Speech Staatssecretaris Van Geel (VROM) tijdens
ondertekeningsbijeenkomst convenant stimulering schone vrachtauto's en
milieuzonering (Tilburg) op 24 maart 2006.
Wethouder Visschers, dames en heren,
Ik ben blij dat ik zovelen van u op deze feestelijke bijeenkomst mag
begroeten! Dank ook voor de gastvrijheid van wethouder Loet Visschers,
en voor het werk dat hij heeft verzet.
Afgelopen augustus was ik ook al in Tilburg om het initiatief 'schoon
vrachtvervoer in Tilburg' te steunen. Ik heb toen een fles champagne
achtergelaten met de belofte deze te openen wanneer het project zou
slagen. De fles kan open! Een felicitatie aan de gemeente Tilburg is
dan ook op zijn plaats.
De afspraken over schoon stadsvervoer zijn een belangrijke stap op weg
naar schonere lucht en stillere binnensteden.
De Tilburgse aanpak is een voorbeeld voor andere gemeenten in ons
land. Alle relevante partijen zijn betrokken. Bovendien is het pakket
aan maatregelen breed - van toegangseisen aan voertuigen, via
logistieke oplossingen tot een verbeterde doorstroming van het
verkeer.
Milieuzônes behoren tot de belangrijkste lokale maatregelen om de
luchtkwaliteit te verbeteren.
Ze zijn goed voor de gezondheid van bewoners en bezoekers van de
binnensteden. Bovendien helpen milieuzônes om de EU-normen voor fijn
stof en stikstofoxiden te halen. Daarom verwacht ik dat zij een
belangrijke rol zullen spelen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma
Luchtkwaliteit, dat de maatregelen van alle overheden bundelt.
Maatregelen waardoor er meer ruimte voor ontwikkeling en schonere
lucht ontstaat.
Ik wil benadrukken dat niet alleen voor vrachtauto's maatregelen
genomen worden. Binnen de verkeerssector is te denken aan
differentiatie van parkeertarieven en de motorrijtuigenbelasting, en
verplichting van roetfilters voor nieuwe dieselauto's.
Daarnaast ben ik bezig afspraken te maken met de industrie en de
energiesector om de emissies verder te beperken.
Er is lang en constructief overleg gevoerd over het Convenant, de
laatste weken op het scherpst van de snede. Maar het resultaat mag er
zijn. Een model dat gemeenten in staat stelt om knellende
milieuproblemen met effectief maatwerk te lijf te gaan. Een model dat
ook verkeersmaatregelen bevat die de bereikbaarheid vergroten. Een
model waarin de stedelijke distributie in goed overleg efficiënter en
schoner wordt gemaakt. Ik ben dan ook blij dat ik vandaag
vertegenwoordigers zie van milieu, verkeer en vervoer, van gemeenten,
rijksoverheid én bedrijfsleven. Zorgvuldig heeft u de verschillende
belangen gewogen en de lasten evenwichtig verdeeld.
De harmonisatie van criteria voor de milieuzones is pure winst. Voor
het eerst wordt de problematiek integraal en landelijk uniform
aangepakt. Door bedrijfsleven, gemeenten én het Rijk. Rijk en
gemeenten versterken elkaar waardoor er een kritische massa voor
milieuvriendelijke technieken kan ontstaan. Bovendien vaart het
bedrijfsleven wel bij de verkleining van verschillen in voorschriften
voor stedelijke distributie.
Deze harmonisatie sluit goed aan bij het werk van de Commissie
Stedelijke Distributie. Deze moet de onderlinge afstemming tussen
gemeenten, transporteurs en detailhandel bevorderen. Ik ben verheugd
dat de Commissie een helpende hand gaat bieden bij de uitwerking van
het milieuzônebeleid. Dank ook aan de heer Sakkers, voorzitter van de
Commissie, voor zijn inzet.
Dan nu kort iets over de inhoud van het convenant.
De gemeenten zullen nagaan of in hun situatie een milieuzone effectief
is, en op welke plekken. In de milieuzones zal vanaf 1 april 2007 een
roetfilter worden geëist bij het grootste deel van de vrachtauto's
(Euro-2 en Euro-3). Vanaf 2010 wordt een leeftijdseis (maximaal 8
jaar) geïntroduceerd, zodat het wagenpark voortdurend verjongt.
We moeten deze milieueisen goed communiceren.
De gevolgen kunnen immers groot zijn, zoals een spectaculaire stijging
van de verkoop van Euro-4-en 5-vrachtauto's ten opzichte van Euro-3.
De extra investeringen door het bedrijfsleven staan niet op zichzelf.
Gemeentes zullen stimulerende maatregelen nemen die op de lokale
situatie toegesneden zijn. Zoals afgesproken in het convenant zullen
zij samen met het bedrijfsleven per gemeente een agenda opstellen voor
meer efficiënte stedelijke distributie.
Milieu én economie kunnen profiteren van betere afspraken over de
bundeling van leveringen.
Zo heeft bijvoorbeeld Nijmegen berekend dat een kilometerbesparing van
20% haalbaar is. Verder kunnen schone en stille voertuigen rekenen op
voordelen als bv. ruimere venstertijden.
Het rijk zal roetfilters subsidiëren en zorgen dat er een
stimuleringsregeling blijft voor de vervroegde introductie van
schonere Euro-4 en Euro-5-vrachtauto's. Dankzij labels zullen deze
voertuigen straks voor iedereen herkenbaar zijn, wat de handhaving ten
goede komt.
We zullen met alle betrokkenen een expertisecentrum opzetten, waar
vervoerders onder meer terechtkunnen met vragen over schone technieken
in relatie tot stedelijke distributie.
Maar ook het gemeentelijk en provinciaal wagenpark zal schoner moeten
worden, zoals is vastgelegd in het convenant. Denk maar aan
stadsbussen, vuilnisauto's en gemeentelijke bestelwagens. Wie aan
anderen eisen stelt, moet zelf het goede voorbeeld geven.
Dit geldt trouwens ook voor het Rijk. Daarnaast mogen andere typen
voertuigen als bouwvoertuigen en toeristenbussen niet aan onze
aandacht en aan de subsidies voor roetfilters ontsnappen.
Dan het onderwerp geluid. Voor het laden en lossen in de avond en
nacht gelden geluidsnormen. Vanuit het PIEK- programma wordt 'stil'
materieel tot en met 2008 gesubsidieerd. Dit stelt het bedrijfsleven
in staat om aan de normen te voldoen. Daarnaast zullen deelnemende
gemeenten voordelen toekennen aan stille voertuigen. Zelf voel ik wel
voor verruiming van de venstertijden wanneer het laden en lossen de
omgeving minder belast.
De handhaving van de geluidsnormen door gemeenten laat echter nogal
eens te wensen over. Let daar dus goed op.
Dames en heren,
U loopt voorop als het gaat om schone en vitale binnensteden in ons
land. Met het convenant is een belangrijke stap gezet, maar de weg is
nog lang. Er moet nog veel gebeuren, zowel lokaal als landelijk.
Ongetwijfeld zal de uitvoering van het convenant nieuwe vragen en
onverwachte problemen opwerpen. Daarom moeten we goed blijven
samenwerken en onderling ervaringen uitwisselen.
Maar we moeten ook zo goed als we kunnen ruchtbaarheid geven aan het
convenant. Andere gemeenten waar een milieuzone effectief kan zijn,
moeten ervan weten. Nu bent u aan zet. Met steun van het rijk moet u
lokaal werk maken van het convenant. Zodat de inwoners, ondernemers en
bezoekers van uw steden kunnen rekenen op merkbaar resultaat. Ik wens
u daarbij veel succes!
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer