Verdwijnen verschillen autobedrijven
Profile tyrecenter
Traditionele verschillen autobedrijven verdwijnen:
Keuzevrijheid automobilist enorm toegenomen
Onder invloed van een veranderende economie, nieuwe Europese mededingingsregels en de
langere onderhoudsintervallen voor auto's, verdwijnen de traditionele verschillen in de
autobranche in rap tempo. Merkgebonden autobedrijven (dealers) en merkongebonden
autobedrijven gaan steeds verder samenwerken. Vooral op het gebied van onderhoud en
reparatie. Hierdoor heeft de consument veel meer keuze gekregen.
Onderhoud en reparatie
Doordat auto's steeds beter worden en minder vaak in de werkplaats komen, zoeken
autobedrijven momenteel naar nieuwe vormen om toch hun bedrijfsvoering succesvol te
kunnen doorzetten. Het resultaat hiervan is dat concurrenten van oudsher (merkgebonden
versus merkongebonden autobedrijven) steeds vaker onder dezelfde vlag samenwerken. Dus
kan de automobilist, eenmaal binnen, naast alle werkzaamheden aan de banden en wielen,
tegelijkertijd het overige technische onderhoud laten verrichten. Daarmee heeft hij echt
één vakkundig adres voor alle advies, onderhoud en reparatie aan zijn auto,
ofwel volledige one-stop-shopping service.
Traditionele concurrenten bundelen kracht
Een mooi voorbeeld van deze krachtenbundeling is Profile Tyrecenter. Een groeiend aantal
autobedrijven, zowel merkgebonden als merkongebonden, sluit zich aan bij deze landelijke
autoserviceformule. De afgelopen vijf jaar is het aantal vestigingen verdubbeld tot 170
vestigingen in de Benelux en Roemenië. Luc van Bussel, algemeen directeur Profile
Tyrecenter: 'Wij merken nadrukkelijk dat de verschillen tussen merkdealer en het
merkongebonden autobedrijf komen te vervallen. Van traditionele concurrenten in de
autobranche bundelen beide typen autobedrijven in de Profile Tyrecenter formule nu hun
krachten. Hun klanten profiteren volop, want de particuliere en de zakelijke automobilist
kan door de sterke groei van Profile Tyrecenters bij steeds meer bedrijven terecht voor
een echte all-in service aan zijn auto; zowel technisch als voor alle banden- en
airco-onderhoud. Autobedrijven die hun dienstenpakket op deze wijze uitbreiden, merken
dat aan een toenemende klanttevredenheid en kunnen rekenen op een grotere binding. Dat is
ook het uitgangspunt van autobedrijven om zich aan te sluiten bij Profile Tyrecenter.'
Ook de voorzitter van de belangenorganisatie van de dealers en enkele importeurs raden hun
dealers aan om, als het gaat om het verrichten van onderhoud en reparatie, aansluiting te
zoeken bij een concept zoals Profile Tyrecenter. René Roggen, algemeen directeur
Ford importeur: 'Op dit moment zijn inderdaad ook merkdealers hun bakens aan het
verzetten. Ze haken aan bij krachtige formules om zo hun capaciteit, kennis en
hoogstaande technische mogelijkheden in te kunnen zetten om nog meer klanten van dienst
te zijn. Hiermee complementeren ze hun eigen bedrijfsvoering. Het aardige van een concept
zoals Profile is namelijk dat het een universele formule is die vooral toegang biedt tot
de onderhoud en reparatie van auto's met bouwjaren die normaal niet snel meer in onze
werkplaats komen. Het zou zonde zijn om deze kansen te laten liggen. Zowel voor de
dealers zelf als voor de automobilist.'
Profile Tyrecenter
Profile Tyrecenter is de internationale en snelgroeiende keten van 170 onafhankelijke
allround autoservicebedrijven in de Benelux en Roemenië. De keten richt zich op
zowel de particuliere als de zakelijke markt. De aangesloten zelfstandige
autoservicebedrijven zijn specialisten op het gebied van banden en wielen. Ook bieden zij
fullservice auto-onderhoud (inclusief APK). Profile Tyrecenter Benelux B.V. is gevestigd
in Veenendaal. In 2005 behaalde Profile Tyrecenter een omzet van ruim 200 miljoen euro.