EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

29 maart 2006

Evo helpt rijkswaterstaat op weg met grootschalig onderhoud

In 2006 en 2007 nemen de files naar verwachting jaarlijks met 6 procent extra toe als gevolg van het onderhoud aan rijkswegen. Dit betekent een extra economische schade van 60 miljoen euro in twee jaar tijd. Die schade kunnen en moeten overheid en bedrijfsleven samen zoveel mogelijk terugdringen. EVO heeft daarom een checklist opgesteld om wegbeheerders te helpen de hinder voor het goederenvervoer zoveel mogelijk te beperken. Rijkswaterstaat gaat dit instrument gebruiken om het oponthoud voor het goederenvervoer zoveel mogelijk te beperken.

Bij het opstellen van de lijst heeft EVO zich gebaseerd op de ervaringen van leden, onder meer bij de grootschalige werkzaamheden aan de ring van Antwerpen.

Olaf van Duin, projectdirecteur groot onderhoud Rijkswaterstaat: 'Het wegennet zit behoorlijk vol en dat leidt tot files. Maar door goed naar elkaar te luisteren kunnen we met elkaar nog een hoop overlast voorkomen.'

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: 'De checklist helpt de eindverantwoordelijke van een onderhoudsproject bij het stellen van de juiste vragen. Voor het vrachtverkeer zijn namelijk heel andere maatregelen nodig dan bij de personenauto. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de omleidingroutes. Deze moeten echt geschikt zijn voor vrachtverkeer. Zo kunnen te smalle rotondes en te lage tunnels op alternatieve routes veel schade veroorzaken aan vrachtauto's. Maar ook moeten de planningen van de werkzaamheden goed op elkaar worden afgestemd. Op een zeker moment vinden wel 200 werkzaamheden gelijktijdig plaats. In België waren er regelmatig werkzaamheden op de snelwegen én de omleidingroutes. Dat moeten we in Nederland dus zien te voorkomen.'

Ook pleit EVO ervoor dat wegbeheerders en gemeenten bekijken of het mogelijk is om tijdelijk toe te staan dat vrachtauto's een paar uur langer de stad in mogen om winkels te bevoorraden. Daardoor zorg je ervoor dat zij tijdens werkzaamheden rondom de stad meer gespreid voertuigen kunnen inzetten en niet tijdens het drukste moment van de dag hoeven aan te sluiten tijdens de spits.

Als projectleiders de checklist doorlopen en daarop actie ondernemen, zorgt dit ervoor dat Rijkswaterstaat de overlast en economische schade zoveel beperkt.