VVD


29-3-2006

Örgü: TROS moet kiezen voor commercie

De TROS moet een commerciële omroep worden, vindt Fadime Örgü. Gisteren bleek dat de TROS concrete plannen heeft om een joint venture op te richten met een commercieel productiebedrijf.

Örgü vindt die plannen onacceptabel en bovendien een omroep met een publieke licentie onwaardig: het voornemen van de TROS zou betekenen dat een commercieel bedrijf vanuit gemeenschapsgeld wordt gefinancierd. De TROS moet daaraan conclusies verbinden, aldus de VVD-woordvoerster.

Het `joint-venture'-plan is niet het eerste commerciële avontuur van de TROS. Eerder liepen pogingen van de omroep om samen te werken met het Vlaamse VTM en met Talpa nog op niets uit. Daarnaast is de VVD van mening dat met belastinggeld publieke programma's dienen te worden gemaakt en geen amusement wat meer geschikt is voor commerciële omroepen.Örgü: `De VVD is het geflirt van de TROS met de commercie meer dan zat. Ze moet nu eindelijk de knoop maar eens doorhakken en uit het publieke bestel durven stappen'.

Volgens Örgü betekent een vertrek van de TROS voor de publieke omroep geen groot gemis: `De TROS hoort ook tussen de commerciële media thuis; stuk voor stuk leuke programma's, maar met uitzondering vrijwel allemaal zonder meerwaarde voor de publieke omroep'. Örgü toonde zich eerder tegenstander van het voornemen van de TROS om met publieke middelen een digitaal kanaal te starten dat de concurrentie aan zou moeten gaan met het commerciële TV Oranje, dat 24 uur per dag videoclips en andere beelden van Nederlandse artiesten toont.