AutoRai

Grönholm wint op weg naar podium maar liefst tien klassementsproeven

(3/27/2006)
Ford World Rally Team rijders Marcus Grönholm en Timo Rautiainen hebben een indrukwekkende prestatie geleverd door na tijdverlies op de eerste dag een indrukwekkende opmars te realiseren en als derde te finishen in de Rally de España. De Finse combinatie was in hun Ford Focus RS World Rally Car de snelste op alle vier klassementsproeven van de laatste omloop op dag drie.
In totaal was de Ford-équipe de snelste op tien van de 16 klassementsproeven, waardoor het team opklom van de tiende naar de derde plaats in de eindrangschikking.

Team- en landgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen eindigden als negende, eveneens in een Focus RS, nadat zij in de openingsronde dezelfde problemen als Grönholm hadden. Door de inhaalacties van beide Ford-rijders scoorde Ford in deze vierde ronde waardevolle punten voor het FIA Wereld Rally Kampioenschap. Hierdoor werd de achterstand op de koplopers in de merkenrangschikking tot slechts twee punten teruggebracht. Grönholm handhaafde zich op de tweede plaats van het rijders-kampioenchap.

Het driedaagse evenement over uitsluitend asfaltwegen werd onder droge en zonnige weersomstandigheden verreden in de heuvels achter de Costa Daurada, in de buurt van Salou. De constante weersomstandigheden betekenden een gemakkelijke bandenkeuze en beide Ford-rijders monteerden BFGoodrich âmedium compoundâ droogweer banden voor alle 346,43 wedstrijdkilometers.

De 38-jarige Grönholm begon aan de laatste dag in vierde positie. Hij was de snelste op de eerste twee klassementsproeven en klom daardoor op naar de derde plek. Dezelfde twee proeven werden âs middags in omgekeerde richting verreden en wederom was de Finse Ford-rijder de allersnelste. âIk ben de laatste morgen tot het uiterste gegaan, want Bengue zette ons behoorlijk onder druk,â verklaarde de Fin aan de finish. âHet was zeer moeilijk om uit te lopen op deze proeven want ze waren heel snel. Na de eerdere problemen met de turbo op vrijdag verliep de rally verder perfect. Toen ik teruggevallen was naar de tiende plek dacht ik niet dat een podium-plaats er nog in zat en dat de vierde positie het hoogst haalbare zou zijn. Maar uiteindelijk werd het nog een plaatsje hoger en onder deze omstandigheden is dit een goed resultaat. Ik had kunnen winnen als ik de eerste dag dat probleempje niet had gehad. Ik wist vóór de start dat ik even snel kon zijn als Loeb en iedereen heeft kunnen zien dat het met de snelheid van de Focus RS uitstekend is gesteld. Mij verraste dat dus niet.â

Hirvonen lag 15^e na het tijdverlies in de eerste omloop, maar herstelde zich uitstekend door uiteindelijk als negende te finishen, waardoor ook hij in de punten reed. âDe Focus RS is supersnel op asfalt en de BFGoodrich banden deden het prima. Ik hoop dan ook dat ik binnenkort ook eens op het podium sta. Op de laatste dag heb ik mijn best gedaan problemen te voorkomen en klom desondanks twee plaatsen in de rangschikking. Het was goed voor het team dat wij de meeste punten voor het constructeurkampioenschap hebben gehaald en de achterstand op de koploper hebben kunnen verkleinen. Ik weet zeker dat ik had kunnen strijden voor een podiumplaats als ik vrijdag niet die pech had gehad. Want de auto was gewoon fantastisch,â aldus de jeugdige Fin.

âDie derde plaats is een uistekend resultaat, zowel op het gebied van mentale veerkracht van onze rijders als op het gebied van pure prestaties en snelheid van de Focus RS,â aldus Ford TeamRS directeur Jost Capito.

BP-Ford team directeur Malcolm Wilson voelde zich zeer gesterkt door de prestaties van de Focus RS tijdens zijn eerste asfaltrally. âMarcus was de snelste tijdens zowel de tweede als de derde omloop en behalve op de KPâs waarop hij problemen had, was hij voortdurend de snelste of de één na snelste. Hij heeft tien van de zestien proeven gewonnen en de prestaties van de hele package - auto, banden en rijder - waren magnifiek. Mikko heeft ook een uitstekende prestatie geleverd en heeft een paar prima tijden op de klokken gezet. We staan nu nog maar 2 punten achter op de nummer één.â

Matthew Wilson en Michael Orr finishten als 15^e in een 2005-spec Focus RS, die was ingeschreven door Stobart VK M-Sport. Teamgenoten Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila klasseerden zich tenslotte als 16^e in een andere Focus van Stobart.

Volgende ronde
Het kampioenschap verhuist de volgende maand naar het eiland Corsica voor de Rallye de France van 6 t/m 9 april.

BedrijfsautoRAI.nl