Gemeente Helden

Afdeling Burgerzaken extra geopend op woensdag 29 maart

Is uw paspoort aan vervanging toe?

De maand maart is extra druk, omdat er per 1 april een prijsverhoging is. Op woensdag 29 maart is de afdeling Burgerzaken daarom extra geopend. U kunt op deze woensdag, ´s middags tussen 13.30 en 19.00 uur doorlopend terecht.

Kijk in ieder geval even na of uw reisdocument nog geldig is. Is dat niet het geval, dan is het goed om op tijd een nieuw reisdocument aan te vragen.

De prijs van een paspoort is vanaf 1 januari: 35,00. Na 1 april wordt de prijs verhoogd naar 39,00. Deze verhoging geldt tot 1 oktober 2006 en is er om de piek van aanvragen in de zomerperiode te spreiden en zodoende de wachttijd in die periode te verkorten. De Nederlandse identiteitskaart kost het hele jaar 31,00.

Bij de aanvraag moet u rekening houden met het volgende: de normale levertijd bedraagt vier werkdagen (aanvragen op maandag betekent afhalen op vrijdag). Alleen complete aanvragen worden in behandeling genomen.

Voor het aanvragen en het afhalen van een paspoort moet u persoonlijk aan de balie verschijnen.

Bij de aanvraag hebt u in ieder geval nodig:


· een pasfoto, die aan de volgende eisen moet voldoen:


1. recent genomen, zwart/wit of kleur (wordt op het reisdocument in zwart/wit afgedrukt);


2. het gezicht van de aanvrager moet recht van voren, tegen een lichte, egale achtergrond zijn gefotografeerd;


3. het gebruik van een reproductie (bijv. gescande foto), schoolfoto of een eerder gebruikte pasfoto is niet toegestaan.


· alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (paspoort, Nederlandse identiteitskaart, eventueel buitenlands
reisdocument);


· bij aanvraag van een paspoort is tot 18 jaar toestemming nodig van beide ouders, of van degenen
die het gezag hebben;


· bij aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart is tot 12 jaar toestemming nodig van beide ouders,
of van degenen die het gezag hebben;


· bijschrijven van kinderen in een paspoort kan bij beide ouders. Zijn de ouders niet getrouwd, dan
kan alleen bijgeschreven worden in het paspoort van de ouder die het gezag heeft. Voor het bijschrijven
van de kinderen hebt u toestemming nodig van de andere ouder;


· neem altijd paspoort, identiteitskaart of rijbewijs mee van degenen die ondertekenen; dit vanwege
controle van de handtekeningen;


· bij te schrijven kinderen moeten meekomen bij de aanvraag; en van elk kind moet u één pasfoto
(zie criteria hierboven) meenemen;


· bijschrijving van kinderen in een nieuw aan te vragen paspoort kost 7,85 per kind (3^e en
volgende gratis, indien één aanvraag);


· bijschrijving van kinderen in een bestaand paspoort kost 18,50 per kind.

U kunt hier ook de toestemmingsformulieren afdrukken.

Natuurlijk kunt u ook bellen met de medewerkers van afdeling Burgerzaken, tel. (077) 306 66 33 .

De openingstijden van de afdeling Burgerzaken zijn:


· maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur;


· maandagmiddag van 16.00 tot 19.00 uur en


· woensdagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur

24-3-2006 10:35