Provincie Limburg

Evaluatie Milieumeld- en klachtentelefoon: meer klachten in 2005 Het aantal milieuklachten dat in 2005 bij de milieuklachtentelefoon

van de Provincie Limburg is binnengekomen is ten opzichte van 2004 toegenomen. De afgelopen jaren heeft de Provincie steeds meer aandacht besteed aan de oorzaken en achtergronden van individuele milieuklachten. Dit heeft ertoe geleid dat het aantal klachten dat na verificatie met zekerheid kon worden herleid naar de inrichting waarover werd geklaagd bijna 70% is in 2005. Dit is een stijging van bijna 16% ten opzichte van 2004 (in 2004 was deze stijging 24% ten opzichte van 2003).

In 2005 is het totaal aantal milieuklachten (1676) duidelijk gestegen ten opzichte van 2004 (1235). Deze toename is vooral te wijten aan de forse stijging van het aantal klachten over Componenta (de voormalige Globe) in Hoensbroek. Het percentage van de klachten dat met zekerheid kan worden toegewezen aan de bedrijven waarover wordt geklaagd is ook toegenomen. Was dit percentage in 2003 en 2004 nog respectievelijk 30% en 54%, in 2005 bedroeg dit bijna 70%.

Bedrijven die in 2005 behoren tot de klachten top 10*:

Bedrijf Geregistreerde klachten Toegewezen klachten Aantal verschillende klagers

1. Componenta Heerlen (Hoensbroek) 439 (1) 414 (1) 111 (1)
2. Enci Maastricht 242 (2) 183 (2) 110 (2)

3. Hodzelmans Kerkrade 120 (3) 42 (6) 18 (4)
4. Ankersmit Maastricht 106 (4) 104 (3) 16 (6)
5. Rubber Resource Maastricht 47 (5) 40 (7) 30 (3)
6. Walkro Meerlo-Wanssum 44 (7) 44 (5) 15 (7)
7. Sappi Maastricht 39 (10) 36 (9) 10 (10)

8. Peeters Holding Maastricht 40 (9) 40 (7) 7 (15)
9. MGG Tegelen 38 (12) 31 (10) 10 (10)

10. Nuon Power Haelen 24 (16) 13 (16) 18 (4)


* Uitleg totstandkoming tabel
De Provincie heeft op basis van elk van drie in de tabel genoemde criteria een volgorde bepaald van alle bedrijven (110) waarover is geklaagd. Het gemiddelde van deze 3 rangorden bepaalt welke bedrijven in de klachten top 10 komen, gerelateerd aan die 110 bedrijven. Bij de diverse vermelde aantallen staat tussen haakjes tevens de volgorde aangegeven die het bedrijf inneemt op basis van de drie eerder genoemde criteria.

Het rapport 'Evaluatie Milieumeld- en klachtentelefoon 2005' is ook te vinden op onze site: www.limburg.nl/handhaving en klik op Actueel.

29-3-2006 09:23