Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
26-3-2006; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Spanje, circuit Jerez de la Frontera
TOP 10 RESULTAAT VAN ARNAUD VINCENT BREEKT BAN VOOR TEAM MOLENAAR
JOEY LITJENS (33e) VERDEELD TEVREDEN OVER STAP 1 VAN 16 IN DEBUUTJAAR
"Waar ik echt over tevreden was, is de openingsfase van de race. Ik had een hele goede start, de eerste twee bochten waren super. Daar was ik enorm blij mee. Ik had 't lef om mijn Honda er bij de top 40 van de wereld tussen te drukken. Dat ging naar wens, ook de ronden daarna. Maar gedurende de race kreeg ik een heel 'zenuwachtig' gevoel in de voor en achterzijde van mijn machine. Ik heb er mijn rijstijl nog geprobeerd op aan te passen, maar dat lukte niet. Eigenlijk is alles terug te leiden tot de nieuwe achterbrug die we vlak voor deze GP binnen kregen. We konden hem pas vrijdag testen en toen was de eerste vrije training nat. Het hele weekeinde hebben we de vering niet helemaal in orde kunnen krijgen en dat resulteerde in moeilijk en eenzaam verder verloop van mijn eerste GP van dit seizoen. Ik heb er alles aan gedaan om aan te pikken, maar ik kon het juiste gevoel niet vinden. Vanaf de tweede helft van de race reed ik alleen en dat is moeilijk. Dan heb je geen meet- en richtpunt en haal je je rondetijden niet meer. Nogmaals ik ben best blij met de start en mijn felheid. Daar kan ik tijd en plaatsen mee winnen. Dit is een prima basis om op voort te gaan over twee weken in Qatar (zaterdag 8 april). Het seizoen is nu nog 15 GP's lang en ik zie dit eerste GP-jaar als één groot leerproces", redeneert Joey Litjens, die als 33e over de finish kwam, zes plaatsen achter zijn vriend en landgenoot Hugo van der Berg (27e). Joey wachtte de finish van de MotoGP-race niet af, omdat hij met zijn familie in de camper de 2.600 km lange terugreis al aanvaarde omdat hij woensdag weer in de schoolbanken moet zitten. De 16-jarige Litjens vervolgt: "Het verschil met het NK en het Europees Kampioenschap is enorm groot, vergeleken met de Grands Prix. In het EK gaat de top 5 echt hard, maar hier geven alle 40 beste rijders van de wereld van start tot finish gas. Het is niet eenvoudig deze overstap naar de GP's, maar ik heb het ook zeker niet onderschat. Ik voel me hier goed thuis en het werken met zo'n professioneel team is uniek. Ik kom hier om ervaring op te doen en kan zeggen dat ik in mijn tweede GP alweer veel meer geleerd heb, dan in de 2e helft van vorig seizoen bij elkaar. Ik heb het super naar mijn zin gehad in de eerste GP van dit jaar, ik kan niet wachten tot de volgende GP, hoewel ik me vanaf woensdag weer op school weer even met hele andere dingen bezig kan zijn."
Jubel was er in het Molenaar Racing GP team met de prachtige 10e plaats die de Fransman Arnaud Vincent voor het team scoorde bij zijn Honda-debuut in de 250cc GP's. De 31-jarige ex-125cc wereldkampioen maakte een superstart en won in de eerste ronde al 6 plaatsen, door van de 20e naar de 14e positie op te klimmen. In het verloop van de race bleef de kleine Fransoos zich volop geven, hetgeen resulteerde in een 10e plaats, goed voor 6 WK-punten. Deze 10e plaats is het beste GP-resultaat van het Molenaar team sinds enkele seizoen, en de manschappen onder leiding van de nieuwe teammanager Jarno Janssen toonden zich dan ook maar wat gelukkig. Ook teameigenaar Arie Molenaar en een groot aantal van de aanwezige sponsors toonden zich dolgelukkig. "We hebben de afgelopen jaren niet altijd evenveel geluk gekend. We zaten vaak in de hoek waar de klappen vielen. Maar dit is in de openings GP een perfecte opsteker voor het team en voor Arnaud in zijn eerste race op de Honda van ons. Vorig jaar hadden we vier GP's nodig voor 6 WK-punten en die hebben we hier nu in één klap binnen", glimlachte Molenaar terecht. Ook chef monteur Hans Spaan toonde zich happy: "De tests van de afgelopen weken verliepen stroef, maar iedere training hier in Jerez groeiden Arnaud, de Honda en het team naar elkaar toe. Hij stond een paar keer 15e en 16e in de vrije trainingen, maar op de grid als 20e. Hij maakte een superstart, die een prima basis was voor een goed resultaat. Ook voor Arnaud, die na het behalen van zijn 125cc titel in 2002 drie seizoen met pech te verwerken kreeg bij evenzoveel teams en motormerken", vult Hans Spaan aan. Vincent kon zijn geluk niet op en maakte enkele hoge vreugde sprongen in de pitbox. "C'est magnifique, une grande cadeau...!", jubelde Arnaud. De Nederlander Hans Smees deed met zijn wildcard een unieke dosis ervaring op. De regerend Nederlands kampioen reed een eenzame race achteraan het veld, maar finishte als 17e.
De opening van het MotoGP-seizoen werd een hele verrassende. De twee grote kemphanen van de Jerez GP van 2005, Rossi en Gibernau, speelden nu geen rol van betekenis. Rossi viel in de eerste bocht na een touché met Elias en moest zijn race als allerlaatste voortzetten en pakte slechts 2 WK-punten met een 14e plaats en Gibernau's machine ging kapot. De strijd ging nu tussen 'Pole-man' Loris Capirossi en de in de MotoGP debuterende Spanjaard Dani Pedrosa. De slechts 45 kilo wegende drievoudig wereldkampioen vocht zich to grote vreugde van ruim 150.000 Spanjaarden in een uitverkocht Jerez naar de 2e plaats, tot aan het wiel van Ducati's nummer 1 Loris Capirossi. Maar de Honda-coureur kwam in de slotfase net iets tekort om eenzelfde uniek debuut te maken als Rossi, die bij zijn overstap van de 250cc naar de 500cc (nu MotoGP) klasse direct zijn eerste race wist te winnen. Honda maakte met Nicky Hayden het podium vol, voor de opvallende goed presterende Spanjaard Toni Elias en Marco Melandri, (allen op Honda).
De Spaanse fans kregen waar voor hun geld, met een 2e plaats van Pedrosa en overwinningen in de 125cc Alvaro Bautista en in de 250cc van Jorge Lorenzo.
Uitslag 125cc klasse: Pl Coureur Nat Coureur Totaal Gemidd. Verschil 1 Alvaro BAUTISTA SPA APRILIA 41'42.761 146.328 2 Lukas PESEK CZE DERBI 41'45.833 146.148 3.072 3 Mattia PASINI ITA APRILIA 41'49.252 145.949 6.491 4 Mika KALLIO FIN KTM 41'49.454 145.937 6.693 5 Julian SIMON SPA KTM 41'49.638 145.927 6.877 6 Hector FAUBEL SPA APRILIA 41'49.898 145.912 7.137 7 Sergio GADEA SPA APRILIA 41'50.052 145.903 7.291 8 Gabor TALMACSI HUN HONDA 42'02.692 145.172 19.931 9 Joan OLIVE SPA APRILIA 42'05.647 145.002 22.886 10 Pablo NIETO SPA APRILIA 42'09.937 144.756 27.176 11 Simone CORSI ITA GILERA 42'11.712 144.654 28.951 12 Tomoyoshi KOYAMA JPN MALAGUTI 42'20.414 144.159 37.653 13 Lorenzo ZANETTI ITA APRILIA 42'25.575 143.867 42.814 14 Federico SANDI ITA APRILIA 42'25.670 143.861 42.909 15 Andrea IANNONE ITA APRILIA 42'25.759 143.856 42.998 16 Sandro CORTESE GER HONDA 42'29.142 143.665 46.381 17 Bradley SMITH GBR HONDA 42'33.446 143.423 50.685 18 Manuel HERNANDEZ SPA HONDA 42'33.930 143.396 51.169 19 Nicolas TEROL SPA DERBI 42'34.021 143.391 51.260 20 Michael RANSEDER AUT KTM 42'34.564 143.360 51.803 21 Mike DI MEGLIO FRA HONDA 42'35.487 143.309 52.726 22 Lorenzo BARONI ITA HONDA 42'38.459 143.142 55.698 23 Karel ABRAHAM CZE APRILIA 42'43.963 142.835 1'01.202 24 Enrique JEREZ SPA APRILIA 42'46.043 142.719 1'03.282 25 Vincent BRAILLARD SWI APRILIA 42'55.619 142.188 1'12.858 26 Imre TOTH HUN APRILIA 42'59.801 141.958 1'17.040 27 Hugo VAN DEN BERG NED APRILIA 43'07.447 141.538 1'24.686 28 Mateo TUNEZ SPA APRILIA 43'11.705 141.306 1'28.944 29 Michele CONTI ITA HONDA 43'13.987 141.182 1'31.226 30 Esteve RABAT SPA HONDA 43'18.750 140.923 1'35.989 31 Simone GROTZKYJ ITA APRILIA 43'27.699 140.439 1'44.938 32 Daniel SAEZ SPA APRILIA 43'32.417 140.186 1'49.656 33 JOEY LITJENS NED MOLENAAR HONDA 42'13.680 138.258 1 LAP 34 Roberto TAMBURINI ITA APRILIA 42'33.520 137.183 1 lap125cc WK-stand na 1 van de 16 GP's: 1.Bautista, 25; 2. Pesek; 20; 3. Pasini, 16; 4. Kallio, 13; 5. Simon, 11; 6 Faubel, 10 etc. zie uitslag
Uitslag 250cc race: Pl Coureur Nat Coureur Totaal Gemidd. Verschil 1 Jorge LORENZO SPA APRILIA 45'57.390 150.139 2 Alex DE-ANGELIS RSM APRILIA 46'02.309 149.872 4.919 3 Andrea DOVIZIOSO ITA HONDA 46'06.255 149.658 8.865 4 Yuki TAKAHASHI JPN HONDA 46'06.312 149.655 8.922 5 Hector BARBERA SPA APRILIA 46'06.905 149.623 9.515 6 Hiroshi AOYAMA JPN KTM 46'21.012 148.864 23.622 7 Roberto LOCATELLI ITA APRILIA 46'31.910 148.283 34.520 8 Martin CARDENAS COL HONDA 46'48.288 147.418 50.898 9 Sylvain GUINTOLI FRA APRILIA 46'53.704 147.134 56.314 10 ARNAUD VINCENT FRA MOLENAAR HONDA 47'01.472 146.729 1'04.082 11 Manuel POGGIALI RSM KTM 47'06.702 146.457 1'09.312 12 Arturo TIZON SPA HONDA 47'25.191 145.506 1'27.801 13 Chaz DAVIES GBR APRILIA 47'27.856 145.369 1'30.466 14 Alvaro MOLINA SPA APRILIA 47'32.267 145.145 1'34.877 15 Dirk HEIDOLF GER APRILIA 47'36.504 144.929 1'39.114 16 Michele DANESE ITA APRILIA 46'23.566 143.007 1 lap 17 Hans SMEES NED APRILIA 46'53.674 141.476 1 lap 18 Jordi CARCHANO SPA HONDA 47'46.616 111.091 6 laps250cc WK-stand na 1 van de 16 GP's: 1. Lorenzo, 25; 2. De Angelis, 20; 3. Divizioso, 16; 4. Takahashi, 13; 5. Barbera, 11; 6. Aoyama, 10; 7. Locatelli, 9; 8. Cardemas, 8; 9. Guintoli, 7; 10. Arnaud Vincent, F, Molenaar Honda, 6; 11. Poggiali, 5, etc zie uitslag.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt): Pl Coureur Nat Coureur Totaal Gemidd. Verschil 1 Loris CAPIROSSI ITA DUCATI 45'57.733 155.894 2 Dani PEDROSA SPA HONDA 46'02.108 155.647 4.375 3 Nicky HAYDEN USA HONDA 46'07.729 155.331 9.996 4 Toni ELIAS SPA HONDA 46'07.868 155.323 10.135 5 Marco MELANDRI ITA HONDA 46'17.280 154.797 19.547 6 Casey STONER AUS HONDA 46'18.970 154.703 21.237 7 Shinya NAKANO JPN KAWASAKI 46'19.105 154.695 21.372 8 Kenny ROBERTS USA KR211V 46'30.147 154.083 32.414 9 John HOPKINS USA SUZUKI 46'30.392 154.069 32.659 10 Makoto TAMADA JPN HONDA 46'33.716 153.886 35.983 11 Colin EDWARDS USA YAMAHA 46'35.663 153.779 37.930 12 Chris VERMEULEN AUS SUZUKI 46'37.247 153.692 39.514 13 Carlos CHECA SPA YAMAHA 46'40.562 153.510 42.829 14 Valentino ROSSI ITA YAMAHA 47'03.499 152.263 1'05.766 15 Alex HOFMANN GER DUCATI 47'21.033 151.323 1'23.300 16 James ELLISON GBR YAMAHA 46'08.428 149.540 1 lapMotoGP WK-stand na 1 van de 17 GP's: 1. Capirossi, 25; 2. Pedrosa, 20; 3. Hayden, 16; 4. Elias, 13; 5. Melandri, 11; 14. Rossi, 2.
***