AutoRai

Grootscheepse crossmediale campagne ondersteunt introductie Cadillac BLS

(3/24/2006)
De Europese introductie van de Cadillac BLS wordt ondersteund door een grootscheepse crossmediale campagne. Traditionele media als radio, televisie, outdoor, direct mail en print gaan in deze campagne hand in hand met e-mailmarketing, internet en een hoogst bijzondere actie op veilingsite eBay. Daar hebben bezoekers door te bieden de kans om de eerste BLS eigenaar in Europa te worden, nog voor de showroomintroductie van 8 april aanstaande.
Cadillac bekijkt voortdurend nieuwe communicatiemogelijkheden en is gewend naast de traditionele communicatiemiddelen ook interactieve marketing ruim in te zetten. Met interactieve digitale middelen wordt de doelgroep van potentiële BLS kopers sneller, gemakkelijker, directer en op een doordringender wijze benaderd. Belangrijkste doelstellingen van de campagne als geheel zijn het creëren van merk- en modelbekendheid en het genereren van testritaanvragen en uiteindelijke verkopen.

Bulent Polat, Manager Sales Promotion & CRM van Cadillac & Corvette Europe, licht deze campagnestrategie toe: âCadillac is een klein maar onderscheidend merk. Onze marketingaanpak laat eigenlijk hetzelfde zien. We hebben geen torenhoge budgetten, dat betekent dat we slim met ons geld moeten omgaan. Door te focussen op crossmediaal en interactieve marketing bereiken we niet alleen zeer gericht en snel de doelgroep, maar ook nog eens zeer kostenefficiënt. Bovendien zet het Cadillac neer als een dynamisch en actief merk.â

Bindende factor in de mix van traditionele en digitale media is de website cadillac-bls.com, die in alle uitingen wordt gecommuniceerd. Hier krijgen bezoekers meer informatie over de auto, kunnen ze een proefrit aanvragen, een 3D 360 graden configurator bekijken en wallpapers en screensavers downloaden.

Cadillac en eBay
Een innovatief element in deze crossmediale communicatiemix is de unieke samenwerking tussen Cadillac & Corvette Europe en eBay. Deze omvat de veiling van de eerste BLS voor Europa, waarbij de hoogste bieder de eerste Europese BLS eigenaar wordt, nog voordat de auto in de showroom staat. Voor het eerst in de historie vindt een eerste exemplaar van een geheel nieuw automodel zijn weg via deze veilingsite naar zijn nieuwe eigenaar. De opbrengst van de veiling komt volledig ten goede aan het World Food Program. De veiling start 24 maart aanstaande en loopt af op 2 april, om 21.00 uur CET.

âOnze internationale samenwerking met eBay in Europa is een mooi voorbeeld van creatief en gedurfd denkenâ, verklaart Polat. âWe komen zo op een andere manier voor het voetlicht bij de internetbezoeker dan men zou verwachten van een merk als Cadillac. Het enorme bereik van eBay draagt bovendien weer bij aan de bekendheid van zowel het merk als het model.â Deze unieke veilingactie wordt behalve internationaal via de eBay websites en Yahoo in Nederland ook gecommuniceerd via MSN, Planet, Lycos en Marktplaats. Zo wordt het merk Cadillac bij een zeer grote groep mensen onder de aandacht gebracht.

In opdracht van Cadillac & Corvette Europe zijn twee bureaus verantwoordelijk voor de BLS campagne: Bookmark uit Naarden draagt zorg voor de direct mail en interactieve marketing, terwijl Bühler & Partner uit Frankfurt is aangewezen als thematische bureau.

Escalade
De crossmediale communicatiestrategie wordt ook voortgezet voor diverse andere Cadillac modellen. Zo is voor de nieuwe Cadillac Escalade, de SUV die eind 2006 in Europa debuteert, inmiddels een pre-launch campagne gestart op de Cadillac website. Bezoekers krijgen er meer informatie, kunnen zich aanmelden voor de introductie en een âviral gameâ spelen. De speciale Escalade site is te bereiken via www.cadillaceurope.com/escalade. Doelstelling van deze activiteiten is, behalve het informeren over de komst van de nieuwe Escalade, het vergroten van de prospectdatabase.

BedrijfsautoRAI.nl