| | | |
|RAAD VAN | |NL | |DE EUROPESE UNIE | | | |Brussel, 27 maart 2006 | |7794/06 (Presse 90) | |(OR. en) | |PERSMEDEDELING | |Betreft: De Raad keurt de ontwerp-richtlijn rijbewijzen goed | |De Raad keurt de ontwerp-richtlijn rijbewijzen goed |De Raad heeft een politiek akkoord bereikt over een ontwerp-richtlijn betreffende het rijbewijs, waarmee wordt beoogd het vrije verkeer van de burgers te verbeteren door ervoor te zorgen dat de lidstaten rijbewijzen onderling erkennen.
Het Verenigd Koninkrijk heeft laten weten voornemens te zijn zich bij de aanneming van de richtlijn van stemming te onthouden.
Na overeenstemming met het Europees Parlement zal de richtlijn naar verwachting in tweede lezing ongewijzigd worden aangenomen.
Met de ontwerp-richtlijn wordt beoogd de verkeersveiligheid te verbeteren door het invoeren van minimumnormen voor medische controles voor beroepsbestuurders alsmede voor de kwalificaties en de voortdurende na- en bijscholing van rijexaminatoren.
Tevens wordt boogd het risico op fraude te beperken door een model in de vorm van een plastic kaart te gebruiken, met facultatief gebruik van een microchip, op voorwaarde dat de gemeenschappelijk toegankelijke gegevens gevrijwaard blijven.
De afgifte van nieuwe rijbewijzen wordt met ingang van 2012 verplicht, aangezien de nieuwe richlijn van toepassing zal zijn twee jaar na de inwerkingtreding. Na deze periode beschikken de lidstaten over een termijn van vier jaar om aan de bepalingen ervan te voldoen. In de ontwerp- richtlijn staat ook dat uiterlijk 20 jaar na de datum van toepassing (dus in 2032) alle rijbewijzen die worden afgegeven of in omloop zijn aan alle voorschriften van deze richtlijn moeten voldoen.
De geldigheidsduur van de nieuwe rijbewijzen van categorie A en B (voor motorrijwielen en motorvoertuigen) wordt beperkt tot 10 jaar, al mogen de lidstaten deze periode verlengen tot 15 jaar. Rijbewijzen van categorie C en D (voor vrachtwagen en bussen met hun respectieve aanhangwagensamenstellen) zijn vijf jaar geldig.
In de tekst wordt rekening gehouden met een voorlopig compromis met het Parlement over de onderstaande punten:
de verandering van categorie van kampeerwagens en voertuig- aanhangwagensamenstellen;
de regeling voor toegang tot motorrijwielen;
het beginsel van één rijbewijs per persoon.
Doel van dit compromis is een verdere toename van de verkeersveiligheid. Daartoe zal voor het besturen van bepaalde motorvoertuig- aanhangwagensamenstellen waarvoor een B-rijbewijs is vereist, een aanvullende opleiding moeten worden gevolgd en/of een praktische proef moeten worden afgelegd, terwijl de toegang tot de zware motorrijwielen (categorie A) in fasen zal verlopen doordat een praktische ervaring van 2 jaar in een lichtere categorie en aanvullende opleiding en/of proeven verplicht zullen worden gesteld en directe toegang tot de zwaarste motorrijwielen van categorie A pas vanaf de leeftijd van 24 jaar mogelijk zal zijn.
Met betrekking tot het beginsel van één rijbewijs per persoon en ter voorkoming van "rijbewijstoerisme" zal de Commissie een netwerk opzetten waarmee de lidstaten informatie kunnen uitwisselen over de rijbewijzen die zij hebben ingewisseld, vervangen, verlengd of ingetrokken.