European Union



IP/06/396

Brussel, 29 maart 2006

`HELP - Voor een rookvrij leven': commissarissen op koolmonoxide getest

De Europese commissaris voor gezondheid en consumentenbescherming, Markos Kyprianou, en verscheidene andere commissarissen hebben vandaag hun adem laten testen op koolmonoxide (CO), een kankerverwekkende stof in tabaksrook; hiermee gaven zij het startsein voor de volgende fase van de Europese antirookcampagne `HELP - Voor een rookvrij leven'. De ademtest vond plaats in een van de 25 `HELP'-tenten die in de kleuren van de afzonderlijke lidstaten voor het Berlaymont-gebouw, het hoofdkantoor van de Commissie, zijn opgeslagen. Zij ontvingen een certificaat met het testresultaat en kregen tevens informatie over de risico's van passief roken. Koolmonoxide is een zeer giftig gas dat vrijkomt bij verbranding, en een van de gevaarlijkste bestanddelen van sigarettenrook. Hoge concentraties koolmonoxide verminderen de hartwerking, vergroten het risico van bloedklontering en remmen de groei van de foetus bij zwangere vrouwen. Van maart tot november 2006 zal de HELP-campagne in heel Europa op meer dan 100 nationale evenementen haar tenten opslaan. De Europese burgers kunnen daar een ademtest ondergaan en informatie krijgen over tabakspreventie, passief roken en hoe met roken te stoppen. Er zullen meer dan 50 000 koolmonoxidetests worden uitgevoerd.

`Ik ben meer dan vijftien jaar geleden met roken gestopt', aldus commissaris Kyprianou, `en gelukkig is de koolmonoxideconcentratie in mijn adem weer terug bij normaal. Maar elke dag beginnen veel jongeren ermee en deze campagne is bedoeld om hen bewust te maken van de gezondheidsrisico's van koolmonoxide in sigarettenrook. De door roken veroorzaakte gezondheidskosten bedragen in Europa meer dan 100 miljard euro per jaar en roken is doodsoorzaak nummer één geworden, een oorzaak die bovendien te vermijden is. De HELP-campagne is er tot dusverre zeer wel in geslaagd de boodschap over te brengen dat rokers hulp kunnen krijgen bij het stoppen met roken, en jongeren te waarschuwen voor de risico's van passief roken en verslaving. Met deze koolmonoxidecampagne wil de HELP-campagne kracht bijzetten aan de bevordering van een rookvrij leven.'

Waarom een koolmonoxidetest?

Koolmonoxide is een uiterst giftig, maar kleur- en reukloos gas en van de honderden giftige bestanddelen van tabaksrook is koolmonoxide bijzonder schadelijk voor zowel rokers als niet-rokers. Bij rokers is de CO-concentratie in het lichaam groter dan het CO-alarmniveau in de steden van de EU (dat op 8,5 PPM is vastgesteld). Bij niet-rokers neemt de CO-concentratie in de uitgeademde lucht toe naarmate zij langer aan passief roken zijn blootgesteld.

De campagne is bedoeld om zowel rokers als niet-rokers bewust te maken van de gevaren van koolmonoxide en van de gezondheidseffecten van roken op het lichaam, de gevaren van passief roken en de positieve gezondheidseffecten van stoppen met roken.

Van maart tot november 2006 zal de HELP-campagne acte de présence geven op meer dan 100 nationale evenementen in heel Europa. Er is een speciale serie van 25 HELP-stands (een per lidstaat) ontworpen. In elke HELP-tent zal een team van professionals van het `Europees netwerk voor de bestrijding van tabaksmisbruik' (ENSP) rokers en niet-rokers verwelkomen die hun CO-concentratie willen laten meten.

De CO-test is anoniem en de resultaten zullen door het team van elke tent worden opgetekend. Deze worden vervolgens gecodeerd voor een databank. Deze gegevens zullen worden gebruikt voor een Europees onderzoek onder leiding van prof. Bertrand Dautzenberg, een internationaal vermaarde longspecialist en tabacoloog (Groupe Hospitalier Pitié-Salpêtrière, Parijs) en coördinator van het Europees netwerk van rookvrije ziekenhuizen.

Volgende stappen voor de HELP-campagne

Na een geslaagde derde reeks tv-spots op meer dan 80 zenders in januari 2006 over `goede voornemens voor het nieuwe jaar' zal in september in heel Europa een vierde reeks reclamespots op de tv te zien zijn. Verder zal in juni een speciale tv-campagne in samenwerking met MTV van start gaan.

De zichtbaarheid van de HELP-campagne op internet moet worden vergroot, met name door de toevoeging van banners op websites die populair zijn bij jongeren. Voorts zal op de website van HELP de meer serieuze informatie over de gevaren van roken worden verlevendigd met interactieve spelletjes, e-kaarten en tv-spots.

Andere activiteiten zijn onder meer een `Europees Jeugdmanifest', waaraan in mei de laatste hand zal worden gelegd en dat is gebaseerd op gesprekken met jongeren in de 25 lidstaten, de presentatie van de HELP-campagne in het Europees Parlement en een roadshow met meer dan 100 nationale evenementen in de 25 lidstaten.

Meer informatie

Link naar MEMO/06/147
http://europa.eu.int/comm/health/ph_determinants/life_style/Tobacco/he lp_en.htm,
en
http://www.help-eu.com

---

PPM: Parts per million.