Gemeente Wijk bij Duurstede

DENK NA!

Start lokale campagne alcohol en drugs

Op woensdag 29 maart om 16.00 uur is in het gemeentehuis de aftrap van de DENK NA! campagne. Doel van de campagne is jongeren en hun ouders de komende jaren doordringen van de grote gevaren die kleven aan het gebruik van alcohol en drugs. Door een combinatie van intensieve voorlichting, regulering en afspraken met diverse partijen, wil de gemeente dit doel bereiken.

Huidig beleid
Er gebeurt overigens al heel wat op het gebied van alcohol- en drugspreventie! Alle kinderen op de basisschool krijgen voorlichting, er is een verslavingsspreekuur en er is strikte regelgeving. Onder andere over het verkrijgen van alcohol in supermarkten, het schenken van alcohol in horeca en sportkantines en het verbod op drinken in het openbaar. Met de Wijkse ondernemers en organisaties zijn afspraken gemaakt hoe men hiermee om moet gaan. De campagne is dus een intensivering van het beleid, het gaat om extra activiteiten.

Campagne
De gemeente wil daarom de komende jaren dit onderwerp op de agenda houden en kiest voor een meerjaren campagne. De campagne wordt zoveel mogelijk ontwikkeld in samenwerking met jeugdorganisaties, ouders en jongeren zelf.

Activiteiten
Na de startbijeenkomst op de 29e staan voor dit jaar een aantal activiteiten gepland.

· Om te beginnen wordt er een Wijkse webpagina geopend, waar alle informatie over het gebruik van alcohol en drugs te vinden is. Deze gaat om 29 maart de lucht in, zie onze gemeentelijke website www.wijkbijduurstede.nl. Ouders, begeleiders en jongeren kunnen hier terecht met ál hun vragen. Want aan de website is een hulplijn gekoppeld, waarmee men direct contact krijgt met een deskundige.
· Daarnaast gaat het Revius Lyceum komend schooljaar samen met de GGD en preventiemedewerkers van de verslavingszorg het project `Stuff op maat' draaien. In dit project is er, naast voorlichting binnen de les, aandacht voor regelgeving, signaleren en begeleiden. Ook worden de ouders betrokken.

· Ten derde wordt er dit jaar veel campagnemateriaal verspreid, waarmee jongeren en hun ouders worden geïnformeerd over de campagne.
· Tot slot gaat de gemeente onderzoeken welke jongeren in de gemeente nu de meeste risico's lopen met het gebruiken van alcohol en drugs en hoe die groep het best bereikt kan worden met voorlichting.

Aftrap campagne
De campagne gaat officieel van start met een bijeenkomst in het gemeentehuis op 29 maart, waarin de deelnemers aan de campagne een overeenkomst aangaan. Hiermee geven de verschillende partijen aan dat zij meewerken aan de campagne. Als ieder zich inzet, moeten we een heel eind kunnen komen! Ook wordt in de bijeenkomst de website officieel geopend. In de loop van de week worden posters en flyers verspreid om zoveel mogelijk jongeren, hun ouders en begeleiders te informeren over de campagne.


* Geplaatst op: 22-03-2006 08:31:04