Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
KidsTegenGeweld weer beneficiant Kinderpostzegelactie
Thema Kinderpostzegelactie 2006 'Veilig Verder'
LEIDEN, 29 maart 2006 - Het thema van de Kinderpostzegelactie 2006 is 'Veilig Verder'. Kinderpostzegels helpt graag mee in het creëren van een veiliger omgeving voor kinderen en jongeren. Veiligheid thuis, op straat en op school staan hierbij centraal. Kinderpostzegels steunt al enige jaren de activiteiten van KidsTegenGeweld, een project van de Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld (LSTZG). Voor het huidige tweejarenplan is 108.000 euro toegezegd. De kinderpostzegels 2006 worden dit jaar ontworpen door COMA, een grafisch ontwerpbureau uit Amsterdam.
Met 'Veilig Verder' borduurt Stichting Kinderpostzegels Nederland voort op het thema 'Veilig en Wel' van 2005. Een veilige leefomgeving is helaas niet voor elk kind vanzelfsprekend. Daarom staat veiligheid nu weer centraal. Met de opbrengst van de actie steunt Kinderpostzegels jaarlijks honderden projecten voor kinderen in binnen- en buitenland.
Een van de projecten die Kinderpostzegels in het kader van 'Veilig Verder' steunt, is KidsTegenGeweld. Dit project van de LSTZG draagt bij aan het bewustwordingsproces zodat de jeugd van nu later in staat is om weloverwogen te kiezen tegen agressie en geweld. Het doel van dit project is zoveel mogelijk KidsTeams in Nederland werven die elk op geheel eigen wijze actie ondernemen om pesten, agressie en "zinloos" geweld in hun omgeving terug te dringen. De kinderen dragen hiermee zelf zorg voor bewustwording in hun omgeving of zelfs een mentaliteitsverandering. KidsTeams uit het hele land organiseren bijvoorbeeld tentoonstellingen en musicals, verzamelen handtekeningen en zijn buddy voor gepeste kinderen.
De onlangs gelanceerde anti-pesten campagne tegen pesten op basisscholen maakt onderdeel uit van een tweejarenplan dat door Kinderpostzegels wordt gesteund.
Op 7 november 2006 geeft TPG Post de nieuwe kinderpostzegels uit. Het ontwerp komt dit jaar van het grafische ontwerpbureau COMA uit Amsterdam. Zij combineren voor de zegels van 2006 verschillende technieken. Vanaf woensdag 27 september gaan zo'n 250.000 kinderen uit groep 7 en 8 van de basisscholen langs de deuren om de kinderpostzegels en kaarten te verkopen.
Noot voor de redactie;