Weblognieuws.nl
Weblognieuws.nl bindt strijd aan met commerciële uitgevers
Een nieuw initiatief van en voor webloggers
Rotterdam (24 maart 2006) - Binnenkort kan iedere weblogger geld gaan verdienen met zijn
weblog. De nieuwe site Weblognieuws.nl gaat namelijk betalen voor de hersenspinsels van
webloggers die deelnemen aan dit initiatief. Elke weblogger kan zich vanaf vandaag gratis
aanmelden op www.weblognieuws.nl .
Vercommercialisering van de weblogs
Dit initiatief is gelanceerd door een aantal webloggers van het eerste uur die zich zorgen
maken over de toenemende invloed van grote commerciële partijen binnen de Nederlandse
weblogwereld.
De afgelopen jaren is er een trend ontstaan waarbij commerciële partijen zichzelf
inkopen bij populaire weblogs. Voorbeelden hiervan zijn de overname van web-log.nl door
Ilse Media en het onlangs geopenbaarde aandeel van de Telegraaf Media Groep in
GeenStijl.nl.
Bij de initiatiefnemers leeft de zorg dat deze commerciële partijen kunnen gaan
bepalen wat de inhoud wordt van de Nederlandse weblogs. Door de personen die weblogs van
content voorzien de kans te geven zelf geld te verdienen moet dit tij worden gekeerd. Er
zijn erg veel goede weblogs die echter lang niet allemaal het aantal bezoekers krijgen
dat ze verdienen. Door de beste artikelen van deze weblogs te concentreren op
één website zal daar volgens de initiatiefnemers verandering in komen.
Iedereen kan meedoen
Door de diversiteit van de weblogs te benadrukken wil Weblognieuws.nl zich onderscheiden
van de al bestaande nieuwsdiensten. Vandaar dat er naast gebruikelijke categorieën
zoals 'nieuws' en 'sport' veel aandacht zal zijn voor juist die onderwerpen waarmee
weblogs zijn uitgegroeid tot het fenomeen dat het vandaag de dag is: hierbij is
natuurlijk ook aandacht voor de zogenaamde life-logs en linkdumps.
Weblognieuws.nl is gratis. Iedereen kan meedoen en wordt in staat gesteld geld te
verdienen met zijn hobby. Hierdoor verwachten de makers van de site dat er veel
webloggers mee zullen doen waardoor de site tevens zal gaan fungeren als 'weblog-portal'
voor andere media.
Aanmelden
Vanaf vandaag is aanmelden op Weblognieuws.nl voor iedereen met een weblog mogelijk. Aan
deelname zijn geen kosten verbonden, ook niet in de toekomst. Webloggers die zich
aanmelden kunnen alvast een banner van Weblognieuws.nl op hun site plaatsen. Begin april
zal de site volledig operationeel zijn en zullen de beste bijdragen van de diverse
Nederlandse weblogs allemaal terug te vinden zijn op een website. Omdat gewerkt wordt met
een bèta-versie zal de inschrijving tijdelijk worden stopgezet per 31 maart.
Werkwijze
Nadat een weblogger zich heeft aangemeld en onze banner op zijn site heeft geplaatst zal
er minimaal één maal per week een artikel van zijn of haar weblog worden
geplaatst op Weblognieuws.nl. De schrijver kan zelf de categorie bepalen waarin zijn
artikel geplaatst zal worden. Een geplaatst artikel op de site zal direct teruglinken
naar het weblog van de auteur, waardoor ook daar meer bezoekers zullen komen.
Er wordt een 'ranking' bijgehouden van de populairste artikelen per categorie. Bezoekers
van de site kunnen niet alleen reageren op de inhoud, zij bepalen tevens welke artikelen
de meeste aandacht verdienen door het geven van een cijfer. Deze ranking heeft weer
invloed op het bedrag dat de auteur verdient met zijn bijdrage.
Inkomsten
Op de site worden reclamebanners geplaatst. Omdat Weblognieuws.nl zal fungeren als
weblog-portal zullen andere media ook met regelmaat content van de site overnemen. Dit
kan alleen tegen betaling. De inkomsten uit deze banners en de plaatsing in andere media
worden verdeeld onder de deelnemers aan Weblognieuws.nl volgens een verdeelsleutel
waarbij onder andere de populariteit van de bijdrage en het plaatsen van de banner zullen
gelden als weegfactoren. Weblognieuws.nl garandeert dat minimaal 80% van de inkomsten
wordt verdeeld onder de deelnemers. Om er voor te zorgen dat de organisatie transparant
is zal er elke maand een overzicht worden geplubiceerd van de totale inkomsten en
uitgaven. Ook wordt op de site duidelijk bijgehouden welke artikelen de meeste 'hits'
genereren.
Noot voor de redactie (