MAN klaar voor de stad, met schone trucks en bussen
(3/29/2006)
âJe ziet dat lokale overheden meer en meer een eigen milieubeleid gaan
voeren bovenop het vastgestelde nationale beleid. Bij het vaststellen
van dit beleid spelen lokale belangen zoals de uitstoot van fijnstof
door vrachtwagens en bussen een grote rol. MAN ondersteunt het
gezamenlijke convenant met moderne voertuigen die voldoen aan de Euro
4-norm en ook door als enige merk haar voertuigen standaard te
voorzien van een af fabriek gemonteerd roetfilterâ, zegt Bert van
Hasselt, algemeen directeur van MAN truck & bus b.v., de importeur van
MAN motorvoertuigen in Nederland.
MAN is koploper in de branche en laat andere merken achter zich als
het gaat om het toepassen van roetfilters op leveringen af fabriek.
Terwijl andere merken werken met een SCR oplossing om Euro 4 of Euro 5
te realiseren, waarbij er een toevoeging van Ureum gedaan dient te
worden, levert MAN Euro 4-voertuigen met een EGR oplossing
gecombineerd met een PM-KAT(TM) roetfilter waaraan niets hoeft te worden
toegevoegd. MAN verkocht sinds medio vorig jaar al meer dan de helft
van haar voertuigen met een Euro 4-oplossing. Daarnaast heeft
vervoerder Connexxion laten blijken veel waarde te hechten aan het
milieu door voor de regioâs BRU en Gooi- en Vechtstreek MAN Euro 4
Lion City T bussen met roetfilters in te zetten. Daarenboven heeft MAN
ook de eerste EEV-voertuigen geleverd in ons land. Connexxion heeft de
primeur van de eerste CNG(aardgas) bussen welke schoner zijn dan Euro
5 en zet deze voertuigen in in de regio Haarlem
Het is nu wel duidelijk dat investeren in Euro 3 voertuigen gezien de
beperking voor een aantal binnensteden niet verstandig is. Beter is
het dan ook om nu voertuigen aan te schaffen die zijn voorzien van een
roetfilter. En daarbij loopt MAN voorop, met haar PM-KAT(TM) roetfilter.
MAN en milieu
Als een van de toonaangevende ontwikkelaars en producenten van
dieselmotoren voor bedrijfsvoertuigen, bussen, schepen, machines en
andere toepassingen heeft MAN steeds het voortouw genomen bij de
ontwikkeling van milieuvriendelijke aandrijvingen â hiermee de
verantwoordelijkheid voor ons milieu en voor de komende generaties op
zich nemend. MAN Nutzfahrzeuge werkt al vele jaren intensief en
succesvol aan de reducering van de uitstoot van schadelijke stoffen
van bussen en bedrijfsvoertuigen. De grootste prioriteit is om al bij
de verbranding in de motor zo min mogelijk schadelijke stoffen te
laten ontstaan. Op grond van jarenlang en intensief wetenschappelijk
onderzoek en ontwikkelingswerkzaamheden is MAN Nutzfahrzeuge vandaag
de dag in staat transportondernemingen in binnen- en buitenland
verschillende, op hun werkzaamheden perfect toegespitste
technologieën voor de uitlaatgasreiniging aan te bieden.
Euronormeringen
Met het doel de uitstoot aan schadelijke stoffen door bedrijfswagens
drastisch te reduceren gelden al vanaf 1990 de Eurolimieten. Vanaf
oktober 2006 wordt voor nieuwe voertuigen de volgende fase, Euro 4,
van kracht. In oktober 2009 volgt Euro 5. De Euro 4-grenswaarden zijn
een aanzienlijke verscherping ten opzichte van de Euro 3-waarden. De
eisen ten aanzien van de uitstoot van roetdeeltjes zijn voor Euro 4 en
Euro 5 gelijk. De Euro 5-norm schrijft een nog verdergaande reducering
van het NO -percentage voor.
MAN motoren voor Euro 4
MAN heeft zijn motorenprogramma van de D20 Common Rail-serie al ruim
voor de wettelijke termijn om te voldoen aan de toekomstige Euro
4-uitlaatgasgrenswaarden gereed. Sinds eind 2004 zijn de D20 Euro
4-motoren voor de MAN TGA in de uitvoeringen met 228 kW/310 pk, 257
kW/350 pk, 287 kW/390 pk en 316 kW /430 pk leverbaar. De
voorgeschreven grenswaarden voor wat betreft het NO -percentage en
de roetuitstoot worden door de combinatie van Common Rail-inspuiting
en externe uitlaatgasrecirculatie (EGR) met de MAN PM-KAT(TM)
roetfilter aangehouden (PM = particulate matter). Voordeel van het
door MAN gekozen systeem is dat kon worden afgezien van gebruik van
additieven (AdBlue), die nuttig laadvermogen en opbouwruimte op het
voertuig kosten en waarbij men afhankelijk is van een nu nog
ontbrekende infrastructuur bij tankstations.
Reducering roetdeeltjes dankzij PM-KAT(TM)roetfilter
MAN Nutzfahrzeuge is op dit moment de enige fabrikant die met de
PM-KAT(TM) roetfilter een deeltjesnabehandeling voor bedrijfsvoertuigen
standaard op de markt kan aanbieden. Dit systeem reduceert de totale
uitstoot aan roetdeeltjes met ca. 60 procent. Zelfs roetdeeltjes die
kleiner zijn dan 0,0001 mm (PM 10) blijven in het roetfilter hangen.
Voor de actuele discussie wat betreft de uitstoot van fijnstof is het
veelzeggend dat het fijne stof (
PM-KAT(TM)-roetfilters voor montage achteraf in de loop van 2006
realiseerbaar
MAN is er in geslaagd een oplossing voor montage achteraf op basis van
de PM-KAT(TM) roetfilter voor praktisch alle MAN voertuigtypes met Euro
2- en Euro 3-uitvoering te ontwikkelen en deze al in de loop van 2006
te introduceren. Euro 3-motoren realiseren vandaag de dag al zonder
roetfilter een limiet van 0,1 g/kWh. Ook bij de Euro 3-voertuigen met
roetfilter kan het fijnstof volgens referentiemetingen met nogmaals 50
% worden gereduceerd. Omdat de PM-KAT(TM) roetfilter een continu
regenererend filtersysteem met open kanalen is, dat continu zonder
verstoppingen en daardoor onderhoudsvrij werkt, zijn de
ombouwwerkzaamheden bij montage achteraf gering.
Werking van de MAN PM-KAT(TM) roetfilter
Bij de Euro 4-motoren wordt ca. 20 procent van de uitlaatgassen
afgetakt. Deze stromen door de EGR-koeler en worden hierbij tot onder
de 200 ºC afgekoeld en aansluitend weer toegevoegd aan de
aanzuiglucht van de motor. Het effect is een verlaging van de
piektemperatuur bij de verbranding en daarmee van het
NO -percentage. Deze uitlaatgassen stromen aansluitend door de MAN
PM-KAT(TM) roetfilter in de uitlaatdemper.
Bij de MAN PM-KAT(TM) roetfilter gaat het om een, mede door MAN
Nutzfahrzeuge ontwikkelde en gepatenteerde technologie voor het
nabehandelen van uitlaatgassen. Het continu zelfregenererende
afscheidingssysteem bestaat uit een oxidatiekatalysator met een
hierachter geschakeld roetfilter. Hierbij worden de verzamelde
roetdeeltjes zonder gebruikmaking van externe energie door een
chemisch proces geëlimineerd: in de oxidatiekatalysator die is
voorzien van een platinacoating wordt de stikstofmonoxide (NO) van de
uitlaatgassen omgevormd tot stikstofdioxide (NO ). Door een
geforceerde turbulentie zetten de roetdeeltjes zich af op het
gesinterde metalen vlies van de afscheider. Open kanalen voorkomen
hierbij het verstoppen van het filter. Hierdoor werkt het systeem van
MAN volledig onderhoudsvrij. De achtergebleven roetdeeltjes van
koolstof (C) worden met het stikstofdioxide (NO ) dat zich in de
eerste fase heeft gevormd, verbrand en omgezet in gasvorming
kooldioxide (CO ) en stikstofmonoxide (NO).
BedrijfsautoRAI