EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Convenant schone vrachtauto's in binnensteden | |

|Het ministerie van VROM, de grote steden en het bedrijfsleven         |
|ondertekenen op vrijdag 24 maart het convenant 'Stimulering schone    |
|vrachtauto's en milieuzonering'.                                      |
|Dit convenant moet ertoe leiden dat vanaf begin 2007 de deelnemende   |
|partijen gezamenlijk maatregelen nemen om schoner, efficiënter en     |
|sneller goederenvervoer in binnensteden te bevorderen.                |
|                                                                      |
|Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: het milieu wordt minder belast|
|in combinatie met maatregelen die leiden tot efficiëntere bevoorrading|
|van de binnensteden. Hier vecht EVO al jaren voor en het komt nu door |
|middel van dit convenant binnen handbereik.                           |
|                                                                      |
|Zorgvuldig proces                                                     |
|                                                                      |
|Het convenant voorkomt verschillen in regelgeving tussen gemeenten en |
|laat alle betrokken partijen een zorgvuldig proces doorlopen om       |
|milieuzones in te stellen in de grotere Nederlandse gemeenten. Een    |
|milieuzone is een gebied in de binnenstad dat alleen toegankelijk is  |
|voor vrachtauto's die voldoen aan verscherpte milieueisen.            |
|                                                                      |
|Waarom een convenant?                                                 |
|                                                                      |
|Een groot aantal gemeenten heeft een luchtkwaliteitprobleem, waar ze  |
|op basis van wettelijk vastgestelde normen op worden aangesproken door|
|burgers. Het gevolg is dat er niet gebouwd kan worden, en er geen     |
|infrastructuur en woningen bij kunnen komen. Een gemeente heeft een   |
|grote bevoegdheid om (verkeers)maatregelen te nemen om zo de          |
|luchtkwaliteit te verbeteren. Veel gemeenten willen dit ook doen,     |
|variërend van goederenvervoer per tram tot een verbod op vrachtauto's.|
|Omdat we een lappendeken aan economisch onwerkbare maatregelen moeten |
|voorkomen, hebben alle partijen de handen ineen geslagen om hierover  |
|een convenant te sluiten.                                             |
|                                                                      |
|Definitief convenant per 24 maart                                     |
|                                                                      |
|De definitieve versie van het convenant biedt voor alle partijen het  |
|maximaal haalbare. Gemeenten worden gebonden aan verplichtingen om    |
|goede afspraken te maken met het bedrijfsleven op het gebied van      |
|stedelijke distributie. De koppeling met de Commissie Stedelijke      |
|Distributie onderstreept dit.                                         |
|                                                                      |
|Wat hebben we eraan?                                                  |
|                                                                      |
|Het instellen van een milieuzone kan pas na een afwegingsproces       |
|waarbij gemeenten en bedrijfsleven samen concluderen dat zo'n         |
|milieuzone zinvol is. Lokaal moet altijd worden bekeken of het        |
|uitstootprobleem groot genoeg is en of een milieuzone wel het meest   |
|geschikte instrument is. Zo moeten alle partijen onderzoeken of       |
|'gewone' maatregelen (bijvoorbeeld andere routering of                |
|doorstromingsmaatregelen) niet veel effectiever zijn. Daarbij worden  |
|alle belangen meegewogen, zowel van bewoners als van de lokale        |
|detailhandel. Het is dus niet zo dat elke gemeente een milieuzone zal |
|invoeren.                                                             |
|                                                                      |
|Verbetering bevoorrading                                              |
|                                                                      |
|Behalve de eisen voor de toe te laten vrachtauto's bekijken gemeenten |
|en bedrijfsleven welke maatregelen kunnen leiden tot een verbetering  |
|van de bevoorrading. Dat geldt voor maatregelen die zijn gericht op de|
|doorstroming van het verkeer, logistieke efficiency of bijvoorbeeld   |
|het gebruik van de gemeentelijke tijdsvensters in de deelnemende      |
|steden. Dit is economisch interessant, maar ook goed voor vermindering|
|van de milieubelasting.                                               |
|                                                                      |
|Verwacht wordt dat gemeenten die milieuzones overwegen maar nog niet  |
|deelnemen aan dit akkoord, op een later moment gebruik zullen maken   |
|van deze uitgangspunten bij de formulering van hun beleid.            |
|                                                                      |
|Noodzaak goederenvervoer                                              |
|                                                                      |
|Ministeries en gemeenten hebben gedurende het proces oog gekregen voor|
|de noodzaak van goederenvervoer in steden. Zo waren er gemeenten die  |
|aanvankelijk van plan waren alleen nog maar Euro-5-voertuigen vanaf   |
|2010 in het stadscentrum toe te laten. Bovendien was nog niet         |
|duidelijk in hoeverre gemeenten verplicht zouden worden te kijken naar|
|alternatieve maatregelen, zoals het stimuleren van gebruik van de     |
|busbaan en het zodanig afstellen van verkeerlichten dat er een 'groene|
|golf' ontstaat.                                                       |
|                                                                      |
|De afspraken:                                                         |
|                                                                      |
|vanaf 1 april 2007: minimaal Euro 2 of 3 met roetfilter met gemiddeld |
|85 procent subsidie                                                   |
|vanaf 1 januari 2010: minimaal Euro 4, maar met overgangsregeling voor|
|Euro 3 met roetfilter. Het komt erop neer dat er een einddatum voor   |
|Euro 3 is op 1 juli 2013. Dit geldt ook voor voertuigen met aan Euro 4|
|gelijkgestelde emissies, bijvoorbeeld voor auto's die rijden op       |
|alternatieve brandstoffen waardoor hun uitstoot beperkt is            |
|er komt een centrale ontheffingsregeling voor voertuigen die          |
|redelijkerwijs niet aan de eisen kunnen voldoen. De stuurgroep (waarin|
|het ministerie, gemeenten en bedrijfsleven vertegenwoordigd zijn)     |
|ontwikkelt de criteria                                                |
|wanneer niet aan de algemene randvoorwaarden is voldaan, zoals        |
|voldoende beschikbaarheid van roetfilters en voldoende beschikbaarheid|
|van distributievrachtauto's                                           |
|die voldoen aan de Euro-4-norm, dan wordt de inwerkingtreding van het |
|convenant opgeschort                                                  |
|er komt een expertisecentrum. Behalve technische vraagstukken over    |
|bijvoorbeeld roetfilters, komen er ook emissiegevolgen van stedelijke |
|verkeers- en vervoersgerelateerde maatregelen aan de orde             |
|gemeenten zetten zich in voor efficiëntere stedelijke distributie     |
|de Commissie Stedelijke Distributie is arbiter bij geschillen         |
|                                                                      |
|Partijen                                                              |
|                                                                      |
|Ministerie van VROM; ministerie van Verkeer en Waterstaat; EVO; de    |
|gemeenten Delft, Eindhoven, Den Haag, Haarlem, 's-Hertogenbosch,      |
|Nijmegen, Tilburg, Rotterdam en Utrecht. Stadsregio Rotterdam en de   |
|Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Koninklijk Nederlands     |
|Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) hebben        |
|aangegeven zich te willen aansluiten bij het convenant, nadat zij het |
|convenant hebben voorgelegd aan hun achterban.                        |
Mark Jansen
Public Affairs & Mediarelaties
EVO
T +31 79 346 7204
M 06 21 642 444
http://www.evo.nl


---- --