Ingezonden persbericht
Noordwijk aan Zee/Ede, 24 maart 2006
Consumenten kiezen beste webwinkels van nederland
Meer dan 800.000 keer gestemd op favoriete webwinkels!
De winnaars van de Nationale Thuiswinkel Awards 2006 zijn bekend. Tijdens een besloten gala-avond ten overstaan van ruim 500 aanwezigen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee zijn de jaarlijkse vak- en publieksprijzen uitgereikt. De Awards worden georganiseerd en gefinancierd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van de branchevereniging Thuiswinkel.org.
5 Winnaars Publieksprijzen 2006, meer dan 800.000 stemmen geteld!
Uit meer dan 150 inzendingen zijn op 28 januari jl. de genomineerde bedrijven bekendgemaakt voor de publieksprijzen. De 25 genomineerde webwinkels zijn in de 'finale ronde' beland via een consumentenpanel (N=1.500) onder leiding van Blauw Research. Consumenten hebben tussen 28 januari en 22 maart op hun favoriete webwinkels gestemd via www.thuiswinkelawards.nl
Fons van Westerloo, voorzitter van de publieksjury: 'Nederlanders hebben dit jaar werkelijk massaal gestemd op hun favoriete webwinkel. Vorig jaar werden meer dan 300.000 stemmen geteld, dit jaar zijn de consumentenstemmen opgelopen tot het enorme aantal van 849.166, uitgebracht door 227.753 consumenten, een teken van grote betrokkenheid van consumenten bij hún favoriete webwinkel!' De meeste stemmen werden uitgebracht in de categorie Warenhuizen, daar brachten 190.857 consumenten hun stem uit.
De winnaars van de Publieksprijzen 2006 zijn:
157.318 stemmen t.b.v. Financiële Diensten, winnaar Postbank (101.791 stemmen)
166.593 stemmen t.b.v. Multimedia, winnaar bol.com (61.085 stemmen)
155.857 stemmen t.b.v. Reizen en Vrije tijd, winnaar Landal GreenParks (59.880 stemmen)
178.541 stemmen t.b.v. Speciaalzaken, winnaar Conrad Electronic Benelux (44.532 stemmen)
190.857 stemmen t.b.v. Warenhuizen, winnaar Wehkamp (75.797 stemmen)
Vakjury onder leiding van Roel Pieper kiest winnaar vakprijzen 2006
De vakjury onder leiding van Roel Pieper, bestaande uit hoofdredacteuren van 9 mediapartners en 11 bekende vakgenoten, heeft de winnaars van de vakprijzen 2006 gekozen. In februari heeft de vakjury de genomineerden uit zo'n 150 inzendingen bekendgemaakt. De 20-koppige vakjury onder leiding van Roel Pieper heeft uiteindelijk de winnaars van de vakprijzen bepaald. Roel Pieper: "Een onafhankelijke vakjury heeft alle inzendingen kritisch beoordeeld. Daarbij hebben zij gekeken naar kwaliteit, creativiteit, ondernemerschap en -steeds belangrijker- het vermogen tot vernieuwen".
Beste Starter 2006
Direct Movie
Beste Thuiswinkel 2006
bol.com
Branche Innovatie Award 2006 naar iDEAL
De Branche-Innovatie Award 2006 is uitgereikt aan iDEAL. De Award werd door Paul Nijhof, vice-voorzitter van Thuiswinkel.org, overhandigd aan Marc Buitenhek, voorzitter van de Raad van Eigenaren van iDEAL, waarin de ABN-AMRO, Postbank en Rabobank als grootbanken samenwerken. De prijs is toegekend aan de in 2005 gerealiseerde of geïnitieerde, succesvolle, vindingrijke of veel belovend initiatief, innovatie of ontwikkeling ten behoeve van de Nederlandse thuiswinkelbranche.
Uit het juryrapport:
'We hebben als Thuiswinkel.org dit jaar met iDEAL een innovatie gekregen die onze hoogst genoteerde wens in vervulling heeft doen gaan, namelijk een voor de consument vertrouwde en gemakkelijke manier van afrekenen van zijn aankopen op het internet. Bij meer dan 2.000 webwinkels kunnen consumenten na de start in oktober al met iDEAL betalen. En binnen een half jaar wordt al bij 10% van de webaankopen met iDEAL betaald, zo is de verwachting. Paul Nijhof, vice-voorzitter van Thuiswinkel.org: "Hopelijk geldt deze prijs ook als stimulans voor de banken: samenwerken aan gemeenschappelijke standaarden en intitiatieven levert meetbare meerwaarde op voor webwinkeliers én consumenten in Nederland".
Sponsors
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2006 is mogelijk gemaakt door:
Hoofdsponsors: Clockwork, De Telegraaf, PaySquare, Selektmail en Selektvracht
Co-sponsors: HCN Hét Callcenter Netwerk, Ilsemedia, MailStreet, Newtel, Ogone, Onetomarket, Tapps en The Vision Web
EINDE PERSBERICHT
STICHTING NATIONALE THUISWINKEL AWARDS
De Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten op afstand verkopen aan consumenten en wordt georganiseerd en gefinancierd door de Stichting Nationale Thuiswinkels Awards.
De Stichting is opgericht in juli 2001 met als doelstelling het organiseren van onafhankelijke Award- verkiezingen voor de branche.
Met de uitreiking van de Awards beoogt de Stichting een positieve bijdrage te leveren aan het zelfbewustzijn van de branche, zowel bij bedrijven die verkopen op afstand aan consumenten als bij consumenten die (gaan) kopen op afstand.
Achtergrondinformatie (