SP Noord-Holland
SP wil onderzoek naar efficiency banenstelsel Schiphol
28-03-2006 o Vliegtuig Gedeputeerde Hooijmaijers wil de reservering
voor een eventuele extra baan voor Schiphol, in het streekplan
Noord-Holland Zuid, verlengen. Toen het streekplan in 2003 werd
aangenomen, stemde de SP tegen de reservering die nu verlengd moet
worden (volgens Hooijmaijers) . In het standpunt van de SP is sinds
die tijd niets verandert. De SP vindt nog altijd dat Schiphol groot
genoeg is en dat er paal en perk gesteld moet worden aan het steeds
maar oprekken van de grenzen van Schiphol. Immers de overlast voor
omwonenden is nu al bijna niet te verdragen. De SP stemde vandaag, 27
maart, daarom niet in met het plan van Hooijmaijers.
In de kamer is de discussie over moet Schiphol groter, ja dan nee, nog
niet gevoerd. In de provincie zijn de tegenstanders (omwonenden,
gemeentebesturenn etc.) van ongebreidelde groei niet te tellen. Door
nu het streekplan te herzien op dit punt, zegt de provincie eigenlijk
tegen deze tegenstanders: u kunt me wat, wij zien de groei van
Schiphol wel zitten en geven dit signaal af aan Den Haag. Er wordt in
de provincie altijd veel geklaagd over het slechte imago van de
provincie. De provincie zou eens kunnen beginnen op belangrijke punten
voor de verandering te luisteren naar wat de inwoners er van vinden.
De SP heeft aansluitend op deze discussie voorgesteld eens te
onderzoeken of het banenstelsel van Schiphol eigenlijk wel effectief
is. Vliegveld Heathrow, in Londen, bijvoorbeeld kent veel meer
vliegbewegingen en neemt tegelijkertijd veel minder ruimte in beslag.
Omdat de meerderheid van de statenleden er de voorkeur aan gaf eerst
nog eens uitvoerig over Schiphol zelf te praten, in eigen kring, heeft
de SP besloten over dit voorstel pas in de volgende statenvergadering,
die van 24 april, een besluit te laten nemen door Provinciale Staten.
---
Motie voor een onderzoek naar ander banenstelsel Schiphol
Provinciale Staten in vergadering bijeen op 27 maart ter behandeling
van voordracht 18 over de voortzetting van de planologische
reservering banenstelsel Schiphol
Overwegende dat
1. ruimte in vierkante meters uitgedrukt een schaars goed is in
Nederland en in het bijzonder in het zuidelijke deel van
Noord-Holland,
2. het ruimtebeslag van Schiphol zeer groot is,
3. het ruimtebeslag van Schiphol heeft geleid tot zes start- en
landingsbanen,
4. de nieuwste baan, de Polderbaan, niet heeft geleid tot een
vermindering van de overlast van het vliegverkeer in tegenstelling
tot de beloften,
5. deze Polderbaan niet volledig kan worden gebruikt in samenhang met
de Zwanenburgbaan i.v.m. de veiligheid,
6. andere, veel grotere luchthavens als Atlanta in de V.S en Heathrow
in Engeland met veel minder banen meer passagiers kunnen
verwerken,
7. verder mogelijke uitbreiding van het aantal banen voor Schiphol de
problematiek van een luchthaven in dichtbevolkt gebied onevenredig
vergroot
Besluit
GS opdracht te geven tot een studie over een ander banenstelsel,
waarbij gelijke prestaties met (veel) minder banen uitgangspunt is
Fractie SP