|Datum | |23 maart 2006 | | | | |
uitnodiging voor de pers
Regionale aanpak uniek in nieuw provinciaal verkeers- en vervoersplan
Met het nieuwe Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) 'Verplaatsen in Brabant', loopt Noord-Brabant op mobiliteitsgebied voorop in Nederland. Maatwerk per gebied in plaats van standaardoplossingen voor de hele provincie. Met veel ruimte voor de regio's om zelf oplossingen aan te dragen binnen de gestelde mobiliteitskaders.
Vlot verkeer op de Brabantse wegen, goed bereikbare steden en industrieterreinen, voldoende oog voor de mobiliteit op het platteland en extra aandacht voor luchtvervuiling, geluidshinder en verkeersveiligheid. Dat zijn belangrijke onderdelen van het nieuwe ontwerp Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP), de visie van de provincie Noord-Brabant op de mobiliteit voor de komende vijftien jaar. De presentatie daarvan is op dinsdag 28 maart om 16.00 uur tijdens een persconferentie in het Provinciehuis.
'Van deur tot deur'-benadering
Het PVVP gaat uit van de 'van deur tot deur'-benadering. Stond vroeger de infrastructuur centraal, nu zijn dat de mobiliteitsbehoeften van burgers en bedrijven. De Provincie wil acceptabele, betrouwbare reistijden bieden tegen redelijke kosten. Op basis daarvan kunnen reizigers gerichte keuzes maken uit de diverse manieren om zich te verplaatsen.
Dit vraagt om een integrale, samenhangende aanpak van weg-, spoor- en waternetwerken. Dat geldt ook voor de verschillende vervoersvormen zoals openbaar vervoer, (vracht)auto, fiets en goederen over water en spoor.
Mobiliteit op maat
De provincie streeft naar duurzame bereikbaarheid door mobiliteit op maat aan te bieden: per gebied een passende invulling geven aan mobiliteit. In de buurt van industrieterreinen zijn andere voorzieningen nodig dan bij een natuurgebied. De mobiliteit in een stadscentrum verschilt met het verkeer en vervoer in een dorpskern. Buitenwijken van een stad vragen om andere mobiliteitsoplossingen dan een agrarisch gebied.
Aan de hand van specifieke gebiedskenmerken onderscheidt het ontwerp PVVP gebiedsprofielen. De gebiedsprofielen zijn gebaseerd op het Streekplan, 'Brabant in Balans'. Dit plan geeft namelijk aan wat de ruimtelijke kenmerken zijn van een bepaald gebied, inclusief wegen, spoorbanen en vaarwegen.
Gezamenlijke aanpak
Regionale samenwerking is de ruggengraat van het ontwerp PVVP. Mobiliteitsproblemen zijn niet langer door de overheden afzonderlijk op te lossen. Er is een gezamenlijke aanpak van Provincie, Rijk, gemeenten, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties nodig. Samenwerking leidt tot extra uitvoeringskracht en tot werkelijk integrale oplossingen. Het ontwerp PVVP formuleert daarom méér dan de provinciale visie op mobiliteit; óók de ambities die alle partners samen moeten oppakken, komen aan de orde. Taken, rollen en verantwoordelijkheden van betrokken partijen maken daarvan onderdeel uit.
De uit te voeren maatregelen hangen vaak met elkaar samen. Daarom stellen de samenwerkende partners regionale maatregelenpakketten op. Als de regio's het eens zijn over een pakket en als de kwaliteit van de maatregelen goed is, geeft de provincie financiële ondersteuning.
Bijdragen aan leefbaarheid
Het ontwerp PVVP levert naast bijdragen aan de economische kwaliteit (een betrouwbare bereikbaarheid van deur tot deur) ook bijdragen aan de sociale kwaliteit (tegengaan van ongewenste neveneffecten van mobiliteit op leefbaarheid) en aan de ecologische kwaliteit (een stiller, schoner en zuiniger verkeers- en vervoerssysteem) in Brabant.
Inspraak
Iedereen, dus ook burgers en bedrijven, heeft de gelegenheid om te reageren op (onderdelen van) de ontwerpnota. Daartoe is er van 15 mei tot en met 26 juni een inspraakperiode gepland. Het nieuwe ontwerp PVVP ligt op alle gemeentehuizen ter inzage. Het plan is telefonisch op te vragen via het servicecentrum van de provincie: (073) - 6812525. Ook zijn alle onderdelen van het ontwerp PVVP te vinden en te bestellen via www.brabant.nl/PVVP.