50+man vervrouwelijkt en 50+vrouw vermannelijkt
23-03-2006
Mannen in de leeftijd van 50-plus zijn actiever in het huishouden en
doen vaker boodschappen dan toen ze 40 jaar waren. Dit is één van de
conclusies uit een recent onderzoek naar de belevingswereld van
50-plussers. Terwijl de man na zijn vijftigste levensjaar lijkt te
vervrouwelijken, blijkt dat vrouwen juist vermannelijken. Na een
levensperiode die in het teken heeft gestaan van zorg voor de kinderen
en het ondersteunen van de carrière van de man, eisen vrouwen zodra ze
de 50 zijn gepasseerd, meer tijd voor zichzelf. Dit blijkt uit
onderzoek van onderzoeksbureau Veldkamp (onderdeel van TNS NIPO) en
Carl Rohde (Cool Hunt). Zij hebben in opdracht van het 50+
Expertisecentrum een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek gedaan
naar de belevingswereld van 50-plussers.
Zelfontplooiing
Voor 50-plusvrouwen staat zelfontplooiing centraal. Nadat ze zich een
bepaalde levensperiode hebben weggecijferd voor man en kinderen, nemen
ze het heft weer in eigen handen. Zo pakken ze hobby's op, volgen
opleidingen en verwennen ze zichzelf met mooie en luxe spullen.
Daarnaast wijst het onderzoek uit dat tweederde van de 50-plusvrouwen
dagelijks fietst of wandelt. 50-plusmannen blijven op dit gebied ver
achter. Wel geven mannen - meer dan vrouwen - aan dat zij nu vaker
tuinieren, winkelen en/of activiteiten bij sportverenigingen of
hobbyclubs beoefenen dan toen ze 40 jaar waren. Ze sporten en studeren
echter minder vaak. Wat betreft de verschillen in mediabeleving zijn
de opvallendste conclusies dat mannen gemiddeld vaker internetten en
vrouwen relatief vaker een tijdschrift lezen.
Belangstelling
De interessen van 50-plusmannen zijn vooral gericht op sport,
politiek, technologische ontwikkelingen, economie en het
bedrijfsleven. Vrouwen in deze leeftijdsgroep hebben meer
belangstelling voor gezondheid, kunst en cultuur, mode en kleding,
religie en persoonlijke verzorging. Mannen in deze leeftijdsgroep
hebben vaker extreme opvattingen dan vrouwen en maken zich daarnaast
vaker druk over problemen in de wereld. 50-plus vrouwen richten zich
meer op hun eigen omgeving. Zij zijn nog steeds relatief vaker bezig
met de zorg voor anderen en trekken zich meer aan van wat mensen in
hun omgeving van ze vinden. Wellicht minder opvallend is, dat vrouwen
zich beduidend vaker angstig voelen dan mannen en dat ze meer bezig
zijn met religie en spiritualiteit.
Design
Ook als het gaat om productbeleving lopen de interessen tussen
50-plusmannen en -vrouwen uiteen. Zo vinden mannen een goede
prijs/kwaliteitsverhouding belangrijker dan vrouwen. Daar staat
tegenover dat ze voor wat betreft producten voor beeld en geluid
gevoeliger zijn voor uiterlijk en design dan vrouwen. Als
50-plusmannen een mobiele-telefonieabonnement willen afsluiten, laten
ze zich uitgebreider informeren dan vrouwen. Vrouwen blijken op dit
gebied gevoeliger te zijn voor service. Daarnaast zijn mannen wat
innovatiever ingesteld, waardoor ze sneller een nieuw product zullen
uitproberen. Vrouwen vinden het moeilijker om mee te gaan met
technologische veranderingen en doen minder hun best om op de hoogte
te blijven.
Onderzoeksboekje
De resultaten van het onderzoek van Veldkamp zijn samengevat in het
onderzoeksboekje '50+: hoezo homogeen? Vijf typologieën'. Dit boekje
biedt inzicht in de diverse kleuren en voorkeuren van een dynamische,
levenslustige en koopkrachtige doelgroep. Naast de segmentatie gaat
dit boekje in op de belevingswereld, houding en kernwaarden van
vijftigers, en op de beleving van deze groep op het gebied van auto's,
banken, mobiele telefonie, beeld en geluid, persoonlijke verzorging en
voeding.
Het boekje is op te vragen bij Lammers van Toorenburg Benelux PR via
armine@lvtpr.nl.
Meer informatie is te vinden op www.50plusexpertisecentrum.nl.
ANBO