SP Noord-Holland


Provincie geeft kwart miljoen uit aan eigen PR

28-03-2006 o Geld Noord-Holland heeft de afgelopen maanden campagne gevoerd met posters en spotjes, om de provincie bekender te maken. Onder het motto "U moet weten waarvoor u betaald" moet de belastingbetaler het idee krijgen dat zijn geld goed wordt besteed. In vrijwel alle bushokjes waren de advertenties te vinden. De campagne heeft de provincie een kwart miljoen euro gekost. Een verspilling die andere verspillingen moet verhullen.

Bereikbaarheid: 290.000.000 euro

Eén poster was bijvoorbeeld een foto van wegwerkers met daarbij het aantal miljoenen wat de provincie aan de bereikbaarheid besteedde. Andere onderwerpen waren jeugdzorg, veiligheid, welzijn en zo voort.Het was wel zo netjes geweest als de provincie ook een poster had gemaakt met daarop de prijs van de campagne zelf: een kwart miljoen.

Ook de andere vele verspillingen werden niet genoemd zoals de nieuwbouw van het provinciehuis, een statenschip, de snoepreisjes, boetes aan chipshol, de reorganisatie, wachtgeldregelingen etc... Bovendien wordt de burger niet veel wijzer van bijvoorbeeld de 16,5 miljoen die aan economie wordt besteed. Vallen daar ook de verkwistingen van de nieuwe zeesluis, de wieringerrandmeer, het project N201 en de verbrandingsoven onder? Onhandig was natuurlijk helemaal dat de poster met de kosten voor jeugdzorg ook in Amsterdam hingen, terwijl het budget in Amsterdam en omgeving aanzienlijk lager is dan in de rest van de provincie.

In de provincie is vaak en lang gesproken over het imago. De SP heeft altijd gezegd, dat niet alleen de provincie een slecht imago heeft maar de hele overheid. De reden, de privatisering van de nutsvoorzieningen. Als je bent afgesloten van gas en licht, of als je geen water uit de kraan krijgt, moet je tegenwoordig met een beursgenoteerd bedrijf bellen. De overheid heeft daar niets meer over te zeggen en kan je dus ook niet helpen. Vanzelf dat de overheid dan uit beeld verdwijnt bij de burger.

Statenleden staan aan de andere kant niet te trappelen echte misstanden aan te pakken. Nog niet zo lang geleden kwam een moeder inspreken bij de Commissie Sociale infrastructuur. Ze vertelde over de problemen die ze had met de jeugdhulpverlening. Haar zoon was licht autistisch en moest naar een speciale school. De jongen zat nu echter al een half jaar thuis omdat op de school die geschikt was voorlopig geen plaats was en de jeugdhulpverlening geen ander antwoord had dan dat. Een ronduit triest verhaal. Maar het vervolg was eigenlijk nog veel triester, want antwoord kreeg deze mevrouw niet. Er werd gezegd, het is heel triest maar wij gaan hier niet over, wij besturen op afstand en dat willen we ook het liefst. De inspreekster moest het met dit antwoord doen.

En op die star houten kop die de provincie de burgers toont heeft de provincie nu wat posters geplakt. Volgens de gedeputeerde kreeg hij heel veel goede reacties, ook van andere provincies. Die zagen zo´n facelift ook wel zitten. Maar als het aan de SP ligt, gaat deze geldverspilling niet herhaald worden.