SP Noord-Holland
Provincie geeft kwart miljoen uit aan eigen PR
28-03-2006 o Geld Noord-Holland heeft de afgelopen maanden campagne
gevoerd met posters en spotjes, om de provincie bekender te maken.
Onder het motto "U moet weten waarvoor u betaald" moet de
belastingbetaler het idee krijgen dat zijn geld goed wordt besteed. In
vrijwel alle bushokjes waren de advertenties te vinden. De campagne
heeft de provincie een kwart miljoen euro gekost. Een verspilling die
andere verspillingen moet verhullen.
Bereikbaarheid: 290.000.000 euro
Eén poster was bijvoorbeeld een foto van wegwerkers met daarbij het
aantal miljoenen wat de provincie aan de bereikbaarheid besteedde.
Andere onderwerpen waren jeugdzorg, veiligheid, welzijn en zo
voort.Het was wel zo netjes geweest als de provincie ook een poster
had gemaakt met daarop de prijs van de campagne zelf: een kwart
miljoen.
Ook de andere vele verspillingen werden niet genoemd zoals de
nieuwbouw van het provinciehuis, een statenschip, de snoepreisjes,
boetes aan chipshol, de reorganisatie, wachtgeldregelingen etc...
Bovendien wordt de burger niet veel wijzer van bijvoorbeeld de 16,5
miljoen die aan economie wordt besteed. Vallen daar ook de
verkwistingen van de nieuwe zeesluis, de wieringerrandmeer, het
project N201 en de verbrandingsoven onder? Onhandig was natuurlijk
helemaal dat de poster met de kosten voor jeugdzorg ook in Amsterdam
hingen, terwijl het budget in Amsterdam en omgeving aanzienlijk lager
is dan in de rest van de provincie.
In de provincie is vaak en lang gesproken over het imago. De SP heeft
altijd gezegd, dat niet alleen de provincie een slecht imago heeft
maar de hele overheid. De reden, de privatisering van de
nutsvoorzieningen. Als je bent afgesloten van gas en licht, of als je
geen water uit de kraan krijgt, moet je tegenwoordig met een
beursgenoteerd bedrijf bellen. De overheid heeft daar niets meer over
te zeggen en kan je dus ook niet helpen. Vanzelf dat de overheid dan
uit beeld verdwijnt bij de burger.
Statenleden staan aan de andere kant niet te trappelen echte
misstanden aan te pakken. Nog niet zo lang geleden kwam een moeder
inspreken bij de Commissie Sociale infrastructuur. Ze vertelde over de
problemen die ze had met de jeugdhulpverlening. Haar zoon was licht
autistisch en moest naar een speciale school. De jongen zat nu echter
al een half jaar thuis omdat op de school die geschikt was voorlopig
geen plaats was en de jeugdhulpverlening geen ander antwoord had dan
dat. Een ronduit triest verhaal. Maar het vervolg was eigenlijk nog
veel triester, want antwoord kreeg deze mevrouw niet. Er werd gezegd,
het is heel triest maar wij gaan hier niet over, wij besturen op
afstand en dat willen we ook het liefst. De inspreekster moest het met
dit antwoord doen.
En op die star houten kop die de provincie de burgers toont heeft de
provincie nu wat posters geplakt. Volgens de gedeputeerde kreeg hij
heel veel goede reacties, ook van andere provincies. Die zagen zo´n
facelift ook wel zitten. Maar als het aan de SP ligt, gaat deze
geldverspilling niet herhaald worden.