Nieuwe algemene voorwaarden voor energielevering en -transport
29 maart 2006
EnergieNed Federatie van Energiebedrijven in Nederland en de
Consumentenbond zijn nieuwe voorwaarden overeengekomen die zullen
gelden bij de levering en het transport van energie aan consumenten.
De voorwaarden zijn herzien naar aanleiding van de liberalisering van
de energiemarkt in 2004. Zo is de nieuwe gang van zaken rond het
wisselen van leverancier en verhuizen in de voorwaarden verankerd. De
nieuwe leveringsvoorwaarden bieden ruimte voor het opnemen van
kwaliteitscriteria voor het niveau van de dienstverlening. Ook bieden
de voorwaarden consumenten bescheming bij onverhoopt faillissement van
een leverancier. Alle energieleveranciers en netbeheerders zullen de
nieuwe voorwaarden de komende maanden invoeren.
Kwaliteitscriteria
De nieuwe leveringsvoorwaarden bieden ruimte voor het opnemen van
kwaliteitscriteria voor het niveau van de dienstverlening. De
leverancier kan daarbij ook aangeven wat hij er tegenover stelt als
hij een criterium niet haalt. Ook rond het wisselen van leverancier
zijn nieuwe bepalingen opgenomen: de nieuwe leverancier regelt de
opzegging bij de oude leverancier en de klant krijgt bij een nieuw
leveringscontract altijd 7 dagen bedenktijd. Verder bieden de
afspraken in de relatie tussen consument en leverancier ook veel
ruimte voor specifieke afspraken over contractsduur, tarieven en
opzeggingsmogelijkheden. Bij verhuizing loopt een
energieleveringscontract overigens gewoon door. Volgens de nieuwe
leveringsvoorwaarden regelt de leverancier de opzegging van de
aansluiting bij de netbeheerder op het oude adres en aanmelding van de
consument bij de netbeheerder op het nieuwe adres. De consument moet
een verhuizing overigens wel minstens tien werkdagen voor de
verhuizing melden.
Consumentenbescherming bij faillissement leverancier
Hoewel de consument formeel met twee partijen heeft te maken, krijgt
de consument veelal één rekening. In de nieuwe voorwaarden is
opgenomen dat de consument 'bevrijdend' heeft betaald indien hij de
netbeheerderskosten aan de leverancier heeft betaald. Dit betekent dat
de netbeheerder de consument niet kan aanspreken op bedragen die hij
reeds betaald heeft, maar die de leverancier niet heeft doorgesluisd
naar de netbeheerder, bijvoorbeeld in geval van faillissement.
De nieuwe algemene voorwaarden van de netbeheerders worden per 1
mei aanstaande ingevoerd, de nieuwe algemene voorwaarden van de
leveranciers per 1 juli aanstaande EnergieNed en Consumentenbond
hebben afgesproken de voorwaarden over twee jaar te evalueren.
Achtergrond
Sinds de introductie van marktwerking heeft de consument te maken met
de netbeheerder en leverancier. De netbeheerder is verantwoordelijk
voor aansluiting en transport van energie en zorgt voor reparatie en
onderhoud van het net. De netbeheerder brengt daarvoor aansluit- en
transportkosten in rekening. De leverancier regelt met name de inkoop
en levering van energie. De netbeheerder ligt regionaal vast, de
leverancier kan de consument vrij kiezen. Al in 2000 zijn de bestaande
algemene voorwaarden gesplitst in aparte energieleveringsvoorwaarden
en aparte transportvoorwaarden. Dit was vooral een technische
splitsing van de bestaande voorwaarden. Zowel EnergieNed als de
Consumentenbond waren van mening dat de bestaande voorwaarden aan
herziening toe waren, nu de energiemarkt per 1 juli 2004 geheel
geliberaliseerd is. Dit heeft er toe geleid dat de algemene
voorwaarden zijn gemoderniseerd. Het overleg van EnergieNed en de
Consumentenbond vond plaats in het kader van de Coördinatiegroep
Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad. Nieuw hierbij
is dat de nieuwe voorwaarden bij consumenten algemeen verbindend zijn
voor alle leveranciers en netbeheerders.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond