http://www.evo.nl
Convenant schone vrachtauto's in binnensteden | |
|Het ministerie van VROM, de grote steden en het bedrijfsleven | |ondertekenen op vrijdag 24 maart het convenant 'Stimulering schone | |vrachtauto's en milieuzonering'. | |Dit convenant moet ertoe leiden dat vanaf begin 2007 de deelnemende | |partijen gezamenlijk maatregelen nemen om schoner, efficiënter en | |sneller goederenvervoer in binnensteden te bevorderen. | | | |Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: het milieu wordt minder belast| |in combinatie met maatregelen die leiden tot efficiëntere bevoorrading| |van de binnensteden. Hier vecht EVO al jaren voor en het komt nu door | |middel van dit convenant binnen handbereik. | | | |Zorgvuldig proces | | | |Het convenant voorkomt verschillen in regelgeving tussen gemeenten en | |laat alle betrokken partijen een zorgvuldig proces doorlopen om | |milieuzones in te stellen in de grotere Nederlandse gemeenten. Een | |milieuzone is een gebied in de binnenstad dat alleen toegankelijk is | |voor vrachtauto's die voldoen aan verscherpte milieueisen. | | | |Waarom een convenant? | | | |Een groot aantal gemeenten heeft een luchtkwaliteitprobleem, waar ze | |op basis van wettelijk vastgestelde normen op worden aangesproken door| |burgers. Het gevolg is dat er niet gebouwd kan worden, en er geen | |infrastructuur en woningen bij kunnen komen. Een gemeente heeft een | |grote bevoegdheid om (verkeers)maatregelen te nemen om zo de | |luchtkwaliteit te verbeteren. Veel gemeenten willen dit ook doen, | |variërend van goederenvervoer per tram tot een verbod op vrachtauto's.| |Omdat we een lappendeken aan economisch onwerkbare maatregelen moeten | |voorkomen, hebben alle partijen de handen ineen geslagen om hierover | |een convenant te sluiten. | | | |Definitief convenant per 24 maart | | | |De definitieve versie van het convenant biedt voor alle partijen het | |maximaal haalbare. Gemeenten worden gebonden aan verplichtingen om | |goede afspraken te maken met het bedrijfsleven op het gebied van | |stedelijke distributie. De koppeling met de Commissie Stedelijke | |Distributie onderstreept dit. | | | |Wat hebben we eraan? | | | |Het instellen van een milieuzone kan pas na een afwegingsproces | |waarbij gemeenten en bedrijfsleven samen concluderen dat zo'n | |milieuzone zinvol is. Lokaal moet altijd worden bekeken of het | |uitstootprobleem groot genoeg is en of een milieuzone wel het meest | |geschikte instrument is. Zo moeten alle partijen onderzoeken of | |'gewone' maatregelen (bijvoorbeeld andere routering of | |doorstromingsmaatregelen) niet veel effectiever zijn. Daarbij worden | |alle belangen meegewogen, zowel van bewoners als van de lokale | |detailhandel. Het is dus niet zo dat elke gemeente een milieuzone zal | |invoeren. | | | |Verbetering bevoorrading | | | |Behalve de eisen voor de toe te laten vrachtauto's bekijken gemeenten | |en bedrijfsleven welke maatregelen kunnen leiden tot een verbetering | |van de bevoorrading. Dat geldt voor maatregelen die zijn gericht op de| |doorstroming van het verkeer, logistieke efficiency of bijvoorbeeld | |het gebruik van de gemeentelijke tijdsvensters in de deelnemende | |steden. Dit is economisch interessant, maar ook goed voor vermindering| |van de milieubelasting. | | | |Verwacht wordt dat gemeenten die milieuzones overwegen maar nog niet | |deelnemen aan dit akkoord, op een later moment gebruik zullen maken | |van deze uitgangspunten bij de formulering van hun beleid. | | | |Noodzaak goederenvervoer | | | |Ministeries en gemeenten hebben gedurende het proces oog gekregen voor| |de noodzaak van goederenvervoer in steden. Zo waren er gemeenten die | |aanvankelijk van plan waren alleen nog maar Euro-5-voertuigen vanaf | |2010 in het stadscentrum toe te laten. Bovendien was nog niet | |duidelijk in hoeverre gemeenten verplicht zouden worden te kijken naar| |alternatieve maatregelen, zoals het stimuleren van gebruik van de | |busbaan en het zodanig afstellen van verkeerlichten dat er een 'groene| |golf' ontstaat. | | | |De afspraken: | | | |vanaf 1 april 2007: minimaal Euro 2 of 3 met roetfilter met gemiddeld | |85 procent subsidie | |vanaf 1 januari 2010: minimaal Euro 4, maar met overgangsregeling voor| |Euro 3 met roetfilter. Het komt erop neer dat er een einddatum voor | |Euro 3 is op 1 juli 2013. Dit geldt ook voor voertuigen met aan Euro 4| |gelijkgestelde emissies, bijvoorbeeld voor auto's die rijden op | |alternatieve brandstoffen waardoor hun uitstoot beperkt is | |er komt een centrale ontheffingsregeling voor voertuigen die | |redelijkerwijs niet aan de eisen kunnen voldoen. De stuurgroep (waarin| |het ministerie, gemeenten en bedrijfsleven vertegenwoordigd zijn) | |ontwikkelt de criteria | |wanneer niet aan de algemene randvoorwaarden is voldaan, zoals | |voldoende beschikbaarheid van roetfilters en voldoende beschikbaarheid| |van distributievrachtauto's | |die voldoen aan de Euro-4-norm, dan wordt de inwerkingtreding van het | |convenant opgeschort | |er komt een expertisecentrum. Behalve technische vraagstukken over | |bijvoorbeeld roetfilters, komen er ook emissiegevolgen van stedelijke | |verkeers- en vervoersgerelateerde maatregelen aan de orde | |gemeenten zetten zich in voor efficiëntere stedelijke distributie | |de Commissie Stedelijke Distributie is arbiter bij geschillen | | | |Partijen | | | |Ministerie van VROM; ministerie van Verkeer en Waterstaat; EVO; de | |gemeenten Delft, Eindhoven, Den Haag, Haarlem, 's-Hertogenbosch, | |Nijmegen, Tilburg, Rotterdam en Utrecht. Stadsregio Rotterdam en de | |Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Koninklijk Nederlands | |Vervoer (KNV) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) hebben | |aangegeven zich te willen aansluiten bij het convenant, nadat zij het | |convenant hebben voorgelegd aan hun achterban. |Mark Jansen
Public Affairs & Mediarelaties
EVO
T +31 79 346 7204
M 06 21 642 444
http://www.evo.nl
---- --