Gemeente Ambt Montfort


Rechtsbijstand/Wijziging procedure aanvragen gesubsidieerde rechtsbijstand

Op 1 april 2006 treedt een ingrijpende wijziging van de Wet op rechtsbijstand in werking, ook wel genaamd VIValt.

De nieuwe regeling is van toepassing op aanvragen die op of na 1 april 2006 bij de Raden van Rechtsbjistand worden ontvangen. De nieuwe regeling houdt allereerst in dat de procedure omtrent het aanvragen van gesubsidieerde rechtsbijstand vanaf 1 april 2006 administratief eenvoudiger wordt.

Dit is mogelijk omdat de Raden voor Rechtsbijstand vanaf 1 april 2006 zelf verantwoordelijk zullen zijn voor de controle van persoonsgegevens van rechtzoekenden bij de Gemeentelijk Basisadministratie (GBA) of de Basisvooziening Vreemdelingen (BVV). Ook zullen de Raden vanaf dat moment bij rechtzoekenden met een sofinummer rechtstreeks de inkomens-en vermogensgegevens opvragen bij de Belastingdienst. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van het electronisch berichtenverkeer. Dit brengt met zich mee dat de Verklaring omtrent Inkomen en Vermogen (oftewel VIV-verklaring) vervalt.

De nieuwe aanvraagprocedure wordt onder meer efficiënter omdat de rechtzoekende vanaf 1 april 2006 niet langer bij de gemeente langs moet voor een Verklaring Omtrent Inkomen en Vermogen.

Uw rechtsbijstandverlener of mediator stelt samen met u een aanvraag op voor gesubsidieerde rechtsbijstand of mediation. Uw aanvraag wordt vervolgens ingediend bij de Raad voor Rechtsbijstand. De Raad bepaalt aan de hand van uw gegevens over inkomen en vermogen en de inhoudelijke gegevens over uw zaak of u in aanmerking komt hiervoor.

De gemeente geeft dus vanaf 1 april 2006 geen Verklaring omtrent Inkomen en Vermogen meer af.

Bij de gemeente kunt wel nog u een folder ophalen voor meer informatie hierover.