IP/06/396
Brussel, 29 maart 2006
`HELP - Voor een rookvrij leven': commissarissen op koolmonoxide getest
De Europese commissaris voor gezondheid en consumentenbescherming,
Markos Kyprianou, en verscheidene andere commissarissen hebben vandaag
hun adem laten testen op koolmonoxide (CO), een kankerverwekkende stof
in tabaksrook; hiermee gaven zij het startsein voor de volgende fase
van de Europese antirookcampagne `HELP - Voor een rookvrij leven'. De
ademtest vond plaats in een van de 25 `HELP'-tenten die in de kleuren
van de afzonderlijke lidstaten voor het Berlaymont-gebouw, het
hoofdkantoor van de Commissie, zijn opgeslagen. Zij ontvingen een
certificaat met het testresultaat en kregen tevens informatie over de
risico's van passief roken. Koolmonoxide is een zeer giftig gas dat
vrijkomt bij verbranding, en een van de gevaarlijkste bestanddelen van
sigarettenrook. Hoge concentraties koolmonoxide verminderen de
hartwerking, vergroten het risico van bloedklontering en remmen de
groei van de foetus bij zwangere vrouwen. Van maart tot november 2006
zal de HELP-campagne in heel Europa op meer dan 100 nationale
evenementen haar tenten opslaan. De Europese burgers kunnen daar een
ademtest ondergaan en informatie krijgen over tabakspreventie, passief
roken en hoe met roken te stoppen. Er zullen meer dan 50 000
koolmonoxidetests worden uitgevoerd.
`Ik ben meer dan vijftien jaar geleden met roken gestopt', aldus
commissaris Kyprianou, `en gelukkig is de koolmonoxideconcentratie in
mijn adem weer terug bij normaal. Maar elke dag beginnen veel jongeren
ermee en deze campagne is bedoeld om hen bewust te maken van de
gezondheidsrisico's van koolmonoxide in sigarettenrook. De door roken
veroorzaakte gezondheidskosten bedragen in Europa meer dan 100 miljard
euro per jaar en roken is doodsoorzaak nummer één geworden, een
oorzaak die bovendien te vermijden is. De HELP-campagne is er tot
dusverre zeer wel in geslaagd de boodschap over te brengen dat rokers
hulp kunnen krijgen bij het stoppen met roken, en jongeren te
waarschuwen voor de risico's van passief roken en verslaving. Met deze
koolmonoxidecampagne wil de HELP-campagne kracht bijzetten aan de
bevordering van een rookvrij leven.'
Waarom een koolmonoxidetest?
Koolmonoxide is een uiterst giftig, maar kleur- en reukloos gas en van
de honderden giftige bestanddelen van tabaksrook is koolmonoxide
bijzonder schadelijk voor zowel rokers als niet-rokers. Bij rokers is
de CO-concentratie in het lichaam groter dan het CO-alarmniveau in de
steden van de EU (dat op 8,5 PPM is vastgesteld). Bij niet-rokers
neemt de CO-concentratie in de uitgeademde lucht toe naarmate zij
langer aan passief roken zijn blootgesteld.
De campagne is bedoeld om zowel rokers als niet-rokers bewust te maken
van de gevaren van koolmonoxide en van de gezondheidseffecten van
roken op het lichaam, de gevaren van passief roken en de positieve
gezondheidseffecten van stoppen met roken.
Van maart tot november 2006 zal de HELP-campagne acte de présence
geven op meer dan 100 nationale evenementen in heel Europa. Er is een
speciale serie van 25 HELP-stands (een per lidstaat) ontworpen. In
elke HELP-tent zal een team van professionals van het `Europees
netwerk voor de bestrijding van tabaksmisbruik' (ENSP) rokers en
niet-rokers verwelkomen die hun CO-concentratie willen laten meten.
De CO-test is anoniem en de resultaten zullen door het team van elke
tent worden opgetekend. Deze worden vervolgens gecodeerd voor een
databank. Deze gegevens zullen worden gebruikt voor een Europees
onderzoek onder leiding van prof. Bertrand Dautzenberg, een
internationaal vermaarde longspecialist en tabacoloog (Groupe
Hospitalier Pitié-Salpêtrière, Parijs) en coördinator van het Europees
netwerk van rookvrije ziekenhuizen.
Volgende stappen voor de HELP-campagne
Na een geslaagde derde reeks tv-spots op meer dan 80 zenders in
januari 2006 over `goede voornemens voor het nieuwe jaar' zal in
september in heel Europa een vierde reeks reclamespots op de tv te
zien zijn. Verder zal in juni een speciale tv-campagne in samenwerking
met MTV van start gaan.
De zichtbaarheid van de HELP-campagne op internet moet worden
vergroot, met name door de toevoeging van banners op websites die
populair zijn bij jongeren. Voorts zal op de website van HELP de meer
serieuze informatie over de gevaren van roken worden verlevendigd met
interactieve spelletjes, e-kaarten en tv-spots.
Andere activiteiten zijn onder meer een `Europees Jeugdmanifest',
waaraan in mei de laatste hand zal worden gelegd en dat is gebaseerd
op gesprekken met jongeren in de 25 lidstaten, de presentatie van de
HELP-campagne in het Europees Parlement en een roadshow met meer dan
100 nationale evenementen in de 25 lidstaten.
Meer informatie
Link naar MEMO/06/147
http://europa.eu.int/comm/health/ph_determinants/life_style/Tobacco/he
lp_en.htm,
en
http://www.help-eu.com
---
PPM: Parts per million.
European Union