Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Onderwerp Jaarplan UWV 2006 Ons kenmerk UB/A/2006/27379 Datum 29 maart 2006

Bij brief van 19 december 2005 (met kenmerk UB/A/2006/1412) gaf ik aan de goedkeuring van het jaarplan UWV 2006 te hebben opgeschort. De berekeningen van de uitvoeringskosten bleken substantieel af te wijken van het voor UWV vastgestelde begrotingskader. In goed overleg met UWV heb ik daarop besloten om externe expertise in te huren om de kostenopbouw van UWV nader te beschouwen. De bevindingen van dit onderzoek zijn meegenomen in nader overleg met UWV. In het Bestuurlijk Overleg van 27 maart jl. heb ik met UWV overeenstemming bereikt over het jaarplan 2006. In het Algemeen Overleg SUWI van 15 februari met de Vaste Commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heb ik toegezegd om u zo spoedig mogelijk na het bereiken van overeenstemming te informeren. Met deze brief geef ik hier invulling aan en bied ik u het jaarplan UWV, het meerjarenbeleidsplan 2007-2010, de goedkeuringsbrief alsmede de resultaten van het externe onderzoek aan.

Jaarplan UWV 2006
UWV wacht voor 2006 wederom een jaar waarin veel op de organisatie af komt. Uitvoering van nieuw beleid zoals de WIA en WW, intensivering van de ketensamenwerking, verbetering van de dienstverlening en afronding van de programmatisch uitgevoerde transformatie zijn daar elementen van. In het jaarplan geeft UWV aan op welke wijze hier invulling aan gegeven wordt.

UWV verwacht dat de prestaties in 2006 over het algemeen op een hoger niveau kunnen liggen dan de normen in 2005. Zo verwacht UWV in 2006 een hogere klanttevredenheid te bereiken en verwacht UWV de tijdigheid van de ziektewet te verhogen. In bijlage 1 zijn de prestatie-indicatoren met normering opgenomen. Op grond van de prestaties in 2005 en het feit dat nieuwe wet- en regelgeving, zoals de WIA en Wfsv, in de opstartfase begin 2006 veel extra aandacht vergt, acht ik een beperkte prestatiestijging realistisch.

Verbetering van de dienstverlening krijgt desalniettemin ook in 2006 noodzakelijkerwijs veel aandacht. UWV zet via diverse maatregelen in op het verbeteren van de bereikbaarheid, persoonlijk contact, snelheid van handelen en kwaliteit van de reactie. UWV verwacht hiermee

Ons kenmerk UB/A/2006/27379

onder meer het aantal klachten te verlagen en de klanttevredenheid te verhogen. Wat betreft het afhandelen van klachten streeft UWV in 2006 naar afhandeling van 80% van de klachten binnen drie weken (wettelijke norm is zes weken). Door de sterke stijging van het aantal klachten in 2005 is deze norm in 2005 nog niet gehaald.

Bij de goedkeuring van het jaarplan 2006 van UWV heb ik goede notie genomen van de motie Noorman-den Uyl/Verburg (Kamerstukken 2005-2006, 26448, nr 247). Naar mijn mening geeft het jaarplan UWV een goede weergave van de mogelijkheden van UWV om de prestaties in 2006 te verbeteren. Gedurende het jaar blijven mogelijkheden tot verdere verbetering onderwerp van gesprek tussen mij en de Raad van Bestuur van UWV. Ik zal u uiterlijk 1 december rapporteren over de bereikte resultaten.

Begroting 2006
Bij het vaststellen van de begroting 2006 van UWV is gebruik gemaakt van de uitkomsten van het extern uitgevoerde kostenonderzoek. De kern van de externe onderzoeksvraag betrof het verschaffen van inzicht in de omvang en de samenstelling van de kostenopbouw van UWV, de totstandkoming hiervan en een beoordeling van het begrotingsproces. Een belangrijk aandachtspunt in het onderzoek is het cost-accountingmodel van UWV. UWV heeft voor het jaarplan 2006 voor de eerste maal de begroting onderbouwd met behulp van het in 2004-2005 ontwikkelde cost-accountingmodel. Belangrijke vraag was dan ook of de gehanteerde aannames, normen en tarieven in het cost-accountingmodel deugdelijk waren en of dit leidde tot een adequate onderbouwing van de begroting.

In het externe onderzoek wordt geconcludeerd dat het cost-accountingsysteem een adequate onderbouwing levert van de reguliere structurele uitvoeringskosten, uitgaande van de door UWV gehanteerde inputparameters. De parameters zijn gebaseerd op de werkelijke kosten in de jaren 2004-2005 en bevatten aanvullende ­ aangescherpte- productiviteitsdoelstellingen voor het jaar 2006. De externe onderzoekers signaleren mogelijkheden om de komende jaren verdere besparingen te realiseren. Het gaat daarbij om een bedrag van circa 100 miljoen en zal leiden tot aanscherping van de normen met 5 à 7 procent. Voor de lange termijn zijn verdergaande besparingen mogelijk door fundamenteel onderzoek naar de inrichting van de processen. Dit kon tot nu toe slechts beperkt gebeuren door de nog in ontwikkeling zijnde wetgeving op belangrijke terreinen, zoals de WAO en WW.

De in het externe onderzoek gesignaleerde efficiencymogelijkheden kunnen in 2006 nog slechts beperkt worden gerealiseerd. Uit het externe onderzoek blijkt dat UWV de afgelopen jaren al veel efficiency heeft bereikt. Wel kan in 2006 het projectenbudget verlaagd worden om de reguliere uitvoering te ontlasten. UWV heeft naar aanleiding van de aanbevelingen van het externe onderzoek aangegeven de begroting, mede op basis van nieuwe inzichten, te kunnen verlagen naar 1828,0 miljoen. Dit heeft geen directe invloed op de prestaties in reguliere uitvoering van UWV.

---

Ons kenmerk UB/A/2006/27379

Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting van UWV ( 1928,0 mln) betreft het een daling van de begroting met 100 miljoen. Ten opzichte van het eerder door mij vastgestelde budget 2006 van 1652,45 miljoen heb ik dit budget met 135,2 miljoen verhoogd tot 1787,65 miljoen. Het resterende bedrag bestaat uit de frictiekosten, welke gefaseerd beschikbaar worden gesteld aan UWV. In het nu toegekende budget zijn de frictiekosten voor het eerste halfjaar 2006 begrepen. De begrote frictiekosten voor het tweede halfjaar 2006 ( 40,35 miljoen) zal ik op kwartaalbasis beschikbaar stellen, nadat UWV mij inzicht heeft geboden in de verwachte bestedingen.

`Gemeenschappelijk laboratorium'
Met het in gebruik nemen van het cost-accountingmodel is een basis gelegd om tot eenduidige afspraken te komen. De externe onderzoekers bevelen aan om dit te doen in de vorm van een `gemeenschappelijk laboratorium' oftewel analysemodel waarvoor het cost-accountingmodel als basis kan dienen in combinatie met een model voor de relatie tussen volumina en activiteiten. Als uitkomst hiervan dienen jaarlijks afspraken gemaakt te worden over de normen, tarieven, volumes en overige aannames.

UWV en SZW starten in april met een dergelijk `laboratorium'. Ik vertrouw er dan ook op dat hiermee in de toekomst de goedkeuring van jaarplannen voorspoedig kan plaatsvinden.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

Bijlage(n): Jaarplan UWV 2006
Meerjarenbeleidsplan UWV 2007-2010
Goedkeuringsbrief Jaarplan UWV 2006
Bestuurlijke samenvatting extern onderzoek PriceWaterhouseCoopers


---

Ons kenmerk UB/A/2006/27379

Bijlage 1: prestatie-indicatoren 2006

In onderstaande tabel zijn voor de prestatie-indicatoren uit het jaarplan 2006 de normen 2005 en normen 2006 opgenomen.

Prestatie Norm 2006 Norm 2005 % herstelde vangnetgevallen na 13 weken 75% n.v.t. Juistheid beoordeling reïntegratieverslag 70% 70% Reïntegratie aanbodquote WW 90% n.v.t. Plaatsingspercentage AG 30% n.v.t. Plaatsingspercentage WW 40% n.v.t. Klanttevredenheid verzekerden 6,5 6 Rechtmatigheid 99% 99% Tijdigheid WW
In een aantal gevallen wijkt de prestatie-indicator in 2006 af van die in 2005. Over deze nieuwe set prestatie-indicatoren heb ik u met de meizending (brief van 17 mei 2005) nader geïnformeerd.
Ter toelichting:

· % herstelde vangnetgevallen na 13 weken is een nieuwe indicator. Hiermee wordt het percentage vangnetgevallen aangegeven dat tussen de 13 weken verzuim en de 104 weken verzuim weer herstelt, waardoor instroom in de WIA wordt voorkomen.
· In plaats van het `aantal plaatsingen' geldt voor 2006 de prestatie-indicator `plaatsingspercentage'. De normstelling is gebaseerd op ervaringen met plaatsingen van de afgelopen jaren en de inschatting dat de economie zich in 2006 enigszins zal herstellen.

· De indicator "reïntegratie-aanbodquote" vervangt de bestaande indicator "sluitende aanpak". De indicator drukt uit het aantal personen waarvoor UWV activiteiten heeft verricht ten opzichte van het aantal personen dat na 12 maanden nog niet is uitgestroomd uit de uitkering. Onder reïntegratie-activiteiten worden zowel plaatsingen van een cliënt op een traject verstaan als vormen van begeleiding gericht op werkhervatting die door de reïntegratiecoach worden aangeboden. Met deze quote wordt aangesloten bij de CWI-indicator "bemiddelingsaanbodquote".
· Tijdigheid WIA is nieuw aangezien de WIA vanaf 1 januari 2006 wordt uitgevoerd. Ik heb UWV gevraagd om voor 1 juli een streefwaarde op te nemen voor de tijdigheid van de WIA op basis van de eerste ervaringen.

---

Ons kenmerk UB/A/2006/27379


· Afdoening fraudegevallen is een nieuwe indicator die inzicht biedt in het deel van de geconstateerde fraude/overtredingen dat leidt tot strafrechtelijke sancties dan wel bestuursrechtelijke sancties op grond van de wet BMTi.


---