Alcoholindustrie lanceert dubieuze slogan

Stap

STAP: nieuwe slogan werkt averechts

Vandaag introduceren de Nederlandse bierbrouwers en andere alcoholproducenten, verenigd in de STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik)de slogan: Alcoholonderde16nogevenniet.nl. De slogan wordt toegevoegd aan reclameboodschappen voor zwak-alcoholhoudende dranken zoals bier, wijn en mixdranken. De slogan moet, aldus de STIVA, de norm 'niet drinken vóór je 16e' versterken en is bedoeld voor ouders en hun kinderen.

Slogan werkt averechts
STAP is van mening dat de tekst van de slogan het alcoholgebruik voor kinderen juist spannender en aantrekkelijker maakt. Van Dalen, directeur STAP: 'De alcoholindustrie speelt hoog spel met het introduceren van deze dubieuze slogan. Het lijkt een verkapte vorm van reclame. Het is zeer teleurstellend en ik begrijp ook niet dat Minister Hoogervorst van VWS met de keuze van deze slogan heeft ingestemd.'

Kinderen beginnen op 12 jarige leeftijd al te drinken
De STIVA zegt dat de slogan een bijdrage is van de alcoholindustrie aan de aanpak van het toenemend alcoholgebruik onder kinderen en jongeren. De gemiddelde startleeftijd voor alcoholgebruik in Nederland is de afgelopen jaren gedaald naar ruim 12 jaar.

Verbod op alcoholreclame ingeruild tegen deze 'educatieve' slogan In april 2005 stelde Minister Hoogervorst nog voor om de alcoholreclame op tv, radio en bioscoop tot 21.00 uur 's avonds te verbieden. Door een effectieve lobby van de alcoholbranche en een onwillige Tweede Kamer zag Hoogervorst van zijn plannen af. Zijn voorstel om de accijns op de populaire mixdrankjes te verhogen met 60 cent per flesje redde het ook niet. De accijns op gedistilleerde dranken en mixdranken werd per 1 januari 2006 zelfs met zo'n 15% verlaagd. De alcoholindustrie zegde toe als alternatief de reclameregels aan te scherpen en een educatieve slogan aan alcoholreclame toe te voegen.

Utrecht, 29 maart 2006
STAP (Stichting Alcoholpreventie)