AutoRai

De nieuwste, de lekkerste: Mitsubishi Lancer Evolution IX

(3/24/2006)
De ingenieurs van de Mitsubishi Motors Company kregen een heldere taakomschrijving inzake de (door)ontwikkeling van Mitsubishiâs rally-icoon: ten opzichte van de âEvolutionâ VIII nog een paar stappen verder gaan waar het gaat om efficiëntie, raffinement, aanpassings-vermogen en pure prestaties. Dit resulteerde in de overtreffende trap die Lancer Evolution IX heet. De prijsstelling vanaf 44.999 euro is al net zo scherp als zân rijeigenschappen. Als hoofdrolspeler in de Groep N rally's is de Lancer Evolution, voor Mitsubishi Motors de onmisbare schakel tussen productiemodellen en race-auto's. Voor alle autoliefhebbers, dealers en klanten vormt hij de vitrine van Mitsubishi's knowhow in de autosport. De jongste generatie, de Lancer Evolution IX, is zonder overdrijven een sensationele auto en een overtuigend drager van ditzelfde rally DNA.

280 pk
De krachtbron in de Lancer Evolution is als vanouds de 4G63-motor met âtwin-scrollâ turbocompressor en intercooler. Maar in de âEvolutionâ IX is deze zestienklepper voorzien van Mitsubishiâs MIVEC variabele kleptiming. Het maximum vermogen van de 2.0 MIVEC-turbomotor steeg tot 280 pk (206 kW) en het maximumkoppel bedraagt 355 Nm bij 3.500 t.p.m. Met zijn handgeschakelde zesversnellingsbak heeft de Lancer Evolution IX niet meer dan 5,7 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/uur te accelereren. De topsnelheid bedraagt 250 km/uur (niet begrensd).
Perfecte balans
Het weg- en stuurgedrag van de vierwielaangedreven Lancer Evolution IX is ongeëvenaard. Mitsubishi heeft het inmiddels vermaarde AWC-systeem nóg verder verfijnd. Het resultaat is een onderstel met een perfecte balans tussen onder- en overstuur, een nog betere communicatie met de bestuurder en een indrukwekkende hoeveelheid grip onder alle omstandigheden. Het AWC-systeem kent de modi âTarmacâ, âGravelâ en âSnowâ, waarmee het stuurgedrag is af te stemmen op een specifiek type ondergrond.

Ook de aerodynamica van de Lancer Evolution IX is verder geoptimaliseerd, met behulp van een nieuw neus- en staartstuk, en grotere luchtinlaten in de voorspoiler ten behoeve van de intercooler. Om gewicht te besparen is de koolstofvezel achtervleugel hol en wordt er aluminium toegepast voor het dak en de verstevigingsprofielen in de portieren. Dit zorgt bovendien voor een verlaging van het zwaartepunt. Geweld
Om al het geweld in toom te houden, is de Lancer Evolution IX voorzien van inwendig geventileerde remschijven rondom, met 4-zuiger Brembo remtangen vóór en sport-ABS met stuurhoeksensor. In samenwerking met schokdemperfabrikant Bilstein ontwikkelde Mitsubishi speciale sportdempers. De fraaie 17-inch lichtmetalen velgen van BBS helpen het onafgeveerde gewicht verder te beperken.

De kuipvormige, met leer en alcantara beklede sportstoelen van Recaro, het Momo-stuurwiel en de aluminium pedalen onderstrepen het sportieve karakter van de snelste Lancer. De deurpanelen zijn nieuw van vormgeving en de midden-console is in titaniumkleur afgewerkt, wat mooi aansluit bij de koolstofvezel afwerking van het dashboard.

De aanwezigheid van automatische airconditioning en vier elektrisch bedienbare zijruiten maken de Lancer Evolution IX ook nog eens bijzonder geschikt voor gebruik buiten de rallyproeven!

BedrijfsautoRAI.nl