Consumenten wisselen ervaringen uit over financiële producten via
internet
27-3-2006
Met www.geldwaardering.nl introduceert de Autoriteit Financiële
Markten (AFM) een internetplatform waar consumenten persoonlijke
ervaringen kunnen uitwisselen over financiële producten en
aanbieders. De verzamelde ervaringen op Geldwaardering.nl maken deze
website tot een waardevolle bron van informatie voor iedereen die zich
oriënteert op de aanschaf van een financieel product, of een bestaand
product wil vervangen. Door het gebruik van een waarderingssystematiek
met één tot vijf sterren, zijn de ervaringen overzichtelijk en
vergelijkbaar gemaakt.
Persoonlijke ervaringen met een product zijn een belangrijke
informatiebron voor consumenten. Vooral bij de keuze voor financiële
producten zijn ervaringen van anderen met het product of de aanbieder
een belangrijke aanvulling op de informatie die al beschikbaar is.
Consumenten zijn op de financiële markt vaak minder geïnformeerd dan
aanbieders, waardoor de keuze voor bijvoorbeeld een hypotheek, lening
of beleggingsproduct vaak moeilijk wordt gevonden. De drempel voor het
tot zich nemen van beschikbare informatie blijkt veelal hoog.
Tegelijkertijd zijn consumenten door een terugtredende overheid steeds
meer op de financiële markt aangewezen. Tegen deze achtergrond is
Geldwaardering.nl een waardevol instrument, waarmee consumenten beter
in staat zijn weloverwogen keuzes te maken op de markt voor
financiële producten. Daarnaast kunnen de geuite ervaringen met
producten en aanbieders een bijdrage leveren aan het toezicht van de
AFM.
De AFM heeft de ontwikkeling van de website gefaciliteerd en hiervoor
een samenwerking opgezet met een aantal ondersteunende partijen, te
weten: IEX info exchanges, Nationale Hypotheek Garantie (NHG),
Nederlandse Centrale Vereniging van Beleggingstudieclubs (NCBV),
Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD), Vereniging
Consument en Geldzaken, Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en
Vereniging Eigen Huis (VEH). Door de unieke samenwerking hoopt de AFM
een brede doelgroep te bereiken van consumenten die actief zijn op de
financiële markten.
In de ontwikkelingsfase van de website hebben ongeveer 1500
consumenten producten, en daarmee aanbieders, gewaardeerd. Naast deze
waarderingen is op Geldwaardering.nl ook veel andere informatie over
de aanschaf van financiële producten te vinden, bijvoorbeeld door
links met samenwerkende partijen. Ook aanbieders kunnen op de site hun
opmerkingen en reacties kwijt.
Autoriteit Financiële Markten