WOB-verzoeken
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
ons kenmerk : DR. 2006/1751
datum : 29-03-2006
onderwerp : Stand van zaken m.b.t. implementatie GLB en uitbetaling
inkomenssteun GLB 2005
bijlagen :
Geachte Voorzitter,
Inleiding
Met deze brief informeer ik u over de stand van zaken van de invoering
van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Met name richt ik mij
op het komende aanvraagtraject voor de Bedrijfstoeslagregeling via de
Gecombineerde Data Inwinning (GDI). Aanvullend informeer ik u over de
stand van zaken met betrekking tot de uitbetaling van de inkomenssteun
GLB 2005.
Invoering GLB
In de komende maanden breekt een belangrijke periode aan voor de
uitvoering van het GLB. Dit betreft de berekening van de
Toeslagrechten en de aanvraag van de uitbetaling van deze rechten via
de GDI. Op 29 maart zullen de aanvraagformulieren naar de agrarisch
ondernemers worden verstuurd. Deze dienen de formulieren uiterlijk 15
mei te retourneren. Dit is conform de procedure zoals die al enkele
jaren gangbaar is.
Ik wijs erop dat de eisen van Brussel ten aanzien van de
ontvangstprocedure voor het indienen van de opgaven bijzonder scherp
zijn. Opgaven dienen volledig (voorzien van de vereiste bijlagen)
ingeleverd te worden voor 15 mei. Wordt deze datum overschreden dan
volgt er een korting van 1% van het toegekende bedrag per dag dat de
datum van 15 mei wordt overschreden. Is de aanvraag na 9 juni bij
Dienst Regelingen (DR) nog steeds niet volledig ontvangen dan wordt de
hele subsidieaanvraag afgewezen.
Uiteraard is de agrarisch ondernemer ervoor verantwoordelijk dat de
aanvraag op tijd en volledig wordt aangeboden. Dat neemt niet weg dat
met name de situatie waarin de aanvankelijke aanvraag voor 15 mei DR
bereikt en als gevolg van de massaliteit van het proces na 15 mei de
onvolledigheid wordt ontdekt, kan leiden tot grote teleurstellingen en
irritaties. Ik heb daarom in de afgelopen weken laten analyseren welke
mogelijkheden er zijn om de agrarische ondernemers hierin bij te staan
en kortingen op grond van onvolledigheid zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik heb op grond daarvan besloten tot de volgende aanpak:
1)
Dienst Regelingen heeft het verwerkingsproces zodanig aangepast dat de
beoordeling op volledigheid een grotere prioriteit heeft gekregen.
Hierdoor is het nu mogelijk binnen 8 werkdagen de stroom papieren
aanvragen te checken. De ondernemer krijgt een ontvangstbevestiging
inclusief een eventuele opgave van ontbrekende bijlagen.
2)
De ondernemers worden door middel van intensieve communicatie gewezen
op het belang van volledigheid van de aanvraag en op het belang deze
zo spoedig mogelijk in te zenden.
3)
Tenslotte is het voor het eerst mogelijk om de aanvraag elektronisch
in te dienen. Er is een gebruiksvriendelijke internetapplicatie
gemaakt in nauwe samenwerking met de praktijkpanels. Het programma
toetst de volledigheid van de aanvraag. Voor de meeste ondernemers
betekent dit dat de elektronisch ingediende aanvraag volledig is.
Slechts een klein aantal van circa 4000 ondernemers heeft een extra
verplichting tot het leveren van papieren bewijsstukken. De
internetapplicatie wijst deze groep hier expliciet meerdere malen op.
De voorbereiding van dit nieuwe instrument is zorgvuldig geweest, maar
feit blijft dat het een innovatief en technisch complex programma is.
Een rustige introductie had voor de hand gelegen om ervaring op te
doen en kinderziektes weg te werken. Echter, een groter gebruik van
deze applicatie [die erg efficiënt de check op volledigheid verzorgt
en die waar nodig daarvoor een waarschuwing geeft] beperkt de papieren
stroom en draagt daarmee bij tot het sneller kunnen uitvoeren van de
volledigheidscheck in de werkstroom. Ik heb dan ook gemeend op dit
punt een zeker risico te moeten nemen. Dienst Regelingen heeft de
volgende maatregelen getroffen om op mogelijke kinderziektes of
overbelasting voorbereid te zijn:
a. Inzet extra helpdeskcapaciteit; de capaciteit van het LNV-loket is
uitgebreid om de verwachte reacties adequaat te kunnen verwerken.
b. Ondersteuning door de softwareleverancier; het volledige
ontwikkelteam, inclusief dat van de softwareleverancier, blijft
ook tijdens de aanvraagperiode stand-by om waar nodig het Loket
bij te staan bij complexere vragen en indien noodzakelijk
kinderziektes in de applicatie op te lossen. Bij overbelasting van
het systeem krijgt de ondernemer op zijn scherm een melding en het
verzoek een rustiger moment te kiezen om de applicatie op te
roepen.
De uitgebreide voorbereiding in combinatie met de inzet van deze
maatregelen biedt naar mijn mening voldoende basis om aanloopproblemen
op te vangen en de voordelen van deze applicatie te benutten. Via
uitvoerige communicatie zal DR de sector op de hoogte houden van de
ontwikkelingen en wordt ingespeeld op de ervaringen.
Ik ben van mening dat met bovenbeschreven aanpak het maximaal
mogelijke gedaan wordt om een goed verloop van de GDI 2006 mogelijk te
maken.
Voortgang invoering nieuw GLB
De Vooraankondiging heeft heel veel inzicht gegeven in wijzigingen in
de data van de ondernemers. De circa 25.000 reacties op de
Vooraankondiging hebben bij meer dan 55.000 relaties geleid tot nader
onderzoek van de gegevens. Dat heeft inmiddels bij veel relaties tot
aanpassing van de gegevens geleid.
Wat opvalt is dat met name het scherp krijgen van de relatie tussen de
eigendomsverhoudingen en de toedeling van de rechten tijdrovend is als
gevolg van, door de jaren heen, opgebouwde cumulaties van wijzigingen
in die relatie. Dit traject is nog niet afgerond. In de afgelopen
weken is de sector steekproefsgewijs telefonisch benaderd over de
toeslagrechten. Het beeld dat ik heb gekregen is dat een groot aantal
ondernemers wakker is geschud en wijzigingsverzoeken gaat inleveren.
Op zichzelf is dat prima, jammer is dat niet allen de Vooraankondiging
hebben aangegrepen om hun punten bij DR aan te leveren.
Al met al zijn de voorlichting, de Vooraankondiging en de belactie
goede acties geweest. Ik verwacht echter dat DR nog geruime tijd aan
het vaststellen van de definitieve rechten zal werken. Zodra de nu nog
te verwachten wijzigingen binnen zijn, zal ik een planning daarvan aan
de Kamer sturen. Tevens rapporteer ik dan ook uitvoerig de stand van
zaken over de Nationale Reserve, SAN en akkerranden en de Suiker in
relatie tot de toeslagrechten.
Uitbetaling inkomenssteun GLB 2005
Reeds eerder bent u door mij geïnformeerd over de wijziging die
Brussel in een zeer laat stadium bij de kortingssystematiek van de
inkomensondersteuning heeft doorgevoerd. Deze wijziging heeft ertoe
geleid dat de premies niet op de gebruikelijke wijze konden worden
uitbetaald maar dat er in december 2005 voorschotten zijn verstrekt.
Deze voorschotten zouden voornamelijk in de maanden januari en
februari van dit jaar worden verrekend met de definitieve betalingen.
Onderstaand ga ik in op de huidige stand van zaken.
Stand van zaken aanvraag oppervlakte (akkerbouwpremies)
Het aantal aanvragen voor inkomenssteun gekoppeld aan de aanvraag
oppervlakte (akkerbouwpremies) voor het jaar 2005 bedraagt 44.300. In
totaal dient er EUR 163 miljoen akkerbouwpremie te worden uitbetaald.
De laatste stand van zaken op 24 maart 2006 is dat 41.500 aanvragen
zijn afgehandeld. Van het totale beschikbare bedrag aan
akkerbouwpremie is 95% uitbetaald. Het aantal aanvragen, dat nog in
behandeling is, bedroeg op die datum nog 2800. De verwachting is dat
600 aanvragen hiervan in maart zijn afgehandeld. De dan nog resterende
groep wordt voor half april afgehandeld.
De vertraging in de uitbetaling ten opzichte van de eerdere rapportage
wordt veroorzaakt door het gebruik van het Perceelsregister. Met dit
geïntegreerde register is bereikt dat oppervlaktecontroles
plaatsvinden met behulp van het Geografisch Informatie Systeem (GIS),
een Europese verplichting die per 2005 is ingegaan. Dit heeft ook de
klantvriendelijkheid voor de ondernemers vergroot, omdat
grensproblemen simpeler kunnen worden opgelost. Een nadeel is dat er
sprake is van een ander werkproces dat met de nodige zorgvuldigheid
moet worden ingevoerd en dat nu toch meer tijd blijkt te vergen dan
verwacht. Voor het eerste jaar van integratie wordt een dubbele check
uitgevoerd waarbij het oude perceelsinformatiesysteem wordt ingezet om
mogelijke fouten te voorkomen.
Daarnaast ondervinden ongeveer 1000 aanvragen vertraging als gevolg
van met name de cross compliance onderzoeken. De cross compliance
voorwaarden vloeien voort uit de invoering van het nieuwe GLB, maar
moeten al op de 'oude' inkomensondersteuningsregelingen vanaf 2005
worden toegepast.
Dit treft vooral de laatste groep aanvragen die nog afgehandeld moeten
worden in de eerste helft van april. Voor deze groep geldt dat indien
het cross compliance onderzoek niet voor half april kan worden
afgerond, de aanvraag voorlopig zonder een eventuele korting wordt
afgehandeld. Deze eventuele korting wordt dan in een later stadium
ingevorderd.
Stand van zaken aanvraag ooipremies
Van de ruim 14.000 aanvragen voor ooipremie dient nog een groep van
circa 900 aanvragers een premie te ontvangen. Het nog niet definitief
uitbetalen van deze groep hangt eveneens samen met de cross compliance
onderzoeken. Ook hier zullen alle aanvragen voor half april zijn
afgehandeld. Indien het cross compliance onderzoek niet voor half
april kan worden afgerond, wordt de aanvraag voorlopig zonder een
eventuele korting afgehandeld.
Tenslotte heeft ook een aantal betalingen voor Programma Beheer hinder
ondervonden van deze problemen. Hier is inmiddels een praktische
oplossing gekozen door voorschotbetalingen te verrichten.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit