De nieuwste, de lekkerste: Mitsubishi Lancer Evolution IX
(3/24/2006)
De ingenieurs van de Mitsubishi Motors Company kregen een heldere
taakomschrijving inzake de (door)ontwikkeling van Mitsubishiâs
rally-icoon: ten opzichte van de âEvolutionâ VIII nog een paar stappen
verder gaan waar het gaat om efficiëntie, raffinement,
aanpassings-vermogen en pure prestaties. Dit resulteerde in de
overtreffende trap die Lancer Evolution IX heet. De prijsstelling
vanaf 44.999 euro is al net zo scherp als zân rijeigenschappen.
Als hoofdrolspeler in de Groep N rally's is de Lancer Evolution, voor
Mitsubishi Motors de onmisbare schakel tussen productiemodellen en
race-auto's. Voor alle autoliefhebbers, dealers en klanten vormt hij
de vitrine van Mitsubishi's knowhow in de autosport. De jongste
generatie, de Lancer Evolution IX, is zonder overdrijven een
sensationele auto en een overtuigend drager van ditzelfde rally DNA.
280 pk
De krachtbron in de Lancer Evolution is als vanouds de 4G63-motor met
âtwin-scrollâ turbocompressor en intercooler. Maar in de âEvolutionâ
IX is deze zestienklepper voorzien van Mitsubishiâs MIVEC variabele
kleptiming. Het maximum vermogen van de 2.0 MIVEC-turbomotor steeg tot
280 pk (206 kW) en het maximumkoppel bedraagt 355 Nm bij 3.500 t.p.m.
Met zijn handgeschakelde zesversnellingsbak heeft de Lancer Evolution
IX niet meer dan 5,7 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100
km/uur te accelereren. De topsnelheid bedraagt 250 km/uur (niet
begrensd).
Perfecte balans
Het weg- en stuurgedrag van de vierwielaangedreven Lancer Evolution IX
is ongeëvenaard. Mitsubishi heeft het inmiddels vermaarde AWC-systeem
nóg verder verfijnd. Het resultaat is een onderstel met een perfecte
balans tussen onder- en overstuur, een nog betere communicatie met de
bestuurder en een indrukwekkende hoeveelheid grip onder alle
omstandigheden. Het AWC-systeem kent de modi âTarmacâ, âGravelâ en
âSnowâ, waarmee het stuurgedrag is af te stemmen op een specifiek type
ondergrond.
Ook de aerodynamica van de Lancer Evolution IX is verder
geoptimaliseerd, met behulp van een nieuw neus- en staartstuk, en
grotere luchtinlaten in de voorspoiler ten behoeve van de intercooler.
Om gewicht te besparen is de koolstofvezel achtervleugel hol en wordt
er aluminium toegepast voor het dak en de verstevigingsprofielen in de
portieren. Dit zorgt bovendien voor een verlaging van het zwaartepunt.
Geweld
Om al het geweld in toom te houden, is de Lancer Evolution IX voorzien
van inwendig geventileerde remschijven rondom, met 4-zuiger Brembo
remtangen vóór en sport-ABS met stuurhoeksensor. In samenwerking met
schokdemperfabrikant Bilstein ontwikkelde Mitsubishi speciale
sportdempers. De fraaie 17-inch lichtmetalen velgen van BBS helpen het
onafgeveerde gewicht verder te beperken.
De kuipvormige, met leer en alcantara beklede sportstoelen van Recaro,
het Momo-stuurwiel en de aluminium pedalen onderstrepen het sportieve
karakter van de snelste Lancer. De deurpanelen zijn nieuw van
vormgeving en de midden-console is in titaniumkleur afgewerkt, wat
mooi aansluit bij de koolstofvezel afwerking van het dashboard.
De aanwezigheid van automatische airconditioning en vier elektrisch
bedienbare zijruiten maken de Lancer Evolution IX ook nog eens
bijzonder geschikt voor gebruik buiten de rallyproeven!
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai