenning van bij-
zondere bijstand met een bedrag van 250.000,-- . Onderdeel van dat beleid
is de drempelwaarde van maximaal 120 % van het bijstandniveau te verrui-
men tot maximaal 130 %. En er komt weer een regeling voor vervanging van
duurzame gebruiksgoederen voor mensen onder de 65 jaar. Wij verruimen
daarnaast de ondersteuning van mensen met een bijstandsuitkering op hun
weg naar betaald werk. Daarbij zetten wij niet alleen in op de Wisselwerk
Academie maar ook op werkstages samen met het bedrijfsleven en op oplei-
dingen en ondersteuning van mensen met psychosociale problemen. Zeker
voor deze laatste groep is vrijwilligerswerk een goede activering en/of alter-
natief. Een werkstage moet een fatsoenlijke kans bieden op zinvol werk. Als
er mogelijkheden ontstaan voor het inzetten van gesubsidieerde arbeid zul-
len wij dat doen.
3 Wij willen de toegankelijkheid van en de ondersteuning door de schuldhulp-
verlening stimuleren en beschouwen preventie als een belangrijke pijler om
financiële problemen tegen te gaan.
3 Onderwijs
1 Wij faciliteren en ondersteunen de onderwijsinstellingen bij het uitvoeren
van hun maatschappelijke taak. Dat doen wij onder meer op de volgende
wijze. Het convenant onderwijshuisvesting voeren wij onverkort uit. Wij
subsidiëren onderwijsbegeleiding met een bedrag van 200.000,-- specifiek
gericht op het ondersteunen van scholen bij onderwijsverbetering en bij
hun zorgtaak voor kinderen met leerachterstanden en gedragsproblemen.
Wij coördineren en stimuleren activiteiten gericht op een systematische
aanpak van voortijdig schoolverlaten, bevorderen van integratie en het vin-
den van stageplaatsen.
2 Wij dragen waar mogelijk bij aan het scheppen van een goed vestigingskli-
maat voor onderwijsinstellingen en geven daarbij extra aandacht aan scho-
len voor middelbaar en hoger beroepsonderwijs met voor de werkgelegen-
heid in Hilversum belangrijke opleidingsmogelijkheden.
4 Welzijn/Zorg (incl. Volksgezondheid)
1 De in de voorafgaande raadsperiode ingeslagen koers voor de invoering van
de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) onderschrijven wij en zet-
ten wij voort. Het doel is dat mensen er niet in zorg en in financieel opzicht
op achteruit gaan. Wij besteden daarbij extra aandacht aan ouderen. Bij
invoering en uitvoering van de WMO zullen wij inwoners en instellingen
nadrukkelijk betrekken. De van het rijk te ontvangen middelen voor de uit-
voering van de WMO zetten wij alleen in voor functies die de WMO aan-
6 geeft.
2 Wij versterken het buurtwerk in het bijzonder gericht op ouderen en onder-
steunen vrijwilligers en mantelzorgers die een bijdrage leveren aan maat-
schappelijke participatie van ouderen en daarmee vereenzaming helpen
voorkomen.
3 Het subsidiebeleid wordt gericht op concrete en vooraf bepaalde doelstellin-
gen.
4 Het accommodatiebeleid in de welzijnssector laten wij zo veel mogelijk aan-
sluiten op en bijdragen aan de ontwikkeling van woondienstenzones.
Hierbij besteden wij extra aandacht aan accommodaties voor jeugd en jon-
geren.
5 Wij geven in de herziene nota `Lokaal Gezondheidsbeleid' extra aandacht
aan afstemming tussen alle partners in de volksgezondheidsketen.
6 Wij komen in goed overleg met betrokkenen en de raad tot een goed lokaal
integratiebeleid.
5 Jeugdzaken
1 Wij komen tot een integraal jeugdbeleid. Daarom kiezen wij voor een wet-
houder jeugdzaken.
2 Wij komen tot een herschikking van middelen in de programmabegroting
naar een apart programma jeugdzaken.
3 In dit programma komen thema's aan de orde als: jeugdwerkloosheid,
onderwijsachterstand, openbare speelruimte, jeugdparticipatie, jeugdgezond-
heidszorg, jeugdsport, cultuurparticipatie en jeugdcriminaliteit.
4 In voorbereiding hierop wordt voor 2006 een budget van 50.000,-- vrijge-
maakt.
6 Grondzaken / Ruimtelijke Ordening
1 Wij komen spoedig tot een aangepast plan voor het Langgewenst waarbij
meer ruimte overblijft voor de markt en evenementen. Daartoe wordt een
aantal nieuwe varianten bekeken.
2 Wij realiseren op Anna's Hoeve een nieuwe woonwijk waarin groen een
belangrijk uitgangspunt is. Daartoe maken wij onder andere meer werk van
natuurcompensatie en Âontwikkeling in de nabije omgeving om de ecologi-
sche verbindingszone te versterken. Tevens bouwen wij niet meer dan 700
woningen. Daarvan wordt minimaal de helft in de goedkope sector
gebouwd. Wij sluiten de aanleg van een oostelijke randweg voor de ontslui-
ting van Anna's Hoeve uit.
3 Wij zijn tegenstander van het bouwen buiten de contouren van het huidige
provinciale streekplan. Deze contouren zijn een harde `groene grens'.
4 Wij zetten in op versterking van de instellingen voor gezondheidszorg op
Monnikenberg maar willen daarbij de natuurfunctie intact laten. Om dat te
bereiken willen wij sterke regie voeren op de ontwikkelingen. 7
7 Milieu (incl. GNR) / Beheer Openbare
Ruimte (incl. Wijkaanpak en
Samenlevingsgericht werken)
1 Wij streven naar het versneld ondergronds brengen van huisvuilcontainers
bij flats en winkelcentra.
2 Wij steunen initiatieven voor innovatieve afvalscheiding, zeker als deze bij-
dragen aan het beperken van de kosten en dus van de afvalstoffenheffing.
3 Wij komen tot een nieuwe wijkaanpak om samen met wijkbewoners te wer-
ken aan schone, groene en veilige wijken. Elke wijk krijgt een duidelijk aan-
spreekpunt binnen de gemeentelijke organisatie in een Servicebureau
Wijkaanpak. Wij zullen ons actief in deze integrale wijkaanpak opstellen en
zullen ook de gemeenteraad daarin ondersteunen. In de nieuwe wijkaanpak
zijn wij partner van welzijnsinstellingen, woningcorporaties, politie, onder-
nemers en andere instellingen die in de wijken actief zijn. De noodzakelijke
verankering in de gemeentelijke organisatie realiseren wij door het structu-
reel maken van de tijdelijke formatie voor samenlevingsgericht werken.
8 Wonen/ISV
1 Wij zetten de lijn die is ingezet met de Woonvisie 2006 Â 2009 verder door.
In het bijzonder schenken wij daarbij aandacht aan het realiseren van meer
betaalbare woningen. Daarom zullen wij minimaal 37 % van de te bouwen
woningen in het goedkope segment realiseren (grensbedragen: huur maxi-
maal 476,-- conform wet en koop maximaal 200.000,-- conform
Woonvisie). Deze goedkope woningen worden bij het ontwikkelen van con-
crete bouwplannen nader gedifferentieerd naar een deel huurwoningen en
een deel koopwoningen. Hiertoe zullen alle gemeentelijke bouwplannen
afzonderlijk bekeken worden.
2 Wij onderhouden intensief contact met de woningcorporaties. Doel hiervan
is o.a. het bouwen van nieuwe woningen, het betaalbaar houden van
bestaande woningen, het ontwikkelen van slimme koopconstructies, de
inzet van kapitaal van corporaties voor wonen in Gooi en Vechtstreek en het
vergroten van de betrokkenheid van woningcorporaties bij de leefomgeving
en de sociale samenhang in de wijken.
3 Wij willen proberen de negatieve gevolgen te beperken voor mensen die na
herstructurering en renovatie naar hun eigen woning willen terugkeren
maar dan te maken krijgen met veel hogere huurlasten. Dit is niet een ver-
antwoordelijkheid voor de gemeente alleen. Daarom zullen wij samen met
de corporaties het sociaal statuut bezien op mogelijkheden als aanpassings-
of gewenningsbijdragen.
4 Wij zetten in op een voortvarende besluitvorming rondom bouwplannen,
teneinde de met het Rijk en de Provincie gemaakte bouwafspraken te reali-
8 seren.
5 Wij blijven ons inzetten voor het realiseren van goede projecten in het
kader van Wonen  Welzijn  Zorg, de zogenoemde woondienstenzones. Wij
ondersteunen het recente initiatief van de Hilversumse Meent om zo het
voorzieningenniveau in deze wijk te verbeteren.
6 Wij ondersteunen een regionale visie op het gebied van bouwen en wonen.
Daarbij beseffen wij dat wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben
als gemeenten in Gooi en Vechtstreek. Wij steunen onder voorwaarden het
Wijdemeerse plan om tot woningbouw op Ter Sype te komen. Zo mag de
geluidsoverlast van het vliegverkeer boven Hilversum niet of nauwelijks toe-
nemen.
7 Wij continueren de stedelijke vernieuwingsprocessen in Hilversum Noord,
Liebergen en de wijk Over 't Spoor. Daarbij wordt onnodige sloop vermeden.
Waar renovatie een reële optie is verdient dit de voorkeur boven sloop. Dit
geldt vanzelfsprekend dus ook voor de Electrobuurt. Een onafhankelijk
onderzoek naar de bouw- en woontechnische staat van deze huizen en de
cultuurhistorische opzet van de wijk dient de basis te zijn voor verdere plan-
nen.
8 Bij stedelijke vernieuwingsprocessen zullen bewoners op een zorgvuldige
wijze worden betrokken en in de planning zal een gefaseerde en gedifferen-
tieerde aanpak worden gekozen om de sociale samenhang in de wijk zo
goed mogelijk te bewaren.
9 Het plan Lieven de Key zal worden uitgevoerd. Daarbij zal binnen de kaders
van de exploitatie tegemoet worden gekomen aan wensen van de direct
omwonenden.
9 Economische Zaken/Media/
Toerisme (incl. evenementen)
1 Wij willen de gemeente meer betrekken bij de economische ontwikkelin-
gen, en daardoor bijdragen aan een stimulerend ondernemersklimaat. In
overleg met ondernemers en de vertegenwoordigende organisatie wordt bin-
nen een jaar een meerjarenvisie vastgelegd.
2 Wij faciliteren de `kleine' winkelcentra zo optimaal mogelijk, zodat deze
zich adequaat kunnen versterken.
3 In samenwerking met scholen en bedrijfsleven zullen wij een werk- en sta-
geplan opzetten dat moet leiden tot meer werkgelegenheid in de eigen
omgeving.
4 Het ingezette beleidsplan citymarketing (`Hilversum: Goed bekeken!') krijgt
actieve ondersteuning.
5 Op het gebied van creatieve en (cross-)media-industrie wordt een concrete
invulling gegeven aan het werkplan dat nu in voorbereiding is. De promi-
nente rol die Hilversum heeft gekregen in het Noordvleugel-noord-overleg
(Amsterdam) wordt maximaal benut. De contacten met Noordvleugel-zuid
worden aangetrokken. De Hilversumse positie in de ruit Hilversum-Utrecht-
Amersfoort-Almere wordt bewaakt en versterkt.
6 Met de mediabedrijven zullen wij het Mediapark en de stad meer met elkaar
verbinden. Uit alles moet blijken dat Hilversum mediastad is.
---
7 Samen met buurgemeenten, (semi-)commerciële partijen en natuurorgani-
saties wordt het Gooi neergezet als een toeristische trekpleister, ook voor
meerdaags (actief) verblijf. Musea, media, architectuur en natuur zijn de
speerpunten. Hilversum en zijn buren gaan actief fiets- en wandeltochten in
de omgeving promoten.
8 De middenstand mag niet bezwijken onder overmatige regelgeving. Wij zul-
len waar wij dat kunnen meehelpen met het terugdringen van de admini-
stratieve lastendruk op het bedrijfsleven. Handhaven gebeurt met verstand.
9 Wij stimuleren binnen onze mogelijkheden horecaondernemers en midden-
standers die evenementen willen organiseren die bijdragen aan de levendig-
heid van Hilversum. Het horecabeleid met horecaconcentratiegebieden
wordt voortgezet. Er wordt voldoende ruimte geboden aan nieuwe initiatie-
ven en nieuwe detailhandel/horecaconcepten.
10 De samenwerking tussen gemeente, politie, brandweer en horeca wordt
voortgezet om van Hilversum een veilig en aantrekkelijk uitgaansgebied te
maken en te houden.
11 Met de regio wordt op basis van een realistische inventarisatie van behoef-
ten en mogelijkheden een definitief beleidsplan gemaakt voor de invulling
van bedrijventerreinen.
12 Met grotere bedrijven die in de stad zijn gevestigd wordt gezocht naar alter-
natieve vestigingsmogelijkheden op terreinen aan de rand of buiten de stad,
zodat de bedrijven zich beter kunnen ontwikkelen en binnenstedelijke
gebieden vrijkomen voor woningbouw en andere voorzieningen.
13 In woonwijken moet ruimte blijven voor bedrijvigheid. In wijken worden
c.q. blijven plaatsen voor voorzieningen als buurtwinkels en kleine horeca
gereserveerd.
14 Het aantal koopzondagen wordt niet uitgebreid.
10 Cultuur / Monumentenzorg
1 Wij zetten in op versterking van het cultureel klimaat in Hilversum. Het
huidige cultuurbeleid wordt in goed overleg met de culturele instellingen
geactualiseerd en waar mogelijk versterkt. Dat doen wij onder meer op de
volgende wijze.
2 Wij werken voortvarend aan de nieuwbouw van culturele instellingen zoals
voor het nieuwe poppodium Tagrijn en het nieuwe Filmtheater.
3 Wij maken de structurele bezuiniging op de bibliotheek ongedaan zodat het
bibliotheekwerk in alle wijken versterkt wordt, dit onder voorwaarde van
een gezonde bedrijfsvoering bij de bibliotheek.
4 Wij stimuleren en ondersteunen een particulier initiatief voor een professi-
oneel theater in Hilversum. Wij stellen een structurele financiële bijdrage
beschikbaar zodat een breed aanbod aan voorstellingen kan worden gega-
randeerd. Wij zullen de verschillende mogelijkheden hiertoe onderzoeken.
5 Wij bevorderen het toegankelijk maken van kunst en cultuur voor
10 Hilversummers en bezoekers van Hilversum. Wij ondersteunen de amateur-
kunst en waar mogelijk professionele kunstenaars. Wij stimuleren culturele
evenementen en cultuurtoerisme. Daarvoor zoeken wij samenwerking met
de horeca, de creatieve industrie en andere bedrijven en instellingen die
willen investeren in een beter cultureel klimaat.
6 Wij blijven investeren in cultuureducatie in het primair en voortgezet
onderwijs.
7 Wij bevorderen beeldende kunst in de openbare ruimte en betrekken
nadrukkelijk de Hilversummers daarbij.
8 Wij zetten ons in om monumenten en cultuurhistorisch waardevolle pan-
den, gebieden en objecten in Hilversum zoveel mogelijk te behouden en
waar nodig te restaureren. Cultuurhistorie gebruiken wij als inspiratie voor
ruimtelijke ontwikkelingen zoals bij de wijk Liebergen is gebeurd.
9 De gemeentelijke monumentenlijst wordt spoedig geactualiseerd. Wij
maken werk van het aanwijzen van de gebieden Oost/Kamrad en Zuid als
beschermde dorps- en stadsgezichten. Wij willen Hilversummers beter infor-
meren over monumenten en monumentenbeleid, onder meer door een spe-
ciale website. Voor wat betreft de architectuuraspecten wordt samenwerking
gezocht met Museum Hilversum.
11 Openbare Orde en Veiligheid / Brandweer
1 Voor alle wijken wordt samen met de bewoners, politie en opbouwwerk een
wijkveiligheidsplan opgesteld en gehandhaafd. Onderdeel van het wijkveilig-
heidsplan is het Servicebureau Wijkaanpak waar zaken die de (sociale) vei-
ligheid dreigen te verstoren gemeld kunnen worden.
2 Er wordt opgetreden tegen geregeld terugkerende overlast, zoals autowrak-
ken, rommel in tuinen, hennepkwekerijen, hondenpoep en asociaal gedrag
van bewoners.
3 Hilversum zal in het kader van de Wet Werk en Bijstand werkplekken creë-
ren die zijn gekoppeld aan een opleiding voor beginnend opsporingsambte-
naar. Daardoor kan er meer en beter gehandhaafd worden.
4 Behalve op handhaving zetten wij ook in op preventieve maatregelen, met
name in de wijkveiligheidsplannen (bijvoorbeeld woninginbraak), in het
jeugdbeleid (bijvoorbeeld jeugdcriminaliteit) en in de volksgezondheidszorg
(bijvoorbeeld problematiek die is gerelateerd aan verslaving).
5 Er komt een betere aanpak van de `veelplegers'. Harddrugsverslaafden moe-
ten intensief worden begeleid of voor langere tijd worden opgenomen. Wij
willen een betere samenwerking tussen alle betrokken instanties.
6 Veiligheidsconvenanten worden ingezet als instrument voor scholen, bedrij-
ven en instellingen om met politie, justitie en gemeente bindende afspra-
ken te maken over het voorkomen en bestrijden van criminaliteit.
---
12 Bestuurlijke Aangelegenheden
1 Wij streven naar een nieuwe politieke cultuur waarbij partijen op een con-
structieve manier samenwerken in het belang van Hilversum en de
Hilversummers. Sleutelbegrippen hierbij zijn: openbaar, aanspreekbaar en
respectvol.
2 Het gemeentebestuur is goed te bereiken voor de inwoners en de wethouders
houden wekelijks een spreekuur.
3 Wij willen een snellere en betere dienstverlening door een forse uitbreiding
van de dienstverlening via internet. Het begrip `Mediastad' moet iets zijn
dat ook in de eigen bedrijfsvoering tot uitdrukking komt. De gemeente han-
teert waar mogelijk de digitale communicatiemiddelen (het internet / e-
mail / sms) als volwaardige communicatiefaciliteiten bij het onderhouden
van de contacten met haar klanten. Alle regelingen en raadsstukken beho-
ren eenvoudig op de internetsite van de gemeente te vinden te zijn.
4 Bezwaarprocedures moeten inzichtelijk en de doorlooptijden kort zijn.
5 Wij zijn voorstander van versterking van de duale rolverdeling tussen
gemeenteraad en college en wij zullen initiatieven steunen die de eigen rol
van de gemeenteraad versterken. Samen met de raad streven wij er naar de
Hilversummers actiever bij het beleid te betrekken en komen wij tot voor de
burger aantrekkelijke vergadervormen.
6 Regionale samenwerking is belangrijk, vooral waar er concrete voordelen te
behalen zijn, bijvoorbeeld bij de samenwerking van de hulpdiensten, bij de
uitvoering van de WMO en bij het maken van plannen voor gebieden aan de
buitenrand van Hilversum. Wij zullen ervoor zorgen dat de loketfunctie van
de verschillende gemeentelijke diensten in Hilversum blijft, zodat de
Hilversummers geen nadeel ondervinden.
7 Regionale samenwerking kan ook belangrijk zijn voor het versterken van de
bestuurskracht in de regio, vooral bij het aandacht krijgen voor de regionale
problematiek bij de provincie en het rijk. Zo'n samenwerking zullen wij
opzoeken en wij zullen hier een trekkersrol vervullen. Gemeentelijke herin-
deling waarbij Hilversum geheel of gedeeltelijk is betrokken vinden wij
hiervoor niet nodig.
13 Sport/Recreatie
1 Sport en recreatie is van essentieel belang, voor jong en oud. Het is niet
alleen goed voor de gezondheid, maar bevordert ook de contacten tussen
mensen. Daarom stimuleren wij in het bijzonder de breedtesport, zodat
buurt, onderwijs en sport beter op elkaar aansluiten.
2 Wij actualiseren de nota `Sport Scoort' en kiezen daarbij voor duidelijke
speerpunten in het beleid. Wij streven naar structurele ondersteuning van
de sportverenigingen, ook als het gaat om vrijwilligersbeleid.
3 Wij voelen ons medeverantwoordelijk voor de staat en de betaalbaarheid van
12 de accommodaties waar het Hilversumse verenigingsleven gebruik van
maakt. Dat geldt niet alleen voor sportaccommodaties, maar bijvoorbeeld
ook voor scoutinggebouwen.
4 Wij realiseren een upgrading van zwembad De Lieberg die ten goede komt
aan de gehele Hilversumse bevolking. Hiertoe blijft de toegezegde
1.000.000,-- uit de exploitatie REGEV beschikbaar en zal in contractbespre-
kingen met de exploitant worden gestreefd naar het beschikbaar krijgen van
extra middelen. De gebruikers van het zwembad zullen een duidelijke stem
krijgen bij de besteding van deze middelen.
5 Wij stimuleren het naar Hilversum halen van sportevenementen met een
grote publieke belangstelling.
14 Bouw- en Woningtoezicht
1 De leefmilieuverordening en de bepalingen met betrekking tot kamerbewo-
ning in de bouwverordening zullen wij handhaven. Indien nodig zullen wij
het werkingsgebied van deze verordeningen uitbreiden. Deze verordeningen
zullen in 2007 worden geëvalueerd
2 Wij streven naar een gebruiksvriendelijker welstandsnota waarin meer prak-
tische en heldere uitgangspunten worden geformuleerd. Onze doelstelling is
het aanvragen van een bouwvergunning eenvoudiger te maken. En ook om
het werk van de welstandscommissie eenvoudiger, meer toegankelijk en
transparant te maken.
Daartoe wordt de welstandsnota in 2007 geëvalueerd aan de hand van de
ervaringen in de lopende periode en indien nodig aangepast. Het functione-
ren van de welstandscommissie zal nadrukkelijk hierbij worden betrokken.
Wij willen dat de welstandscommissie minimaal eenmaal per jaar in de
functionele raadscommissie een mondelinge toelichting geeft op hun werk-
zaamheden. Het ligt voor de hand dit te combineren met de presentatie van
het jaarverslag van de welstandscommissie.
15 Personeel en Organisatie
1 Wij zullen het organisatie veranderingsproces Perspectief voor de Toekomst
afronden. Na de voltooiing zal dat proces medio 2007 worden geëvalueerd.
2 Wij onderstrepen de uitvoering van de missie van de ambtelijke organisatie.
Wij willen een flexibele, slagvaardige professionele organisatie die gericht is
op de Hilversumse samenleving met minder bureaucratie en meer open-
heid. Daarbij staat goede, pro-actieve communicatie steeds centraal. Met een
modern personeelsbeleid wordt het mogelijk gemaakt om de missie en de
doelstellingen, verwoord in Perspectief voor de Toekomst, te vertalen naar
concreet gedrag en vaardigheden van alle medewerkers in de organisatie en
om effectief te sturen om het verschil tussen ambitie en werkelijke situatie
te overbruggen. Ook deze ambitie vraagt om investeren in mensen daarom
stellen wij de gemeentesecretaris in 2006 en 2007 een extra bedrag van
75.000,= ter beschikking voor trainingen, workshops etc. Er wordt kritisch
gelet op het inhuren van adviseurs. Dit gebeurt alleen als het echt nodig is.
3 De dienstverlening zal centraal in het stadskantoor met een frontoffice voor
alle burgers beschikbaar zijn, fysiek op het raadhuiseiland (m.u.v sociale
zaken) en verder zoveel mogelijk via internet en in de toekomst ook via de
woondienstenzones. Wij voeren met de omwonenden constructief overleg 13
over de uitvoering van het bouwplan voor het stadskantoor.
4 Voor de verdere omvorming naar een kleinere en slagvaardige ambtelijke
organisatie zullen wij:1. De verzelfstandiging van Museum Hilversum afron-
den. 2. De regionalisering van de Brandweer (in het verband van de veilig-
heidsregio en in samenwerking met zoveel mogelijk gemeenten in de Gooi-
en Vechtstreek) realiseren. 3. De uit te besteden taken van gemeentewerken
overdragen, onder marktconforme condities, naar de TOMIN-groep. 4. De
taken van sociale zaken regionaliseren onder de volgende voorwaarden: dat
wij lokaal blijven bepalen welke diensten wij verlenen en hoe we dat doen,
dit incl. de loketfuncties, en dat dit de verantwoordelijkheid van de
Hilversumse gemeenteraad blijft. Tevens zullen wij de samenwerking met
ketenpartners als UWV en Stadsbank verder uitbouwen. De personele belan-
gen zullen wij daarbij behartigen conform het sociaal statuut en het sociaal
plan.
16 Bereikbaarheid
1 Wij voeren een integraal bereikbaarheidsbeleid. Wij koppelen ruimtelijk
beleid aan de aanpak van verkeersproblemen en de kwaliteit van de woon-
omgeving. Wij zetten daarbij sterker in op het aantrekkelijker maken van
de alternatieven voor de auto. Daarom zal er meer aandacht komen voor
fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en vervoersmanagement. Vergroting
van de verkeersveiligheid heeft hoge prioriteit.
2 Wij voeren het huidige bereikbaarheidsplan (IBP) doordacht uit met extra
aandacht voor de ontsluiting van de wijken. Wij zullen geen wegen over of
onder de heide aanleggen.
3 Wij komen tot een integraal fietsbeleid met voorstellen voor betere en goed
bewegwijzerde fietsroutes en meer fietsvoorzieningen. In het centrum moe-
ten meer fietsenstallingen komen en wij voeren een duidelijk anti-diefstal-
beleid. Fietsers houden voorrang bij rotondes in de bebouwde kom.
4 Wij blijven ons sterk maken voor de snelle terugkomst van de Intercity op
Station Hilversum en meer treinstops op Hilversum Noord (Media Park).
5 Wij komen in regionaal verband tot concrete voorstellen voor nieuwe vor-
men van openbaar vervoer.
6 Wij zetten ons samen met de provincie in voor verbetering  daaronder
begrepen de tariefstelling  van het openbaar vervoer, met name voor de
Hilversumse Meent. Wij starten een lobby bij hogere overheden voor experi-
menten met gratis openbaar vervoer.
7 Wij stimuleren en ondersteunen, onder andere met het MKB, de invoering
van vervoersmanagement bij alle bedrijven en instellingen in Hilversum.
8 Wij pakken samen met alle betrokkenen de verkeersonveilige situaties bij
scholen aan.
9 Door middel van betere bebording, bewegwijzering en een betere afstelling
van verkeerslichten verbeteren wij de doorstroming van alle weggebruikers.
10 Wij nemen maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Wij maken ons
in regionaal verband sterk voor een verbod voor nachtelijk doorgaand
vrachtverkeer op de buitenring.
14
11 Wij beperken zoveel mogelijk de overlast door wegwerkzaamheden. Goede
communicatie is daarbij van essentieel belang.
12 Waar nodig wordt het huidige parkeerbeleid aangepast. Bewoners houden
een belangrijke stem in de invoering van een parkeerregime in hun buurt.
Wij bevorderen het gebruik van de parkeergarages ten opzichte van het
maaiveldparkeren.
Financiële effecten
(voor zover deze tot bezuinigingen of extra uitgaven leiden)
Omschrijving Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2007 2008 2009 210 2011
beginsaldo voor start
budgetrapportage 2006 250 465 502 495 495
bijzondere
bijstand (hfdst. 2) -250 -250 -250 -250 -250
bibliotheek (hfdst. 10.3) -118 -118 -118 -118 -118
verlaging flexibel budget 80 80 80 80 80
onderwijsbegeleiding (hfdst. 3.1) -200 -200 -200 -200 -200
functies samenlevingsgericht
werken (hfdst. 7.3) -75 -155 -155 -155 -155
organisatie-ontwikkeling (hfdst. 15.2) -75
taakstellling bereikbaarheid
en parkeren (hfdst. 16, noot 1) 50 150 150 150
incidenteel voordeel niet strategisch
bezit (behoedzaam 30%) (noot 2) 960 960
15
incidenteel onderhoud
gebouwen (hfdst. 1.1. noot 3) -550 -800
saldo op basis van college programma 22 32 9 2 2
Noten
1 De uitgaven op het terrein van bereikbaarheid en parkeren willen we beper-
ken.
2 De verkoop van het niet-strategisch bezit (panden, grond) wordt nu uitge-
voerd en levert geld op. Een deel daarvan (30%) nemen we als inkomsten
op. Dit is dus een behoedzame raming.
3 In ons programma is opgenomen dat we onderhoudsprogrammaÂŽs maken.
Deze zijn eind 2006/begin 2007 gereed, dan bezien we de structurele finan-
ciele effecten. Om in 2007 en 2008 al maatregelen te kunnen nemen zijn
incidentele bedragen opgenomen.
Namens de fractie van de Partij van de Arbeid:
Ben Hammer en Jan Rensen
Namens de fractie van het CDA:
Otger Meuwissen en Ed Reijn
Namens de fractie van de SP (Socialistische Partij):
John van Otterloo en Karin Walters
Namens de fractie van D66:
Erik Boog en Barend Smit
Uitgave: Gemeente Hilversum, 30 maart 2006
Vormgeving: Afdeling communicatie
gemeente Hilversum
Oplage: 400 stuks
---- --
Gemeente Hilversum