De nieuwe Opel Astra TwinTop: de Coupé onder de Cabrio's
(3/27/2006)
Met zijn elegante, gespierde vormen onderscheidt de Opel Astra TwinTop
zich duidelijk van de nieuwe generatie cabrio's met hardtop. Bij een
eerste kennismaking doet de vierzitter denken aan een goed getrainde
atleet â zonder één gram vet.
Geleidelijk gaat de aandacht naar zijn bijzonder elegante profiel, dat
de Astra TwinTop het imago geeft van de coupé onder de cabrio's;
zuivere, sobere lijnen lopen vanaf de pijlvormige voorzijde en de
wigvormige flanken naar achter, naar de gebogen daklijn en de strakke
achterzijde. Een innovatief driedelig dakontwerp geeft de Astra
TwinTop een evenwichtig, vloeiend uiterlijk. De lange, hellende
voorruit beschermt de achterpassagiers tegen tocht, en bezorgt de auto
het silhouet van een coupé, dat doet terugdenken aan de klassieke
Opel Calibra.
"De Astra TwinTop is de stijlvolle atleet onder de moderne cabrio's en
is nog maar eens een bewijs van het uitstekende werk dat onze
designteams afleveren. Deze auto luidt een opwindend nieuw hoofdstuk
in het succesverhaal van de nieuwe Astra in," verklaart Hans H.
Demant, Managing Director bij Opel en Vice President Engineering bij
GME.
Optimale benutting van de ruimte: driedelig dak en 'Easy Load'
Design en functionele kwaliteiten waren de topprioriteiten bij de
ontwikkeling van de Astra TwinTop. Met een lengte van bijna 4,5 meter
bereikt de fijnbesnaarde kameleon afmetingen die vergelijkbaar zijn
met die van een middelgrote cabrio.
Zijn 2,61 meter lange wielbasis resulteert in een ruim interieur;
dankzij de meest royale ruimte in zijn klasse voor schouders en
knieën kunnen volwassen personen comfortabel meereizen op de
achterbank, ook over langere afstanden. De ingenieurs maakten dit
mogelijk door een doeltreffend driedelig daksysteem te ontwikkelen. De
afzonderlijke delen van het dak zijn kleiner dan bij klassieke
oplossingen, zodat het op plaatsbesparende wijze in de koffer kan
worden opgeborgen en er meer bagageruimte beschikbaar blijft: 440
liter met gesloten, en 205 liter met open dak. Door het geavanceerde
'Easy Load'-systeem is de kofferruimte goed toegankelijk: met een
eenvoudige drukknop worden de horizontaal in de kofferruimte
opgeborgen delen van het dak automatisch ongeveer 25 centimeter omhoog
gebracht. Anders dan bij andere cabrio's met hardtop kan de bagage in
de Astra TwinTop eenvoudig worden in- en uitgeladen wanneer het dak
geopend is. Een ander opvallend element: het dak kan tijdens het
rijden worden geopend of gesloten, bij snelheden tot 30 km/u. Iedere
cabrio-rijder die al eens geconfronteerd werd met een stortbui of een
verkeerslicht dat snel op groen springt tijdens het openen of sluiten
van het dak, zal dit comfortkenmerk op prijs stellen.
Het interieur van de Astra TwinTop ademt vakmanschap van topniveau uit
en wordt gekenmerkt door kwaliteitsmaterialen. Als optie is het
interieur leverbaar in zadelbruin leder. De overzichtelijke
middenconsole met een groot centraal scherm vertoont de typische
Opel-vouw, en de instrumenten zijn omlijst met een elegante
chroomring.
Luxueus comfort tegen scherpe prijzen
De Opel Astra TwinTop biedt bij zijn introductie de traditionele hoge
kwaliteit-prijsverhouding van de Astra. De Astra TwinTop is leverbaar
met vier benzinemotoren en één diesel. Daarnaast is de Astra TwinTop
leverbaar in de uitrustingsniveaus Enjoy en Cosmo, zodat er een ruime
keuze aan varianten leverbaar is. De prijslijst begint bij de Astra
TwinTop met de 1,6-liter TWINPORT-motor (77 kW/105 pk) in
Enjoy-uitvoering, die een prijs heeft van 28.850 Euro.
De standaarduitrusting omvat onder meer airconditioning, een
radio/CD-speler CD30 met zes luidsprekers en stuurwielbediening,
elektrisch bedienbare ruiten vóór en achter, boordcomputer,
elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, centrale
vergrendeling met afstandsbediening, in de hoogte en diepte
verstelbaar lederen stuurwiel, in de hoogte verstelbare âEasy
Entryâ-stoelen met actieve hoofdsteunen, afsluitbaar dashboardkastje,
achterbank met armsteun en skiluik, en mistlampen vóór, sportief
afgestemd onderstel en 16 inch âStructureâ wielen.
De Cosmo-versie wordt bovendien geleverd met afstandsbediening voor de
hardtop, cruise control, luxe vloermatten, pop-up rollbar,
regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, automatische licht
aan- en uitschakeling, 17 inch âTwinspokeâ lichtmetalen velgen en
semi-automatische airconditioning. Opmerkelijke opties zijn centrale
vergrendeling zonder sleutel (âOpen & Startâ), park pilot, console
voor mobiele telefoon met Bluetooth-interface, een reeks infotainment-
en navigatiesystemen, het adaptieve IDSPlus-chassis (Interactive
Driving System) met elektronische demperregeling en AFL (Adaptive
Forward Lighting) meedraaiende Bi-Xenon koplampen.
De standaard gemonteerde audioinstallatie CD30 heeft zes luidsprekers,
RDS en snelheidsafhankelijke volumeregeling. Hij is verkrijgbaar met
MP3-functie. Hifi-liefhebbers zullen opgetogen zijn over het CDC40
Opera sound system met wisselaar voor 6 CDâs; met zijn indrukwekkende
150 Watt en zeven topluidsprekers biedt hij een briljante
geluidskwaliteit. De CD70 Navi vult deze uitrusting aan met een
navigatiesysteem met dynamische begeleiding. De topuitvoering van het
navigatiesysteem, DVD90 Navi, werkt met een DVD-rom met wegenkaarten
van 23 Europese landen en digitale routegeleiding. Het 6,5â
kleurenscherm (16,5 cm; als optie verkrijgbaar met CD70 Navi) geeft de
wegenkaarten nauwkeurig weer met de mogelijkheid om rechtstreeks de
bestemming te selecteren.
Geavanceerde technologie voor rijdynamiek en actieve veiligheid
Het IDS-chassis (Interactive Driving System) bezorgt de Astra TwinTop
een goede wegligging, en met het als optie verkrijgbare
IDS-sportchassis met SportSwitch wordt een sportiever rijgedrag
verkregen. Specifieke technologische opties zoals het adaptieve
IDSPlus-chassis met elektronische demperregeling (CDC, Continuous
Damping) geven de nieuwe Astra TwinTop een voorsprong op zijn
concurrenten. Actieve veiligheidssystemen zoals ABS, ESPPlus
(standaard voor 2.0 Turbo en 1.9 CDTi) en Brake Assist, stuk voor stuk
standaard, helpen ongevallen te voorkomen.
Een motorengamma met vier benzinekrachtbronnen (77 kW/105 pk tot 147
kW/200 pk) en de 110 kW/150 pk sterke 1.9 CDTi common-rail diesel,
standaard met DPF-filter (Diesel Partikel Filter), staat borg voor
topprestaties. De topversie is de 2.0 Turbo ECOTEC met 147 kW/200 pk,
die de auto een topsnelheid van 237 km/u geeft. De turboversies en de
1.9 CDTi hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Astra
TwinTop heeft bovendien een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt
van 0,31.
Actief beschermingssysteem bij koprol
De carrosserie en de bodemplaat van de Astra TwinTop, afgeleid van de
Astra GTC, werden versterkt, met het oog op de specifieke eisen die
aan een cabriolet worden gesteld. Zo verhoogden de ingenieurs de
torsiestijfheid, een noodzakelijke voorwaarde voor een fijne
afstelling van het chassis. Deze waarde ligt 30 procent hoger dan bij
de vorige generatie Astra Cabrio. Om de gevolgen van een koprol te
beperken, beschikt de Astra TwinTop standaard over een uitermate
stabiel voorruitframe en een actief beschermingssysteem bij een
onverhoopte koprol. Een speciale giersnelheidssensor in het
airbagsysteem herkent plotselinge draaibewegingen van de auto om zijn
lengte- of dwarsas. Wanneer de auto op het punt staat over de kop te
slaan, stelt het controlesysteem de gordelspanners in werking.
Tegelijkertijd worden binnen 0,2 seconde twee stevige aluminium
rolbeugels achter de achterstoelen naar boven uitgeklapt en
vergrendeld. Deze pop-up rollbar wordt ook geactiveerd wanneer de
airbagsensoren voor frontale botsingen, zijdelingse aanrijdingen of
aanrijdingen aan de achterzijde een ongeval detecteren. De rolbeugels
zijn daardoor altijd beschikbaar, zelfs als de botsing stroomuitval
veroorzaakt en de auto over de kop slaat. Het mechanisme werkt ook bij
gesloten dak, zodat de inzittenden nog doeltreffender worden
beschermd. Het aanvullende SAFETEC-systeem, dat alle elementen van de
actieve en passieve veiligheid integreert, omvat ook tweetraps
frontale airbags voor bestuurder en voorpassagier, zijairbags voor
borstkas/bekken vooraan, en driepuntsveiligheidsgordels voor alle
inzittenden. De bestuurder en de voorpassagier beschikken bovendien
over actieve hoofdsteunen die het gevaar voor whiplash-letsels
beperken bij een aanrijding aan de achterzijde.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai