| | | |
|RAAD VAN | |NL | |DE EUROPESE UNIE | | | |Brussel, 27 maart 2006 | |7793/06 (Presse 89) | |(OR. en) | |PERSMEDEDELING | |Betreft: Raad neemt eurovignet-richtlijn aaan | |Raad neemt eurovignet-richtlijn aan * |De Raad heeft met gekwalificeerde meerderheid een richtlijn aangenomen tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen (eurovignet) en heeft daarbij alle amendementen goedgekeurd die het Europees Parlement in tweede lezing had aangenomen (PE- CONS 3682/05, 6992/06 ADD1 REV1).
De Portugese en de Maltese delegatie hebben tegengestemd en de Estse, Finse en Griekse delegatie hebben zich van stemming onthouden.
De richtlijn bevat regels voor de berekening van tolgelden en gebruikersrechten voor het gebruik van tot het trans-Europese wegennet behorende wegen. De richtlijn biedt de lidstaten ook de mogelijkheid met het oog op sturing van verkeersstromen tolgelden en gebruikersrechten te heffen voor het gebruik van niet tot het trans-Europese wegennet behorende wegen, zoals parallelwegen. Bovendien kunnen de lidstaten ervoor kiezen slechts voor bepaalde delen van het trans-Europese wegennet of in het geheel geen tol of gebruikersrechten te heffen.
Met ingang van 2012 zal de richtlijn, onverminderd bepaalde vrijstellingen, ook gelden voor voertuigen van 3,5 tot 12 ton (Richtlijn 1999/62/EG geldt alleen voor voertuigen van meer dan 12 ton).
Om verstopte wegen en milieuschade tegen te gaan krijgen de lidstaten meer mogelijkheden om te kunnen differentiëren naar gelang van de indeling van de voertuigen naar de uitstoot van uitlaatgassen ("EURO"-classificatie) en naar de schade die ze toebrengen aan de wegen, alsmede naar gelang van de plaats, het tijdstip en de mate van congestie. Bovendien zullen lidstaten, ter financiering van alternatieve infrastructuurvoorzieningen, een verhoging mogen toepassen op de tolgelden voor specifieke trajecten in bergachtige gebieden.
De richtlijn bevat ook een nieuwe definitie van "aanlegkosten" die voor het bepalen van de toltarieven in aanmerking moeten worden genomen, schept duidelijkheid in de kortingen of verlagingen van toltarieven voor frequente gebruikers en regelt de taak van de Commissie, waar die toezicht moet houden op het systeem en moet nagaan of nieuwe tolregelingen in overeenstemming zijn met de bestaande regelingen. Een ander doel van de richtlijn is te zorgen voor verenigbaarheid met publiek-privaat partnerschappen.
De lidstaten worden geacht binnen twee jaar na de inwerkingtreding van de richtlijn aan de bepalingen ervan te voldoen. De Commissie moet deze twee jaar benutten om een model te ontwikkelen voor de beoordeling van externe kosten, en kan de presentatie van het model gepaard doen gaan met nieuwe voorstellen tot verdere aanpassing van de richtlijn.