http://www.evo.nl
PERSBERICHT
28 maart 2006
EVO: 'VIJF VOOR TWAALF VOOR BEREIKBAARHEID LIMBURG'
Gisteren leidde een ongeval op de A67 ertoe dat geen beweging meer mogelijk was op het wegennet in en om Venlo. EVO heeft berekend dat de economische schade die dit tot gevolg heeft tenminste 300.000 euro bedraagt. Voor de derde keer in drie maanden werd Venlo geconfronteerd met een verkeersinfarct. Volgens EVO is in dit geval driemaal scheepsrecht: de problematische bereikbaarheid bewijst dat het aanleggen van de A74 geen luxe is, maar bittere noodzaak. Bovendien zijn doelgroepstroken voor vrachtverkeer op de A67 hard nodig.
Doelgroepstroken voor vrachtauto's scheiden het lichte van het zware verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en verkleint de kans op ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit aantoonbaar meerwaarde. De A67 is dé transportader over de weg van Nederland naar Duitsland, waar het aandeel vrachtverkeer circa 35% bedraagt. Een factor drie ten opzichte van het hoofdwegennet in ons land. Venlo is na Rotterdam en Schiphol het derde logistieke knooppunt van het land. En met de komst van Tradeport-Noord, Greenport en de Floriade wordt een goede bereikbaarheid alleen maar belangrijker.
Venlo kent evenmin een goed alternatief regionaal wegennet. Hierdoor gaat al het lokale en regionale verkeer over de snelwegen. EVO pleit dan ook voor een beter regionaal onderliggend wegennet rondom Venlo waarop lokaal verkeer zijn bestemming vindt en dat als alternatief kan dienen bij calamiteiten op het hoofdwegennet.