Verdwijnen verschillen autobedrijven

Profile tyrecenter

Traditionele verschillen autobedrijven verdwijnen:
Keuzevrijheid automobilist enorm toegenomen

Onder invloed van een veranderende economie, nieuwe Europese mededingingsregels en de langere onderhoudsintervallen voor auto's, verdwijnen de traditionele verschillen in de autobranche in rap tempo. Merkgebonden autobedrijven (dealers) en merkongebonden autobedrijven gaan steeds verder samenwerken. Vooral op het gebied van onderhoud en reparatie. Hierdoor heeft de consument veel meer keuze gekregen.

Onderhoud en reparatie
Doordat auto's steeds beter worden en minder vaak in de werkplaats komen, zoeken autobedrijven momenteel naar nieuwe vormen om toch hun bedrijfsvoering succesvol te kunnen doorzetten. Het resultaat hiervan is dat concurrenten van oudsher (merkgebonden versus merkongebonden autobedrijven) steeds vaker onder dezelfde vlag samenwerken. Dus kan de automobilist, eenmaal binnen, naast alle werkzaamheden aan de banden en wielen, tegelijkertijd het overige technische onderhoud laten verrichten. Daarmee heeft hij echt één vakkundig adres voor alle advies, onderhoud en reparatie aan zijn auto, ofwel volledige one-stop-shopping service.

Traditionele concurrenten bundelen kracht
Een mooi voorbeeld van deze krachtenbundeling is Profile Tyrecenter. Een groeiend aantal autobedrijven, zowel merkgebonden als merkongebonden, sluit zich aan bij deze landelijke autoserviceformule. De afgelopen vijf jaar is het aantal vestigingen verdubbeld tot 170 vestigingen in de Benelux en Roemenië. Luc van Bussel, algemeen directeur Profile Tyrecenter: 'Wij merken nadrukkelijk dat de verschillen tussen merkdealer en het merkongebonden autobedrijf komen te vervallen. Van traditionele concurrenten in de autobranche bundelen beide typen autobedrijven in de Profile Tyrecenter formule nu hun krachten. Hun klanten profiteren volop, want de particuliere en de zakelijke automobilist kan door de sterke groei van Profile Tyrecenters bij steeds meer bedrijven terecht voor een echte all-in service aan zijn auto; zowel technisch als voor alle banden- en airco-onderhoud. Autobedrijven die hun dienstenpakket op deze wijze uitbreiden, merken dat aan een toenemende klanttevredenheid en kunnen rekenen op een grotere binding. Dat is ook het uitgangspunt van autobedrijven om zich aan te sluiten bij Profile Tyrecenter.'

Ook de voorzitter van de belangenorganisatie van de dealers en enkele importeurs raden hun dealers aan om, als het gaat om het verrichten van onderhoud en reparatie, aansluiting te zoeken bij een concept zoals Profile Tyrecenter. René Roggen, algemeen directeur Ford importeur: 'Op dit moment zijn inderdaad ook merkdealers hun bakens aan het verzetten. Ze haken aan bij krachtige formules om zo hun capaciteit, kennis en hoogstaande technische mogelijkheden in te kunnen zetten om nog meer klanten van dienst te zijn. Hiermee complementeren ze hun eigen bedrijfsvoering. Het aardige van een concept zoals Profile is namelijk dat het een universele formule is die vooral toegang biedt tot de onderhoud en reparatie van auto's met bouwjaren die normaal niet snel meer in onze werkplaats komen. Het zou zonde zijn om deze kansen te laten liggen. Zowel voor de dealers zelf als voor de automobilist.'

Profile Tyrecenter
Profile Tyrecenter is de internationale en snelgroeiende keten van 170 onafhankelijke allround autoservicebedrijven in de Benelux en Roemenië. De keten richt zich op zowel de particuliere als de zakelijke markt. De aangesloten zelfstandige autoservicebedrijven zijn specialisten op het gebied van banden en wielen. Ook bieden zij fullservice auto-onderhoud (inclusief APK). Profile Tyrecenter Benelux B.V. is gevestigd in Veenendaal. In 2005 behaalde Profile Tyrecenter een omzet van ruim 200 miljoen euro.