Afdeling Burgerzaken extra geopend op 15, 22 en 29 maart
De maand maart is extra druk, omdat er per 1 april een prijsverhoging
is. Op woensdag 15, 22 en 29 maart is de afdeling Burgerzaken daarom
extra geopend. U kunt op deze drie woensdagen, ´s middags tussen 13.30
en 19.00 uur doorlopend terecht.
Kijk in ieder geval even na of uw reisdocument nog geldig is. Is dat
niet het geval, dan is het goed om op tijd een nieuw reisdocument aan
te vragen.
De prijs van een paspoort is vanaf 1 januari: 35,00. Na 1 april wordt
de prijs verhoogd naar 39,00. Deze verhoging geldt tot 1 oktober 2006
en is om de piek van de aanvragen in de zomerperiode te spreiden en
zodoende de wachttijd in die periode te verkorten. De Nederlandse
identiteitskaart kost het hele jaar 31,00.
Bij de aanvraag moet u rekening houden met het volgende:
De normale levertijd bedraagt vier werkdagen (aanvragen op maandag
betekent afhalen op vrijdag). Alleen complete aanvragen worden in
behandeling genomen.
Voor het aanvragen en het afhalen van een paspoort moet u persoonlijk
aan de balie verschijnen.
Bij de aanvraag hebt u in ieder geval nodig:
· een pasfoto, die aan de volgende eisen moet voldoen:
1. recent genomen, zwart/wit of kleur (wordt op het reisdocument
in zwart/wit afgedrukt);
2. het gezicht van de aanvrager moet recht van voren, tegen een
lichte, egale achtergrond zijn gefotografeerd;
3. het gebruik van een reproductie (bijv. gescande foto),
schoolfoto of een eerder gebruikte pasfoto is niet
toegestaan.
· alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (paspoort, Nederlandse
identiteitskaart, eventueel buitenlands
reisdocument);
· bij aanvraag van een paspoort is tot 18 jaar toestemming nodig
van beide ouders, of van degenen die het
gezag hebben.
· bij aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart is tot 12
jaar toestemming nodig van beide ouders, of van
degenen die het gezag hebben.
· bijschrijven van kinderen in een paspoort kan bij beide ouders.
Zijn de ouders niet getrouwd, dan kan alleen
bijgeschreven worden in het paspoort van de ouder die het gezag
heeft. Voor het bijschrijven van de kinderen
hebt u toestemming nodig van de andere ouder.
· neem altijd paspoort, identiteitskaart of rijbewijs mee van
degenen die ondertekenen; dit vanwege controle van
de handtekeningen.
· bij te schrijven kinderen moeten meekomen bij de aanvraag; en
van elk kind moet u één pasfoto (zie criteria
hierboven) meenemen.
· bijschrijving van kinderen in een nieuw aan te vragen paspoort
kost 7,85 per kind (3^e en volgende gratis,
indien één aanvraag)
· bijschrijving van kinderen in een bestaand paspoort kost 18,50
per kind.
U kunt deze informatie en meer terugvinden op onze website:
www.helden.nl.
Kijk dan onder Publieksbalies --> Burgerzaken --> Reisdocumenten. Via
deze pagina kunt u ook toestemmingsformulieren afdrukken.
Natuurlijk kunt u ook bellen met de medewerkers van afdeling
Burgerzaken, tel. (077) 306 66 33 .
De openingstijden van de afdeling Burgerzaken zijn:
· maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.00 uur;
· maandagmiddag van 16.00 tot 19.00 uur en
· woensdagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur.
3-3-2006 10:23
Gemeente Helden