29-3-2006
Örgü: TROS moet kiezen voor commercie
De TROS moet een commerciële omroep worden, vindt Fadime Örgü.
Gisteren bleek dat de TROS concrete plannen heeft om een joint venture
op te richten met een commercieel productiebedrijf.
Örgü vindt die plannen onacceptabel en bovendien een omroep met een
publieke licentie onwaardig: het voornemen van de TROS zou betekenen
dat een commercieel bedrijf vanuit gemeenschapsgeld wordt
gefinancierd. De TROS moet daaraan conclusies verbinden, aldus de
VVD-woordvoerster.
Het `joint-venture'-plan is niet het eerste commerciële avontuur van
de TROS. Eerder liepen pogingen van de omroep om samen te werken met
het Vlaamse VTM en met Talpa nog op niets uit. Daarnaast is de VVD van
mening dat met belastinggeld publieke programma's dienen te worden
gemaakt en geen amusement wat meer geschikt is voor commerciële
omroepen.Örgü: `De VVD is het geflirt van de TROS met de commercie
meer dan zat. Ze moet nu eindelijk de knoop maar eens doorhakken en
uit het publieke bestel durven stappen'.
Volgens Örgü betekent een vertrek van de TROS voor de publieke omroep
geen groot gemis: `De TROS hoort ook tussen de commerciële media
thuis; stuk voor stuk leuke programma's, maar met uitzondering vrijwel
allemaal zonder meerwaarde voor de publieke omroep'. Örgü toonde zich
eerder tegenstander van het voornemen van de TROS om met publieke
middelen een digitaal kanaal te starten dat de concurrentie aan zou
moeten gaan met het commerciële TV Oranje, dat 24 uur per dag
videoclips en andere beelden van Nederlandse artiesten toont.
VVD