BedrijfsautoRAI

MAN klaar voor de stad, met schone trucks en bussen

(3/29/2006)
âJe ziet dat lokale overheden meer en meer een eigen milieubeleid gaan voeren bovenop het vastgestelde nationale beleid. Bij het vaststellen van dit beleid spelen lokale belangen zoals de uitstoot van fijnstof door vrachtwagens en bussen een grote rol. MAN ondersteunt het gezamenlijke convenant met moderne voertuigen die voldoen aan de Euro 4-norm en ook door als enige merk haar voertuigen standaard te voorzien van een af fabriek gemonteerd roetfilterâ, zegt Bert van Hasselt, algemeen directeur van MAN truck & bus b.v., de importeur van MAN motorvoertuigen in Nederland.
MAN is koploper in de branche en laat andere merken achter zich als het gaat om het toepassen van roetfilters op leveringen af fabriek. Terwijl andere merken werken met een SCR oplossing om Euro 4 of Euro 5 te realiseren, waarbij er een toevoeging van Ureum gedaan dient te worden, levert MAN Euro 4-voertuigen met een EGR oplossing gecombineerd met een PM-KAT(TM) roetfilter waaraan niets hoeft te worden toegevoegd. MAN verkocht sinds medio vorig jaar al meer dan de helft van haar voertuigen met een Euro 4-oplossing. Daarnaast heeft vervoerder Connexxion laten blijken veel waarde te hechten aan het milieu door voor de regioâs BRU en Gooi- en Vechtstreek MAN Euro 4 Lion City T bussen met roetfilters in te zetten. Daarenboven heeft MAN ook de eerste EEV-voertuigen geleverd in ons land. Connexxion heeft de primeur van de eerste CNG(aardgas) bussen welke schoner zijn dan Euro 5 en zet deze voertuigen in in de regio Haarlem

Het is nu wel duidelijk dat investeren in Euro 3 voertuigen gezien de beperking voor een aantal binnensteden niet verstandig is. Beter is het dan ook om nu voertuigen aan te schaffen die zijn voorzien van een roetfilter. En daarbij loopt MAN voorop, met haar PM-KAT(TM) roetfilter.

MAN en milieu
Als een van de toonaangevende ontwikkelaars en producenten van dieselmotoren voor bedrijfsvoertuigen, bussen, schepen, machines en andere toepassingen heeft MAN steeds het voortouw genomen bij de ontwikkeling van milieuvriendelijke aandrijvingen â hiermee de verantwoordelijkheid voor ons milieu en voor de komende generaties op zich nemend. MAN Nutzfahrzeuge werkt al vele jaren intensief en succesvol aan de reducering van de uitstoot van schadelijke stoffen van bussen en bedrijfsvoertuigen. De grootste prioriteit is om al bij de verbranding in de motor zo min mogelijk schadelijke stoffen te laten ontstaan. Op grond van jarenlang en intensief wetenschappelijk onderzoek en ontwikkelingswerkzaamheden is MAN Nutzfahrzeuge vandaag de dag in staat transportondernemingen in binnen- en buitenland verschillende, op hun werkzaamheden perfect toegespitste technologieën voor de uitlaatgasreiniging aan te bieden.

Euronormeringen
Met het doel de uitstoot aan schadelijke stoffen door bedrijfswagens drastisch te reduceren gelden al vanaf 1990 de Eurolimieten. Vanaf oktober 2006 wordt voor nieuwe voertuigen de volgende fase, Euro 4, van kracht. In oktober 2009 volgt Euro 5. De Euro 4-grenswaarden zijn een aanzienlijke verscherping ten opzichte van de Euro 3-waarden. De eisen ten aanzien van de uitstoot van roetdeeltjes zijn voor Euro 4 en Euro 5 gelijk. De Euro 5-norm schrijft een nog verdergaande reducering van het NO -percentage voor.

MAN motoren voor Euro 4
MAN heeft zijn motorenprogramma van de D20 Common Rail-serie al ruim voor de wettelijke termijn om te voldoen aan de toekomstige Euro 4-uitlaatgasgrenswaarden gereed. Sinds eind 2004 zijn de D20 Euro 4-motoren voor de MAN TGA in de uitvoeringen met 228 kW/310 pk, 257 kW/350 pk, 287 kW/390 pk en 316 kW /430 pk leverbaar. De voorgeschreven grenswaarden voor wat betreft het NO -percentage en de roetuitstoot worden door de combinatie van Common Rail-inspuiting en externe uitlaatgasrecirculatie (EGR) met de MAN PM-KAT(TM) roetfilter aangehouden (PM = particulate matter). Voordeel van het door MAN gekozen systeem is dat kon worden afgezien van gebruik van additieven (AdBlue), die nuttig laadvermogen en opbouwruimte op het voertuig kosten en waarbij men afhankelijk is van een nu nog ontbrekende infrastructuur bij tankstations.

Reducering roetdeeltjes dankzij PM-KAT(TM)roetfilter MAN Nutzfahrzeuge is op dit moment de enige fabrikant die met de PM-KAT(TM) roetfilter een deeltjesnabehandeling voor bedrijfsvoertuigen standaard op de markt kan aanbieden. Dit systeem reduceert de totale uitstoot aan roetdeeltjes met ca. 60 procent. Zelfs roetdeeltjes die kleiner zijn dan 0,0001 mm (PM 10) blijven in het roetfilter hangen. Voor de actuele discussie wat betreft de uitstoot van fijnstof is het veelzeggend dat het fijne stof (
PM-KAT(TM)-roetfilters voor montage achteraf in de loop van 2006 realiseerbaar
MAN is er in geslaagd een oplossing voor montage achteraf op basis van de PM-KAT(TM) roetfilter voor praktisch alle MAN voertuigtypes met Euro 2- en Euro 3-uitvoering te ontwikkelen en deze al in de loop van 2006 te introduceren. Euro 3-motoren realiseren vandaag de dag al zonder roetfilter een limiet van 0,1 g/kWh. Ook bij de Euro 3-voertuigen met roetfilter kan het fijnstof volgens referentiemetingen met nogmaals 50 % worden gereduceerd. Omdat de PM-KAT(TM) roetfilter een continu regenererend filtersysteem met open kanalen is, dat continu zonder verstoppingen en daardoor onderhoudsvrij werkt, zijn de ombouwwerkzaamheden bij montage achteraf gering.

Werking van de MAN PM-KAT(TM) roetfilter
Bij de Euro 4-motoren wordt ca. 20 procent van de uitlaatgassen afgetakt. Deze stromen door de EGR-koeler en worden hierbij tot onder de 200 ºC afgekoeld en aansluitend weer toegevoegd aan de aanzuiglucht van de motor. Het effect is een verlaging van de piektemperatuur bij de verbranding en daarmee van het NO -percentage. Deze uitlaatgassen stromen aansluitend door de MAN PM-KAT(TM) roetfilter in de uitlaatdemper.

Bij de MAN PM-KAT(TM) roetfilter gaat het om een, mede door MAN Nutzfahrzeuge ontwikkelde en gepatenteerde technologie voor het nabehandelen van uitlaatgassen. Het continu zelfregenererende afscheidingssysteem bestaat uit een oxidatiekatalysator met een hierachter geschakeld roetfilter. Hierbij worden de verzamelde roetdeeltjes zonder gebruikmaking van externe energie door een chemisch proces geëlimineerd: in de oxidatiekatalysator die is voorzien van een platinacoating wordt de stikstofmonoxide (NO) van de uitlaatgassen omgevormd tot stikstofdioxide (NO ). Door een geforceerde turbulentie zetten de roetdeeltjes zich af op het gesinterde metalen vlies van de afscheider. Open kanalen voorkomen hierbij het verstoppen van het filter. Hierdoor werkt het systeem van MAN volledig onderhoudsvrij. De achtergebleven roetdeeltjes van koolstof (C) worden met het stikstofdioxide (NO ) dat zich in de eerste fase heeft gevormd, verbrand en omgezet in gasvorming kooldioxide (CO ) en stikstofmonoxide (NO).