Gemeente Hengelo
Schuiven en schrappen in de eigen straat
Wie dinsdagavond 28 maart in het Grundel Junior College aan de
Deurningerstraat kwam, zag een groot aantal mensen in de weer met
bouwtekeningen en sheets. Ruim 25 bewoners van de Mr.P.J.
Troelstrastraat, de Dennenbosweg en de Sloetsweg kregen de kans om mee
te praten over de inrichting van hun straat. Dit najaar vervangt de
gemeente het riool in die straten om wateroverlast in de toekomst
tegen te gaan. Na de rioolvervanging worden de straten opnieuw
ingericht en de bewoners beslissen mee over onder meer de fietspaden,
het groen en de lichtmasten.
In de aula van De Grundel staan drie tafels klaar vol kaarten en
tekeningen. De tafel van de Mr.P.J. Troelstrastraat is duidelijk het
drukst. Flinke discussies zijn daar aan de gang over welk type
fietspad nu het meest geschikt is voor de straat. De bewoners die
vanavond aanwezig zijn, zijn mensen die zich naar aanleiding van
eerdere informatieavonden over de rioolvervanging hebben opgegeven om
mee te praten. Een bewoonster wil een rotonde, omdat er zo hard wordt
gereden in haar straat. Projectleider Kees van t Hoff heeft op die
vraag al een antwoord: Dat kan niet op dit kruispunt, want daar loopt
een busbaan, de HOV-lijn, en afgesproken is dat daar geen rotondes
inkomen. Verder kan bijna alles hoor, lacht hij.
Oversteken en parkeren
De discussie tussen de groep buren aan de tafel gaat verder. Een jonge
moeder vraagt om een veilige oversteekplek met een brede
middengeleider, zodat ze er beter achter haar kinderwagen kan staan.
Twee anderen praten over de locatie van de parkeerplaatsen. Ze hebben
grote plannen, maar een medewerker van de gemeente moet die wat
beteugelen: Denken jullie om de in- en uitstapruimte, heren, in jullie
plan is er te weinig ruimte per auto. Een oudere dame wil graag dat de
straat wat smaller wordt: De voetgangers mogen niet in het gedrang
komen. Ik wil graag een goed trottoir waar je ook fatsoenlijk met een
rollator op kan lopen. Ik word er ook niet jonger op. Bovendien rijden
mensen in een smalle straat minder hard.
'Ik heb wel 35.000 euro aan de straat staan'
Aan de tafel voor de Sloetsweg wordt serieus getekend. Het grote
aantal spookrijders is een bewoner van de éénrichtingsweg een doorn in
het oog. Misschien is het een idee om een obstakel aan te leggen,
zodat automobilisten eerder zien dat het een éénrichtingsweg is. Maar
het kan ook al helpen dat de fietspaden beter worden aangelegd. Aan
fietsers hebben ze aan de Sloetsweg geen gebrek, zegt een andere
buurtbewoner. We hebben in deze straat een inrit naar nabij gelegen
middelbare scholen. Er komen veel fietsende scholieren langs en ik heb
wel 35.000 euro aan de straat staan, dus dat moet wel in goede banen
geleid worden.
De bewoners van de Dennenbosweg zijn het vrij snel met elkaar eens. De
lichtmasten die nu de Bornsestraat sieren, moeten ook in hun straat
komen en er moet wat gedaan worden aan de oude eiken. Ze moeten echt
een keer goed onderhouden worden, zegt een buurman. De eiken zijn
mooi, maar slecht onderhouden en dat kan tijdens de
rioleringswerkzaamheden prima gebeuren. Volgens projectleider Kees van
t Hoff hoeven de oude bomen waarschijnlijk niet gekapt te worden. Over
de bomen aan de Mr.P.J. Troelstrastraat en de Sloetsweg is hij minder
positief. Die vertonen eigenlijk te veel gebreken om ze te laten
staan, gelukkig zien de meeste bewoners dat wel in en is daar niet
zoveel commentaar op.
Definitief ontwerp voor bouwvak verwacht
Aan het eind van de bewonersavond zijn de meeste wensen wel boven
water gekomen. Die worden volgens Kees van t Hoff verwerkt in een
voorlopig ontwerp. Ook de bewoners van de Leeuwerikstraat en de Oude
Postweg beslissen mee, want ook die straten gaan op de schop. Het
voorlopige ontwerp wordt over enkele weken gepresenteerd aan alle
bewoners. Voor de bouwvak moet het definitieve ontwerp van de
herinrichting klaar zijn. En dan maar afwachten of het in het echt net
zo mooi is als op de eigen tekening.