Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN STIChting natuur en milieu, DE PROVINCIALE MILIEUFEDERATIES EN
DE MILIEUCENTRA VAN DEN HAAG EN AMSTERDAM

Utrecht, 24 maart 2006

Reactie op Convenant milieuzonering schone vrachtauto's

Gemiste kans op écht schonere vrachtwagens

Het vandaag af te sluiten convenant over schonere vrachtauto's in grote steden leidt tot schonere lucht. Tegelijkertijd, zo vinden vijftien milieuorganisaties, is het convenant te traag met het verplicht stellen van echt schone voertuigen. Daarmee is de kans gemist om luchtvervuiling in de steden echt goed aan te pakken, het wagenpark versneld schoon te krijgen en de meest ernstige gezondheidsschade te verminderen.

Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) en staatssecretaris Van Geel (Milieu) ondertekenen vandaag een convenant met negen gemeenten, VNG en een aantal logistieke organisaties over stimulering van schone vrachtauto's in een aantal grote steden. Het convenant houdt onder meer in dat vrachtwagens die naar de deelnemende steden willen, binnen een jaar over een roetfilter moeten beschikken. Een goede en logische stap vinden de milieuorganisaties.

Over de vervolgstappen uit het convenant zijn de milieuorganisaties veel minder te spreken. Pas vanaf 2010 zijn vrachtwagens die de steden in willen, verplicht om te voldoen aan de zogeheten Euro-4-norm, de norm voor de minst vervuilende vrachtauto's. Dat kan sneller. Deze wagens zijn al sinds vorige jaar voor ieder bedrijf te koop. De meer vervuilende vrachtauto's met de Euro-3-normen mogen, wanneer ze jonger zijn dan acht jaar, zelfs nog tot 2013 in de betreffende steden rijden. Volgens de milieuorganisaties verkiest het convenant op dit punt de afschrijvingstermijnen van vrachtwagens boven de gezondheid van mensen en dat vinden zij een kwalijke zaak. Bovendien kunnen transportbedrijven ervoor kiezen om de Euro-3-voertuigen niet in steden in te zetten.

De milieuorganisaties zijn er ook niet over te spreken dat de verplichte roetfilter niet voor kleine busjes en bestelauto's geldt. Daardoor gaat een deel van de milieuwinst weer verloren. De milieuorganisaties vrezen dat bedrijven in plaats van hun vrachtauto met busjes of bestelauto's de steden in gaan.