Ingezonden persbericht
PERSBERICHT maart 2006
Image Is Everything - Bureau Zeezicht
22 februari t/m 26 maart 2006 in Kunsthuis SYB
BUREAU ZEEZICHT POSITIONEERT KUNSTHUIS SYB IN OMGEVING EN CONTEXT
PRESENTATIEWEEKEND 25 EN 26 MAART
Vijf weken geleden begon Bureau Zeezicht aan haar werkperiode in Kunsthuis SYB. De vraag van SYB was om het kunsthuis te positioneren in de Hoofdstraat van Beetsterzwaag (Friesland), waar het gevestigd is. Bureau Zeezicht keek naar de infrastructuur van het dorp, voerde gesprekken met dorpsbewoners en medewerkers van SYB, en besloot dat het tijd werd dat SYB meer structurele waardering uit zijn directe en contextuele omgeving zou krijgen. Om dat te bereiken is Bureau Zeezicht vanuit een autonome positie een campagne gestart om het kunsthuis op de kaart te zetten. Vanuit een zowel zakelijk en ondernemend als conceptueel oogpunt is ze begonnen de stappen te zetten die in haar ogen nodig zijn.
VERLENGING
Omdat vijf weken te kort blijken te zijn voor ingrijpende veranderingen en Bureau Zeezicht vindt dat haar werk nog niet gedaan is, heeft zij eenzijdig besloten de projectperiode te verlengen tot en met 14 mei. Niet toevallig is dat de laatste dag van de Kunstvlaai, waar Bureau Zeezicht de resultaten van 'Image Is Everything' en daarmee Kunsthuis SYB zal presenteren. Bureau Zeezicht besluit de werkperiode in SYB te beschouwen als veldwerk en de bevindingen daarvan in de komende maand te verwerken in een verslag met conclusies en documentatie. Dat er nog enkele acties ondernomen zullen worden, sluit ze niet uit.
Presentatieweekend: 25 en 26 maart vanaf 13.00 uur.
Netwerkmoment: zaterdag 25 maart om 17.00 uur.
Locatie: Kunsthuis SYB, Hoofdstraat 70, Beetsterzwaag.
Bereikbaarheid: Beetsterzwaag ligt vlak naast de A7, de bus stopt voor de deur.
Bureau Zeezicht (Groningen, 2001) is een samenwerkingsverband tussen beeldend kunstenaars Irene Kromhout (1973) en Maartje Peters (1975).
Dit project wordt mede gefinancierd door de Mondriaan Stichting en de Provincie Fryslân.
Meer informatie:
Inhoudelijk: (Bureau Zeezicht)
06 164 888 66
info@bureauzeezicht.com
www.bureauzeezicht.com
Organisatorisch: (Kunsthuis SYB)
0512 382 376
info@kunsthuissyb.nl
www.kunsthuissyb.nl
TOELICHTING
Het is de overtuiging van Bureau Zeezicht dat Kunsthuis SYB moet ophouden te proberen dorpsbewoners op allerlei manieren te interesseren voor zijn projecten als die interesse er niet is. Kunsthuis SYB krijgt vooral bezoek van buiten Beetsterzwaag en is daardoor een belangrijke 'toeristische' trekpleister. SYB moet zijn plek als bijzondere kunstinstelling op een andere manier innemen, zodat er ook een andere waardering vanuit het dorp kan ontstaan. Dat zal zowel SYB als Beetsterzwaag ten goede komen en zal uiteindelijk zorgen voor meer harmonie. Iedereen waardeert de aanwezigheid van het dure restaurant even verderop, ook al gaat men er waarschijnlijk zelf nooit eten. Niemand bevraagt de aanwezigheid van het revalidatiecentrum; ook de niet-rokers snappen dat het dorp baat heeft bij een sigarenboer. Op die manier kan ook een conceptueel kunsthuis op zijn plek zijn in het dorp. Bureau Zeezicht trekt de vergelijking tussen Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag en het Groninger Museum in Groningen, en pleit voor eenzelfde voorkeurspositie.
Bureau Zeezicht vroeg een gesprek aan met de wethouder en maakte hem erop attent dat Beetsterzwaag zich weliswaar profileert als kunstdorp, maar de kunsten op geen enkele manier concreet stimuleert of ondersteunt. Om alvast een begin te maken met de zichtbare waardering in het dorp bestelde Bureau Zeezicht een wegwijsbord richting Kunsthuis SYB (die binnenkort aangebracht zal worden in de Hoofdstraat) en liet een ansichtkaart van Beetsterzwaag drukken met Kunsthuis SYB daarop als prominente trekker.
Om niet meer uit de toon te vallen bij de rest van de ondernemers in de Hoofdstraat en zo, via een omweg, sympathie af te dwingen, begon Bureau Zeezicht aan een schoonmaakactie. Ze veegde de stoep, zeemde de ramen en sopte de bushalte en het straatnaambordje naast het kunsthuis. Ze maakte de entree van het pand schoon en verhuisde de bureau's en computers van de achterruimte boven naar de voorruimte beneden om zichtbaar voor de ramen te gaan werken. Voor de schoonmaak van de rest van het pand zocht Bureau Zeezicht een schoonmaakteam in Beetsterzwaag die ze vond in Dames 1 van volleybalvereniging Z-up. Als dank voor hun hulp doneerde Bureau Zeezicht 200 euro van het projectbudget in de verenigingskas, wat een nieuwe bal en een gedeelte van het jubileumfeest van de club zal financieren.
Iedere dag hield Bureau Zeezicht voorbijgangers en buswachtenden op de hoogte van de activiteiten middels een raamkrant, die veelvuldig gelezen en bijgehouden werd en uitnodigend werkte: steeds vaker liepen buren even binnen om eens te kijken en een praatje te maken. Bureau Zeezicht zorgde ervoor dat de oude rustieke, maar veel te kleine brievenbus eindelijk werd vervangen voor een moderne brede om mailings en documentatie te kunnen ontvangen en de postbode van zijn dagelijkse klaagzang af te helpen. Als laatste publieke daad in de werkperiode zal Bureau Zeezicht een plant kopen bij de bloemist aan de overkant om te planten in de uitsparing voor de gevel.
Een vervolg heeft zich echter al aangediend: de ouderraad van de openbare basisschool zag door de tekst van Bureau Zeezicht een mogelijkheid tot samenwerking en zocht contact voor het gezamenlijk met SYB maken van een praalwagen voor de traditionele koninginnedagoptocht.
Maar het project beziet meer dan alleen de directe omgeving. Richting de kunstwereld is een verzoek gedaan om tot het netwerk van SYB te behoren en publiciteitsmateriaal in te sturen. Twee laatstejaars studenten uit Groningen, de een van Kunstacademie Minerva en de ander van de studie Kunsten, Cultuur en Media van de Rijksuniversiteit, liepen wekelijks twee dagen mee om praktijkervaring op te doen. Er is veel gepraat over hun respectievelijke studies en hun toekomst. In opdracht van Bureau Zeezicht deden zij onderzoek voor SYB in hun eigen vakgebied, maakten zij, op de typische manier van hun opleiding, een presentatie over SYB voor hun medestudenten, en interviewden zij de projectcoördinator.
'Image Is Everything' onderzoekt de relatie tussen kunst en kunstbeleid, interne en externe structuren, inhoud en vorm. Steeds meer ging het over het wringen tussen werkproces en presentatie, en over het verschuivende belang van handelingen en de documentatie daarvan. Na aanvankelijk vooral vanuit een idee van goeddoenerij te werk te zijn gegaan, bleek uiteindelijk alleen autonome daadkracht met 'agressieve' vriendelijkheid echt een optie. Daarbij was de ballast van het kunstacademische vormzoeken en het universitaire structuurlopen erg confronterend, maar leverde het een steeds duidelijkere drang op om los te zijn van vorm en verwachting. Het is goed te merken hoeveel vrijheid een vastberaden concept kan geven en hoe louterend het kan zijn het zelf ook niet meer te uit te kunnen leggen.