Ministerie van Justitie

Persbericht

Verklaringen Syrische gezin tegenstrijdig
27 maart 2006
Minister Verdonk neemt aanvullende maatregelen in terugkeerproces

Uit de ambtsberichten van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijkt dat de eerder vermiste vader en zoon van het Syrische gezin thans vrij zijn. De vader en de advocaat, tevens broer, verklaren dat de vader en zoon gedurende enkele weken gedetineerd zouden zijn geweest. De verschillende verklaringen daarover bevatten echter innerlijke en onderlinge tegenstrijdigheden. Uit de ambtsberichten leidt minister Verdonk verder af dat minister Bot van Buitenlandse Zaken anders dan deze beweringen geen concrete aanwijzingen heeft gevonden die het verhaal van de vader bevestigen. Bovendien beschikt minister Bot over verklaringen die de detentie weerspreken. Gelet hierop is minister Verdonk van mening dat er geen concrete aanwijzingen zijn, anders dan verklaringen van de vader en de advocaat, dat het gezin de bijzondere, negatieve aandacht heeft van de Syrische autoriteiten.

Verder heeft minister Verdonk de uitvoering van aanbevelingen van de Commissie Havermans versneld. Vreemdelingen, die bij de diplomatieke vertegenwoordiging worden verwacht om hun nationaliteit en identiteit vast te stellen, krijgen informatie over de reden van deze presentatie. Daarvoor is een informatieblad opgesteld dat beschikbaar is in meerdere talen. Ook zal in de vordering het doel van de presentatie worden toegelicht. De minister heeft hiertoe reeds opdracht gegeven aan de Koninklijke Marechaussee (KMar) en de Korpschefs. Ook heeft minister Verdonk opdracht gegeven personele maatregelen te nemen. Dit staat in de brief die minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Presentaties
Vreemdelingen die terug moeten keren naar hun land van herkomst krijgen in veel gevallen een oproep om bij de diplomatieke vertegenwoordiging te verschijnen. Dit gebeurt om hun identiteit en nationaliteit vast te stellen voor het verkrijgen van terugkeerdocumenten. Het terugkeerbeleid is gericht op de aanwezigheid van Nederlandse functionarissen bij deze presentaties. De aanwezigheid van Nederlandse functionarissen bij presentaties is van belang om te kunnen beoordelen of de betrokken vreemdeling inderdaad meewerkt aan zijn terugkeer. De feitelijke realisering van de aanwezigheid is echter afhankelijk van de medewerking van de autoriteiten van de herkomstlanden. Voorts kan de vreemdeling zich bij de presentatie laten bijstaan door een gemachtigde, indien de autoriteiten van het land van herkomst daarin bewilligen.

Het al dan niet aanwezig zijn van een gemachtigde laat de bevoegdheid om de illegale vreemdeling uit te zetten op zichzelf onverlet; het gaat immers om vreemdelingen wier belangen met het oog op uitzetting zorgvuldig zijn onderzocht. Conform de toezegging tijdens het Algemeen Overleg van 16 maart heeft minister Verdonk de KMar en de Korpschefs per brief geïnstrueerd om de reden voor het verschijnen voor het interview op te nemen in de vordering, voor zover het nog niet gebeurt. Tevens is geïnstrueerd om bij de reden voor verschijning te vermelden dat de vreemdeling uitsluitend bij de betreffende diplomatieke vertegenwoordiging wordt gepresenteerd ter vaststelling van identiteit en nationaliteit, teneinde de voor terugkeer noodzakelijke reisdocumenten te verkrijgen.

Aanbevelingen Havermans
De Commissie Havermans betoogde in haar rapport dat autoriteiten van landen van herkomst uitstekend op de hoogte zijn van het Nederlandse terugkeerbeleid en dat zij landgenoten die gedwongen terugkeren beschouwen als ex-asielzoekers tenzij betrokkene zelf het tegendeel aantoont. Het staat een buitenlandse delegatie vrij vragen te stellen over de reden van het verblijf van betrokken vreemdeling in Nederland, zo erkende ook de commissie Havermans. De inrichting van de feitelijke confrontatie van de vreemdeling met de autoriteiten van het land van herkomst is namelijk de verantwoordelijkheid van de laatste, zo is gesteld in het rapport. Voorts is in het meest recente algemeen ambtsbericht van mei 2005 inzake Syrië aangegeven dat er geen gevallen bekend zijn van in West-Europese landen uitgeprocedeerde asielzoekers die bij terugkeer ernstige problemen hebben ondervonden, louter vanwege het feit dat zij in het buitenland asiel hadden aangevraagd. Uit het genoemde ambtsbericht blijkt ook dat België, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland geen bijzonder beleid hebben met betrekking tot Syrische asielzoekers. Uitgeprocedeerde asielzoekers uit die landen worden in beginsel naar Syrië verwijderd.

De Commissie Havermans heeft een aantal aanbevelingen gedaan om extra waarborgen te realiseren in het bestaande proces van terugkeer. Minister Verdonk heeft deze aanbevelingen grotendeels overgenomen, zo blijkt uit de bijlage van de brief. De informatievoorziening aan de vreemdeling over de presentatie is sinds 24 maart schriftelijk via een informatieblad beschikbaar in de talen: Engels, Portugees, Armeens, Azeri, Arabisch, Dari, Hindi, Frans, Vietnamees, Chinees, Turks en Nederlands. Minister Verdonk heeft de KMar en de Korpschefs hierover inmiddels per brief geïnstrueerd. De uitvoering van de andere aanbevelingen van de commissie wordt verder versneld. Minister Verdonk zal de Tweede Kamer daarover periodiek blijven informeren.

Gespreksverslagen
In totaal zijn in de periode van 14 tot en met 23 februari 2006 aan de in Nederland aanwezige Syrische delegatie 181 personen gepresenteerd in 79 presentaties. Bij dertien gesprekken zijn IND-medewerkers aanwezig geweest (waarvan eenmaal als tolk) en zijn door de IND gespreksverslagen gemaakt. Zoals eerder aan de Tweede Kamer gemeld heeft over de overige gesprekken steeds een terugkoppeling plaatsgehad van de Syrische delegatie aan de IND in aanwezigheid van de vreemdeling.

Ook deze terugkoppelingsgesprekken zijn schriftelijk vastgelegd door de IND. De informatievoorziening vanuit de IND aan de minister is op dit punt onvoldoende geweest. Het had immers verre de voorkeur verdiend indien de minister reeds op 16 maart tijdens het Algemeen Overleg over de verslagen had beschikt. Minister Verdonk heeft naar aanleiding daarvan inmiddels maatregelen ter verbetering genomen, waaronder personele. De verslagen van de terugkoppelingsgesprekken zijn ter vertrouwelijke inzage aan de Tweede Kamer gezonden. Uit een aantal van de genoemde verslagen van de presentaties van ná 14 februari blijkt dat expliciet aan de orde is geweest dat betrokkene asiel heeft gevraagd. Niet steeds is vast te stellen op wiens initiatief dit is gebeurd: in enkele gevallen blijkt het onderwerp door de vreemdeling zelf aan de orde te zijn gesteld, in enkele andere in antwoord op een vraag van de Syrische delegatie. Ten aanzien van de aan de delegatie gepresenteerde vreemdelingen bestaat er overigens geen aanleiding om te concluderen dat terugkeer ontoelaatbaar zou zijn. De asielverzoeken van de betrokken zijn immers, met in achtneming van het Vluchtelingenverdrag en het EVRM, onherroepelijk afgewezen door de IND en de rechter.