Gemeente Gouda
persbericht: meer aandacht voor toeristisch gouda (20/3/2006)
Het toeristische seizoen staat weer voor de deur. Ook dit jaar hoopt
Gouda weer op veel toeristen. Op initiatief van het Zuid-Hollands
Bureau voor Toerisme (ZHBT) neemt de gemeente Gouda in 2006 samen met
Dordrecht en Leiden deel aan de campagne City breaks. De campagne
loopt van maart tot eind 2006, met pieken in het voor- en najaar. De
City Break-campagne wordt gevoerd in het Verenigd Koninkrijk,
Duitsland, België en Frankrijk.
Wethouder Ton van Huut is blij met de aandacht voor Gouda. Deelname
aan de campagne past binnen het Gouds beleid. We willen graag meer
toeristen die langer blijven en meer besteden.
Gouda, Dordrecht en Leiden werken samen in deze campagne. De drie
watersteden hebben veel overeenkomsten. Denk aan de historische
binnenhaven, oud-Hollandse cultuur, Hollandse geschiedenis en het
Hollands vakmanschap. Door de krachten te bundelen in de communicatie
versterken de gemeenten elkaar. Iedere afzonderlijke stad buit wel de
eigen unieke kenmerken uit. Voor Gouda zijn dit cultuurhistorie, water
en kaas.
Ook andere Zuid-Hollandse steden als Rotterdam, Den Haag en Delft
nemen deel aan de campagne. Door een geïntensiveerde samenwerking
tussen al deze Zuid-Hollandse gemeenten, de provincie Zuid-Holland,
toeristische organisaties en marktpartijen gaat het Nederlands Bureau
voor Toerisme meer werk maken van de promotie van deze steden in het
buitenland, zoals bij grote touroperators en op beurzen.
Het is voor het eerst dat Gouda deelneemt aan de City Break Campagne.
In 2005 leidde deelname bij de andere steden tot een flinke verhoging
van het aantal bezoekers.