AutoRai

De nieuwe Opel Astra TwinTop: de Coupé onder de Cabrio's

(3/27/2006)
Met zijn elegante, gespierde vormen onderscheidt de Opel Astra TwinTop zich duidelijk van de nieuwe generatie cabrio's met hardtop. Bij een eerste kennismaking doet de vierzitter denken aan een goed getrainde atleet â zonder één gram vet.
Geleidelijk gaat de aandacht naar zijn bijzonder elegante profiel, dat de Astra TwinTop het imago geeft van de coupé onder de cabrio's; zuivere, sobere lijnen lopen vanaf de pijlvormige voorzijde en de wigvormige flanken naar achter, naar de gebogen daklijn en de strakke achterzijde. Een innovatief driedelig dakontwerp geeft de Astra TwinTop een evenwichtig, vloeiend uiterlijk. De lange, hellende voorruit beschermt de achterpassagiers tegen tocht, en bezorgt de auto het silhouet van een coupé, dat doet terugdenken aan de klassieke Opel Calibra.

"De Astra TwinTop is de stijlvolle atleet onder de moderne cabrio's en is nog maar eens een bewijs van het uitstekende werk dat onze designteams afleveren. Deze auto luidt een opwindend nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de nieuwe Astra in," verklaart Hans H. Demant, Managing Director bij Opel en Vice President Engineering bij GME.

Optimale benutting van de ruimte: driedelig dak en 'Easy Load' Design en functionele kwaliteiten waren de topprioriteiten bij de ontwikkeling van de Astra TwinTop. Met een lengte van bijna 4,5 meter bereikt de fijnbesnaarde kameleon afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van een middelgrote cabrio.

Zijn 2,61 meter lange wielbasis resulteert in een ruim interieur; dankzij de meest royale ruimte in zijn klasse voor schouders en knieën kunnen volwassen personen comfortabel meereizen op de achterbank, ook over langere afstanden. De ingenieurs maakten dit mogelijk door een doeltreffend driedelig daksysteem te ontwikkelen. De afzonderlijke delen van het dak zijn kleiner dan bij klassieke oplossingen, zodat het op plaatsbesparende wijze in de koffer kan worden opgeborgen en er meer bagageruimte beschikbaar blijft: 440 liter met gesloten, en 205 liter met open dak. Door het geavanceerde 'Easy Load'-systeem is de kofferruimte goed toegankelijk: met een eenvoudige drukknop worden de horizontaal in de kofferruimte opgeborgen delen van het dak automatisch ongeveer 25 centimeter omhoog gebracht. Anders dan bij andere cabrio's met hardtop kan de bagage in de Astra TwinTop eenvoudig worden in- en uitgeladen wanneer het dak geopend is. Een ander opvallend element: het dak kan tijdens het rijden worden geopend of gesloten, bij snelheden tot 30 km/u. Iedere cabrio-rijder die al eens geconfronteerd werd met een stortbui of een verkeerslicht dat snel op groen springt tijdens het openen of sluiten van het dak, zal dit comfortkenmerk op prijs stellen.

Het interieur van de Astra TwinTop ademt vakmanschap van topniveau uit en wordt gekenmerkt door kwaliteitsmaterialen. Als optie is het interieur leverbaar in zadelbruin leder. De overzichtelijke middenconsole met een groot centraal scherm vertoont de typische Opel-vouw, en de instrumenten zijn omlijst met een elegante chroomring.

Luxueus comfort tegen scherpe prijzen
De Opel Astra TwinTop biedt bij zijn introductie de traditionele hoge kwaliteit-prijsverhouding van de Astra. De Astra TwinTop is leverbaar met vier benzinemotoren en één diesel. Daarnaast is de Astra TwinTop leverbaar in de uitrustingsniveaus Enjoy en Cosmo, zodat er een ruime keuze aan varianten leverbaar is. De prijslijst begint bij de Astra TwinTop met de 1,6-liter TWINPORT-motor (77 kW/105 pk) in Enjoy-uitvoering, die een prijs heeft van 28.850 Euro.

De standaarduitrusting omvat onder meer airconditioning, een radio/CD-speler CD30 met zes luidsprekers en stuurwielbediening, elektrisch bedienbare ruiten vóór en achter, boordcomputer, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, in de hoogte en diepte verstelbaar lederen stuurwiel, in de hoogte verstelbare âEasy Entryâ-stoelen met actieve hoofdsteunen, afsluitbaar dashboardkastje, achterbank met armsteun en skiluik, en mistlampen vóór, sportief afgestemd onderstel en 16 inch âStructureâ wielen.

De Cosmo-versie wordt bovendien geleverd met afstandsbediening voor de hardtop, cruise control, luxe vloermatten, pop-up rollbar, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, automatische licht aan- en uitschakeling, 17 inch âTwinspokeâ lichtmetalen velgen en semi-automatische airconditioning. Opmerkelijke opties zijn centrale vergrendeling zonder sleutel (âOpen & Startâ), park pilot, console voor mobiele telefoon met Bluetooth-interface, een reeks infotainment- en navigatiesystemen, het adaptieve IDSPlus-chassis (Interactive Driving System) met elektronische demperregeling en AFL (Adaptive Forward Lighting) meedraaiende Bi-Xenon koplampen.

De standaard gemonteerde audioinstallatie CD30 heeft zes luidsprekers, RDS en snelheidsafhankelijke volumeregeling. Hij is verkrijgbaar met MP3-functie. Hifi-liefhebbers zullen opgetogen zijn over het CDC40 Opera sound system met wisselaar voor 6 CDâs; met zijn indrukwekkende 150 Watt en zeven topluidsprekers biedt hij een briljante geluidskwaliteit. De CD70 Navi vult deze uitrusting aan met een navigatiesysteem met dynamische begeleiding. De topuitvoering van het navigatiesysteem, DVD90 Navi, werkt met een DVD-rom met wegenkaarten van 23 Europese landen en digitale routegeleiding. Het 6,5â kleurenscherm (16,5 cm; als optie verkrijgbaar met CD70 Navi) geeft de wegenkaarten nauwkeurig weer met de mogelijkheid om rechtstreeks de bestemming te selecteren.

Geavanceerde technologie voor rijdynamiek en actieve veiligheid Het IDS-chassis (Interactive Driving System) bezorgt de Astra TwinTop een goede wegligging, en met het als optie verkrijgbare IDS-sportchassis met SportSwitch wordt een sportiever rijgedrag verkregen. Specifieke technologische opties zoals het adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische demperregeling (CDC, Continuous Damping) geven de nieuwe Astra TwinTop een voorsprong op zijn concurrenten. Actieve veiligheidssystemen zoals ABS, ESPPlus (standaard voor 2.0 Turbo en 1.9 CDTi) en Brake Assist, stuk voor stuk standaard, helpen ongevallen te voorkomen.

Een motorengamma met vier benzinekrachtbronnen (77 kW/105 pk tot 147 kW/200 pk) en de 110 kW/150 pk sterke 1.9 CDTi common-rail diesel, standaard met DPF-filter (Diesel Partikel Filter), staat borg voor topprestaties. De topversie is de 2.0 Turbo ECOTEC met 147 kW/200 pk, die de auto een topsnelheid van 237 km/u geeft. De turboversies en de
1.9 CDTi hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Astra TwinTop heeft bovendien een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31.

Actief beschermingssysteem bij koprol
De carrosserie en de bodemplaat van de Astra TwinTop, afgeleid van de Astra GTC, werden versterkt, met het oog op de specifieke eisen die aan een cabriolet worden gesteld. Zo verhoogden de ingenieurs de torsiestijfheid, een noodzakelijke voorwaarde voor een fijne afstelling van het chassis. Deze waarde ligt 30 procent hoger dan bij de vorige generatie Astra Cabrio. Om de gevolgen van een koprol te beperken, beschikt de Astra TwinTop standaard over een uitermate stabiel voorruitframe en een actief beschermingssysteem bij een onverhoopte koprol. Een speciale giersnelheidssensor in het airbagsysteem herkent plotselinge draaibewegingen van de auto om zijn lengte- of dwarsas. Wanneer de auto op het punt staat over de kop te slaan, stelt het controlesysteem de gordelspanners in werking. Tegelijkertijd worden binnen 0,2 seconde twee stevige aluminium rolbeugels achter de achterstoelen naar boven uitgeklapt en vergrendeld. Deze pop-up rollbar wordt ook geactiveerd wanneer de airbagsensoren voor frontale botsingen, zijdelingse aanrijdingen of aanrijdingen aan de achterzijde een ongeval detecteren. De rolbeugels zijn daardoor altijd beschikbaar, zelfs als de botsing stroomuitval veroorzaakt en de auto over de kop slaat. Het mechanisme werkt ook bij gesloten dak, zodat de inzittenden nog doeltreffender worden beschermd. Het aanvullende SAFETEC-systeem, dat alle elementen van de actieve en passieve veiligheid integreert, omvat ook tweetraps frontale airbags voor bestuurder en voorpassagier, zijairbags voor borstkas/bekken vooraan, en driepuntsveiligheidsgordels voor alle inzittenden. De bestuurder en de voorpassagier beschikken bovendien over actieve hoofdsteunen die het gevaar voor whiplash-letsels beperken bij een aanrijding aan de achterzijde.

BedrijfsautoRAI.nl