Introductie: de nieuwe Honda Civic Hybrid
(3/24/2006)
Honda is een pionier op het gebied van hybrideautoâs. Al in 1999 kwam
de Insight op de markt. In de jaren erna volgden de Civic IMA en de
Accord Hybrid (in de USA). Inmiddels zijn wereldwijd al meer dan
130.000 Hondaâs met hybrideaandrijving verkocht. De nieuwe Civic
Hybrid debuteerde tijdens de IAA 2005 en is de tweede generatie van
een vierdeurs sedan met hybrideaandrijving. De volledig nieuwe Civic
Hybrid is een modern kwaliteitsproduct. Het design is zeer dynamisch
en de aandrijflijn toekomstgericht.
Technische finesse à la Honda
De techniek bestaat uit een compacte en efficiënt Honda
hybridesysteem. Een nieuwe 1.3 motor met drietraps i-VTEC-systeem en
de jongste versie van het Hybrid IMA-systeem (Integrated Motor
Assist). Het verbruik is met 4,6 l / 100 km (1:21,8) bijzonder laag en
de CO -uitstoot bedraagt slechts 109 g/km. Het nieuwe Honda
hybridesysteem is krachtiger en de elektromotor levert aanmerkelijk
meer vermogen dan de voorgaande Civic Hybrid.
De aandrijflijn van de nieuwe Civic Hybrid
De nieuwe Honda hybride aandrijflijn bestaat uit een efficiënter
IMA-systeem dat 50 procent meer vermogen levert (10 kW in de Civic
IMA, 15 kW in de nieuwe Civic Hybrid). Het nieuwe systeem is een stuk
compacter, werkt zuiniger en levert ook nog eens betere prestaties.
Hij presteert als een 1.6-motor, maar is beduidend zuiniger en stoot
veel minder schadelijke stoffen uit.
Regeneratieve remmen
Zodra de auto remt, wordt de krachtstroom omgedraaid. De elektromotor
fungeert dan als generator en slaat bewegingsenergie op, die bij de
volgende acceleratie weer wordt benut. Dit beperkt energieverliezen.
Dankzij de dynamische regeling van het remsysteem verloopt elke
remmanoeuvre soepel.
Automatische airconditioning en hybridecompressor
Ook de airconditioning werkt volgens het hybrideprincipe, want de
compressor werkt zowel op de benzine- als elektromotor. Als de
benzinemotor geen vermogen levert en/of bij stabiele
interieurtemperaturen, doet de elektromotor alleen het werk. Moet de
airco flink koelen, dan werken de benzine- en elektromotor samen om de
compressor aan te drijven.
De werkingsfases van het nieuwe Honda hybridesysteem:
* Stilstaande auto
De benzinemotor slaat af en verbruikt dus niets.
* Wegrijden
De klepbediening van de benzinemotor werkt in de stand voor lage
snelheden en de elektromotor assisteert.
* Snel accelereren
De klepbediening werkt in de stand voor hoge snelheden en de
elektromotor assisteert.
* Rijden met een constante lage snelheid
Alle kleppen zijn gesloten en er is geen verbranding. De
elektromotor zorgt voor de aandrijving.
* Normaal accelereren en rijden met een constante hogere snelheid
De klepbediening werkt in de stand voor lage snelheden en alleen
de benzinemotor zorgt voor de aandrijving.
* Afremmen en gas loslaten
Alle kleppen zijn gesloten en er is geen verbranding. De
elektromotor werkt als generator en wint zoveel mogelijk energie
terug en slaat die op in de accuâs.
Traploze versnellingsbak
De Civic Hybrid is voorzien van een continu variabele transmissie
(CVT). Deze nieuw ontworpen unit zorgt ervoor dat de IMA-aandrijving
altijd zo efficiënt mogelijk kan werken. Dankzij het grote bereik van
de overbrengingsverhoudingen kan de auto zowel snel accelereren als
met lage toerentallen hoge snelheden rijden.
Modern, dynamisch design
Karakteristiek voor het moderne design van de Civic Hybrid zijn de
gebogen daklijn, de vlakliggende voorruit en de korte overhangen, die
de compacte vorm benadrukken.
Uitrusting en prijs
De nieuwe Civic Hybrid kost ⬠22.850,00 en heeft een omvangrijke
standaarduitrusting. Standaard zijn onder meer actieve hoofdsteunen,
zes airbags, VSA stabiliteitscontrole, mistlampen vóór, automatische
airconditioning, 6-cd-wisselaar die geschikt is voor mp3 bestanden,
multifunctioneel met leder bekleed stuurwiel, alarmsysteem, ISOFIX
kinderzitjesbevestigingen, elektrisch bedienbare ramen voor- en
achter, cruise control en stoelverwarming voor. Als optie is lederen
bekleding leverbaar.
Veiligheid
De nieuwe Civic generatie, dus ook de Civic Hybrid, is ontworpen als
één van de veiligste autoâs in zijn klasse. ABS is vanzelfsprekend
standaard, net zoals EBD (elektronische remkrachtverdeling) en VSA
stabiliteitscontrole. VSA helpt de bestuurder de controle over de auto
te behouden als een bocht te snel wordt genomen, tijdens fors
accelereren en bij uitwijkmanoeuvres. VSA werkt met ingrepen in het
remsysteem en motormanagement.
Actieve hoofdsteunen op de voorstoelen verminderen de kans op een
whiplash na een aanrijding van achteren.
Letselrisico voor voetgangers
Om het letselrisico voor voetgangers, fietsers en motorrijders te
verminderen, vervormen de voorspatborden en motorkap van de Civic
Hybrid als er bijvoorbeeld een voetganger of fietser onverhoopt op
terechtkomt. Verder kunnen in een voorkomende situatie de
energieabsorberende motorkapsteunen afbreken en zijn ook de
ruitenwissers en spatbordbevestigingen aangepast aan een botsing met
een extra kwetsbare verkeers-deelnemer.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai