IP/06/381
Brussel, 27 maart 2006
De lidstaten bereiken overeenstemming over het Europees rijbewijs
De Raad van ministers heeft vandaag politieke overeenstemming bereikt
over het uit 2003 daterende voorstel van de Commissie voor een
Europees rijbewijs (COM(2003)621 - IP/03/1435). Gemeenschappelijke
Europese regels zullen het vrije verkeer van communautaire bestuurders
vergemakkelijken, fraude helpen voorkomen (wanneer de rijbewijzen ook
als identificatiedocumenten worden gebruikt) en de verkeersveiligheid
verbeteren, met name voor motorrijders. Het Europees rijbewijs, in
kredietkaartformaat, vervangt de meer dan 110 verschillende modellen
die momenteel in omloop zijn.
"Het Europees rijbewijs is van vitaal belang voor de
verkeersveiligheid en de bestrijding van fraude. Het zal reizen in
Europa vergemakkelijken, zonder bureaucratische hinderpalen. Alle
bestuuders zullen beschikken over duidelijke, moderne rijbewijzen die
in alle lidstaten worden aanvaard. Ik ben bijzonder verheugd dat de
Raad erin geslaagd is overeenstemming te bereiken", aldus
vice-voorzitter Barrot.
In het nieuwe rijbewijs is duidelijker gedefinieerd op welke
motorvoertuigen de verschillende categorieën rijbewijzen betrekking
hebben. Duidelijkheid omtrent wie wat mag besturen draagt bij tot
verkeersveiligheid. De overeenkomst voorziet ook in de invoering van
een rijbewijs voor bromfietsen en in een geleidelijke toegang tot
zwaardere en krachtigere motoren. Directe toegang tot de categorie van
de krachtigste motoren kan pas vanaf de leeftijd van 24 en na een
theoretische en praktische proef. Mensen die al op jongere leeftijd
met deze motoren willen rijden, moeten eerst twee jaar ervaring opdoen
met lichtere types. De nieuwe regels bevatten ook minimumnormen voor
examinatoren.
De nieuwe wetgeving is een belangrijke stap in de bestrijding van
rijbewijzenfraude en van het fenomeen van "rijbewijstoerisme" . De
lidstaten zullen nauwer samenwerken om te beletten dat bestuurders van
wie het rijbewijs tijdelijk is ingetrokken, een nieuw rijbewijs
krijgen in een andere lidstaat. Om dit mogelijk te maken moet ook een
EU-netwerk voor gegevensuitwisseling over rijbewijzen worden opgezet.
De 110 verschillende modellen rijbewijzen die nu in omloop zijn,
worden geleidelijk vervangen door één nieuw en beter beveiligd model
in kredietkaartformaat. Na de inwerkingtreding van de richtlijn hebben
de lidstaten 26 jaar de tijd om hun bestaande rijbewijzen te
vervangen. Er is ook overeenstemming bereikt over speciale bepalingen
om te garanderen dat de wederzijdse erkenning van alle bestaande
documenten die mensen het recht verlenen een bepaald voertuig te
besturen, wordt voortgezet.
De nieuwe richtlijn laat de lidstaten de vrijheid om al dan niet een
microchip op het nieuwe model rijbewijs aan te brengen. Wat hun keuze
ook moge wezen, de lidstaten moeten in elk geval de EU-regels inzake
gegevensbescherming in acht nemen.
De geldigheidsduur van rijbewijzen wordt in de toekomst beperkt. De
nieuwe regels voorzien in een geldigheidsduur van 10 jaar, die
eventueel tot 15 jaar kan worden verlengd door de lidstaten. De
lidstaten mogen zelf beslissen of ze bij de vernieuwing van het
rijbewijs een medisch onderzoek organiseren.
Dankzij het politieke akkoord dat vandaag is bereikt, kan het Europees
Parlement de richtlijn later dit jaar formeel in tweede lezing
goedkeuren. De richtlijn zal derhalve eind 2006 in werking treden en
uiterlijk eind 2012 van toepassing worden.
MEMO/06/143
---
Hiermee wordt bedoeld dat burgers die na een zware overtreding hun
rijbewijs moeten inleveren bij de autoriteiten van hun lidstaat, in
een andere lidstaat een nieuw rijbewijs kunnen krijgen dat vervolgens
door hun lidstaat moet worden erkend.
European Union