Grönholm wint op weg naar podium maar liefst tien klassementsproeven
(3/27/2006)
Ford World Rally Team rijders Marcus Grönholm en Timo Rautiainen
hebben een indrukwekkende prestatie geleverd door na tijdverlies op de
eerste dag een indrukwekkende opmars te realiseren en als derde te
finishen in de Rally de España. De Finse combinatie was in hun Ford
Focus RS World Rally Car de snelste op alle vier klassementsproeven
van de laatste omloop op dag drie.
In totaal was de Ford-équipe de snelste op tien van de 16
klassementsproeven, waardoor het team opklom van de tiende naar de
derde plaats in de eindrangschikking.
Team- en landgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen eindigden als
negende, eveneens in een Focus RS, nadat zij in de openingsronde
dezelfde problemen als Grönholm hadden. Door de inhaalacties van
beide Ford-rijders scoorde Ford in deze vierde ronde waardevolle
punten voor het FIA Wereld Rally Kampioenschap. Hierdoor werd de
achterstand op de koplopers in de merkenrangschikking tot slechts twee
punten teruggebracht. Grönholm handhaafde zich op de tweede plaats
van het rijders-kampioenchap.
Het driedaagse evenement over uitsluitend asfaltwegen werd onder droge
en zonnige weersomstandigheden verreden in de heuvels achter de Costa
Daurada, in de buurt van Salou. De constante weersomstandigheden
betekenden een gemakkelijke bandenkeuze en beide Ford-rijders
monteerden BFGoodrich âmedium compoundâ droogweer banden voor alle
346,43 wedstrijdkilometers.
De 38-jarige Grönholm begon aan de laatste dag in vierde positie. Hij
was de snelste op de eerste twee klassementsproeven en klom daardoor
op naar de derde plek. Dezelfde twee proeven werden âs middags in
omgekeerde richting verreden en wederom was de Finse Ford-rijder de
allersnelste. âIk ben de laatste morgen tot het uiterste gegaan, want
Bengue zette ons behoorlijk onder druk,â verklaarde de Fin aan de
finish. âHet was zeer moeilijk om uit te lopen op deze proeven want ze
waren heel snel. Na de eerdere problemen met de turbo op vrijdag
verliep de rally verder perfect. Toen ik teruggevallen was naar de
tiende plek dacht ik niet dat een podium-plaats er nog in zat en dat
de vierde positie het hoogst haalbare zou zijn. Maar uiteindelijk werd
het nog een plaatsje hoger en onder deze omstandigheden is dit een
goed resultaat. Ik had kunnen winnen als ik de eerste dag dat
probleempje niet had gehad. Ik wist vóór de start dat ik even snel
kon zijn als Loeb en iedereen heeft kunnen zien dat het met de
snelheid van de Focus RS uitstekend is gesteld. Mij verraste dat dus
niet.â
Hirvonen lag 15^e na het tijdverlies in de eerste omloop, maar
herstelde zich uitstekend door uiteindelijk als negende te finishen,
waardoor ook hij in de punten reed. âDe Focus RS is supersnel op
asfalt en de BFGoodrich banden deden het prima. Ik hoop dan ook dat ik
binnenkort ook eens op het podium sta. Op de laatste dag heb ik mijn
best gedaan problemen te voorkomen en klom desondanks twee plaatsen in
de rangschikking. Het was goed voor het team dat wij de meeste punten
voor het constructeurkampioenschap hebben gehaald en de achterstand op
de koploper hebben kunnen verkleinen. Ik weet zeker dat ik had kunnen
strijden voor een podiumplaats als ik vrijdag niet die pech had gehad.
Want de auto was gewoon fantastisch,â aldus de jeugdige Fin.
âDie derde plaats is een uistekend resultaat, zowel op het gebied van
mentale veerkracht van onze rijders als op het gebied van pure
prestaties en snelheid van de Focus RS,â aldus Ford TeamRS directeur
Jost Capito.
BP-Ford team directeur Malcolm Wilson voelde zich zeer gesterkt door
de prestaties van de Focus RS tijdens zijn eerste asfaltrally. âMarcus
was de snelste tijdens zowel de tweede als de derde omloop en behalve
op de KPâs waarop hij problemen had, was hij voortdurend de snelste of
de één na snelste. Hij heeft tien van de zestien proeven gewonnen
en de prestaties van de hele package - auto, banden en rijder -
waren magnifiek. Mikko heeft ook een uitstekende prestatie geleverd en
heeft een paar prima tijden op de klokken gezet. We staan nu nog maar
2 punten achter op de nummer één.â
Matthew Wilson en Michael Orr finishten als 15^e in een 2005-spec
Focus RS, die was ingeschreven door Stobart VK M-Sport. Teamgenoten
Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila klasseerden zich tenslotte als
16^e in een andere Focus van Stobart.
Volgende ronde
Het kampioenschap verhuist de volgende maand naar het eiland Corsica
voor de Rallye de France van 6 t/m 9 april.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai