Alcoholonderde16nogevenniet.nl gelanceerd: nieuwe slogan onder commercials
en webportal vormen start van brede aanpak.
Persbericht, 29-3-2006
Alcoholonderde16nogevenniet.nl is de nieuwe slogan die vanaf begin
april te zien zal zijn onder de commercials voor zwakalcoholhoudende
dranken. Hierover zijn minister Hoogervorst van VWS en de
alcoholproducenten, verenigd in de Stichting Verantwoord
Alcoholgebruik (STIVA) het eens geworden. De alcoholbranche geeft
hiermee uitvoering aan de afspraken die zij vorig jaar met de Minister
heeft gemaakt over het bestrijden van het drinken onder de 16 jaar.
Het webportal, www.alcoholonderde16nogevenniet.nl, geeft via links
toegang tot relevante informatie voor jongeren, ouders en opvoeders.
Vanaf begin april is de slogan te zien onder de commercials voor
zwakalcoholhoudende dranken, waarvoor een wettelijke leeftijdsgrens
van 16 jaar bestaat. Tegelijkertijd gaat de webportal online. De
slogan vervangt voor een deel de zeer bekende slogan "Geniet, maar
drink met mate", die te zien zal blijven onder de commercials voor
sterke drank.
Slogan en webportal maken onderdeel uit van een bredere aanpak,
gericht op verstrekkers, ouders en jongeren. De alcoholbranche,
preventie-instellingen en overheid willen dat niet drinken onder de 16
jaar weer de maatschappelijke norm wordt. "Het herbevestigen van deze
maatschappelijke norm en het keren van de huidige trend, waarbij
jongeren juist eerder beginnen met drinken, is geen eenvoudige opgave
en zal van alle betrokken partijen een langjarige, consistente
inspanning vragen", aldus partijen.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport