D66
Als mensen en hun meningen worden beperkt door angst, dan zullen niet
de beste ideeën overleven, maar de minst controversiële, deze stelling
betrok D66-kamerlid Boris van der Ham tijdens het kamerdebat over de
Cartoonkwestie rond de profeet Mohammed, met onder meer de
CDA-Minister van Ontwikkelingssamenwerking, Agnes van Ardenne en
Alexander Pechtold.
Hieronder zijn bijdrage, die ook als opinieartikel verscheen in het
Nederlands Dagblad:
Voor een vrijzinnige partij als D66 is een pluriforme samenleving een
groot goed. Mensen van alle gezindten, religies en opvattingen moeten
zich hierin welkom voelen. Een van de smeermiddelen voor een
dergelijke samenleving is de vrijheid van meningsuiting. Mensen moeten
hierin zo min mogelijk worden beperkt. Natuurlijk kunnen de
verschillen aan opvattingen botsen en kan er debat zijn, zelfs op het
scherpst van de snede, zodat mensen elkaars opvattingen kunnen
proeven, ervan kunnen leren, of ze kunnen aanscherpen.
Zowel op wetenschappelijk, religieus, sociaal-economisch als politiek
gebied is vooruitgang altijd begonnen met individuen die de gangbare
opinie ter discussie durfden te stellen. In 1509 opende Erasmus met
zijn Lof der Zotheid een aanval op religieuze scherpslijpers.
Galileo's ontdekking dat de aarde om de zon draaide, werd hem niet in
dank afgenomen. Hij kreeg levenslang huisarrest. Toch was zijn aanval
op de gevestigde opvattingen van belang.
In de jaren zestig van de vorige eeuw waren grote delen van de
bevolking geschokt toen de feministische Dolle Mina's hun bh's
publiekelijk verbrandden en leuzen als 'Baas in eigen buik'
scandeerden. Hun optreden baande wél de weg voor een serieus debat
over abortus en vrouwenrechten. Net zo prikkelend zijn heden ten dage
de anti-abortusdemonstranten, die met schokkende foto's van
geaborteerde foetussen rondlopen. Zij gebruiken deze methode om aan te
geven dat abortus geen vanzelfsprekendheid mag zijn. Beide vormen
dragen bij aan een volwassen debat over deze kwestie.
Natuurlijk zijn er ook mensen die misbruik maken van de vrijheid van
meningsuiting door doelloos te schelden en te kwetsen. Die uitingen
zullen in het publieke debat vanzelf uitdoven of worden
tegengesproken. In het algemeen geldt dat door de diversiteit van
meningen discussies vaak op een hoger plan worden getild. Voor de
kwaliteit van de wetenschap, de samenleving en zelfs voor religieuze
beleving is diversiteit van meningen belangrijk. Als mensen hun
meningen niet meer durven te uiten uit angst voor geweld, dan zullen
niet de beste ideeën overleven, maar de minst controversiële.
Openheid
Die openheid zou een gemeenschappelijke houding moeten zijn van zowel
gelovigen als niet-gelovigen. Bij velen is die houding ook aanwezig.
Daarom verzet ik me tegen de stelling van minister Van Ardenne dat er
een scheidslijn loopt tussen mensen die niet geloven en mensen die dat
wel doen. Daarmee miskent ze dat er ook onder gelovigen grote
verschillen zijn.
Het ene individu staat open voor andere meningen, het andere niet. Dat
is naar mijn mening de werkelijke botsing en die loopt dwars door
religies en levensbeschouwingen heen.
Verscheidenheid
Jonathan Sacks, opperrabbi van de United Hebrew Congregations of The
Commonwealth, wees in zijn boek The Dignity of Difference op de
noodzaak van een open houding naar elkaar. Hij schreef: ,,De test van
het geloof is of ik ruimte kan maken voor verscheidenheid. Kan ik Gods
aangezicht zien in iemand die niet op mij lijkt, wiens taal, geloof,
idealen verschillend zijn van die van mij? Als ik dat niet kan, dan
wil ik dat God op mij lijkt, in plaats van dat ik naar zijn voorbeeld
leef. (...) Verscheidenheid is een vorm van hoop, want het is gegrond
op het besef dat vanwege onze verscheidenheid, wij allen iets unieks
kunnen bijdragen aan het gezamenlijke project waar we deel van
uitmaken.''
Deze fraaie tekst geeft ook duidelijk aan dat de door de minister
geschetste tegenstelling tussen seculier en niet seculier vals is. Het
ene individu staat open voor andere meningen, en anderen niet. Dat is
naar mijn mening de werkelijke botsing die in de wereld aanwezig is,
die dwars door religies en levensbeschouwingen heenloopt. Hoe
verklaart ze dat in Saudie Arabie het de vrouwen totaal aan rechten
ontbreekt, gebaseerd op de Koran, terwijl in New York er vrouwelijke
imams zijn, ook gebaseerd op de Koran? Hoe verklaart ze dat binnen het
Christendom de Paus nog steeds verbiedt dat vrouwen in het ambt mogen
treden, maar dat de Remonstranten en Doopsgezinden in de jaren twintig
van de vorige eeuw al vrouwelijke dominees toeliet? De ene vrijzinnige
Christen staat toe dat homo's mogen trouwen, en andere Christenen
ontzeggen de ander dat recht. Ook bij Deense Cartoonkwestie waren er
veel diverse geluiden binnen de moslimwereld. Een klein aantal gooiden
stenen en sloegen aan het moorden. Dat is verwerpelijk. Maar de
meesten trokken hun schouders op, en sommigen, zoals de Amsterdamse
wethouder Aboutaleb zei dat hij sommige cartoons zelfs best grappig
vond.
Samenbindend element van religie
De minister stelt in haar artikel dat het ,,een onomstotelijk feit is
dat culturen en religies de voornaamste bindende factoren van onze
tijd zijn: de twintigste eeuw was een tijdperk van ideologieën, de
eenentwintigste eeuw wordt een tijdperk van identiteit''. Natuurlijk
kan religie ook een samenbindend element zijn en inspiratie bieden.
Maar ze doet net alsof religie de enige vorm is waaraan je identiteit
kunt ontlenen. Mensen kunnen hun identiteit ook aan andere zaken
ontlenen. Aan muziek, aan literatuur en ook aan vrijzinnige denkers.
Ik word bijvoorbeeld warm als ik teksten van de Engelse
sociaal-liberaal John Stuart Mill lees. Religie heeft niet het
alleenrecht op de moraal. Er zijn meer inspiratiebronnen. Juist de
diversiteit aan inspiratiebronnen maakt onze samenleving zo rijk.
24-3-2006 10:48