Gemeente Ambt Montfort
Rechtsbijstand/Wijziging procedure aanvragen gesubsidieerde
rechtsbijstand
Op 1 april 2006 treedt een ingrijpende wijziging van de Wet op
rechtsbijstand in werking, ook wel genaamd VIValt.
De nieuwe regeling is van toepassing op aanvragen die op of na 1 april
2006 bij de Raden van Rechtsbjistand worden ontvangen.
De nieuwe regeling houdt allereerst in dat de procedure omtrent het
aanvragen van gesubsidieerde rechtsbijstand vanaf 1 april 2006
administratief eenvoudiger wordt.
Dit is mogelijk omdat de Raden voor Rechtsbijstand vanaf 1 april 2006
zelf verantwoordelijk zullen zijn voor de controle van
persoonsgegevens van rechtzoekenden bij de Gemeentelijk
Basisadministratie (GBA) of de Basisvooziening Vreemdelingen (BVV).
Ook zullen de Raden vanaf dat moment bij rechtzoekenden met een
sofinummer rechtstreeks de inkomens-en vermogensgegevens opvragen bij
de Belastingdienst. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van het
electronisch berichtenverkeer. Dit brengt met zich mee dat de
Verklaring omtrent Inkomen en Vermogen (oftewel VIV-verklaring)
vervalt.
De nieuwe aanvraagprocedure wordt onder meer efficiënter omdat de
rechtzoekende vanaf 1 april 2006 niet langer bij de gemeente langs
moet voor een Verklaring Omtrent Inkomen en Vermogen.
Uw rechtsbijstandverlener of mediator stelt samen met u een aanvraag
op voor gesubsidieerde rechtsbijstand of mediation. Uw aanvraag wordt
vervolgens ingediend bij de Raad voor Rechtsbijstand. De Raad bepaalt
aan de hand van uw gegevens over inkomen en vermogen en de
inhoudelijke gegevens over uw zaak of u in aanmerking komt hiervoor.
De gemeente geeft dus vanaf 1 april 2006 geen Verklaring omtrent
Inkomen en Vermogen meer af.
Bij de gemeente kunt wel nog u een folder ophalen voor meer informatie
hierover.