Grootscheepse crossmediale campagne ondersteunt introductie Cadillac BLS
(3/24/2006)
De Europese introductie van de Cadillac BLS wordt ondersteund door een
grootscheepse crossmediale campagne. Traditionele media als radio,
televisie, outdoor, direct mail en print gaan in deze campagne hand in
hand met e-mailmarketing, internet en een hoogst bijzondere actie op
veilingsite eBay. Daar hebben bezoekers door te bieden de kans om de
eerste BLS eigenaar in Europa te worden, nog voor de
showroomintroductie van 8 april aanstaande.
Cadillac bekijkt voortdurend nieuwe communicatiemogelijkheden en is
gewend naast de traditionele communicatiemiddelen ook interactieve
marketing ruim in te zetten. Met interactieve digitale middelen wordt
de doelgroep van potentiële BLS kopers sneller, gemakkelijker,
directer en op een doordringender wijze benaderd. Belangrijkste
doelstellingen van de campagne als geheel zijn het creëren van merk-
en modelbekendheid en het genereren van testritaanvragen en
uiteindelijke verkopen.
Bulent Polat, Manager Sales Promotion & CRM van Cadillac & Corvette
Europe, licht deze campagnestrategie toe: âCadillac is een klein maar
onderscheidend merk. Onze marketingaanpak laat eigenlijk hetzelfde
zien. We hebben geen torenhoge budgetten, dat betekent dat we slim met
ons geld moeten omgaan. Door te focussen op crossmediaal en
interactieve marketing bereiken we niet alleen zeer gericht en snel de
doelgroep, maar ook nog eens zeer kostenefficiënt. Bovendien zet het
Cadillac neer als een dynamisch en actief merk.â
Bindende factor in de mix van traditionele en digitale media is de
website cadillac-bls.com, die in alle uitingen wordt gecommuniceerd.
Hier krijgen bezoekers meer informatie over de auto, kunnen ze een
proefrit aanvragen, een 3D 360 graden configurator bekijken en
wallpapers en screensavers downloaden.
Cadillac en eBay
Een innovatief element in deze crossmediale communicatiemix is de
unieke samenwerking tussen Cadillac & Corvette Europe en eBay. Deze
omvat de veiling van de eerste BLS voor Europa, waarbij de hoogste
bieder de eerste Europese BLS eigenaar wordt, nog voordat de auto in
de showroom staat. Voor het eerst in de historie vindt een eerste
exemplaar van een geheel nieuw automodel zijn weg via deze veilingsite
naar zijn nieuwe eigenaar. De opbrengst van de veiling komt volledig
ten goede aan het World Food Program. De veiling start 24 maart
aanstaande en loopt af op 2 april, om 21.00 uur CET.
âOnze internationale samenwerking met eBay in Europa is een mooi
voorbeeld van creatief en gedurfd denkenâ, verklaart Polat. âWe komen
zo op een andere manier voor het voetlicht bij de internetbezoeker dan
men zou verwachten van een merk als Cadillac. Het enorme bereik van
eBay draagt bovendien weer bij aan de bekendheid van zowel het merk
als het model.â Deze unieke veilingactie wordt behalve internationaal
via de eBay websites en Yahoo in Nederland ook gecommuniceerd via MSN,
Planet, Lycos en Marktplaats. Zo wordt het merk Cadillac bij een zeer
grote groep mensen onder de aandacht gebracht.
In opdracht van Cadillac & Corvette Europe zijn twee bureaus
verantwoordelijk voor de BLS campagne: Bookmark uit Naarden draagt
zorg voor de direct mail en interactieve marketing, terwijl Bühler &
Partner uit Frankfurt is aangewezen als thematische bureau.
Escalade
De crossmediale communicatiestrategie wordt ook voortgezet voor
diverse andere Cadillac modellen. Zo is voor de nieuwe Cadillac
Escalade, de SUV die eind 2006 in Europa debuteert, inmiddels een
pre-launch campagne gestart op de Cadillac website. Bezoekers krijgen
er meer informatie, kunnen zich aanmelden voor de introductie en een
âviral gameâ spelen. De speciale Escalade site is te bereiken via
www.cadillaceurope.com/escalade. Doelstelling van deze activiteiten
is, behalve het informeren over de komst van de nieuwe Escalade, het
vergroten van de prospectdatabase.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai