Gemeente Tilburg
24-3-2006
Van Geel sluit met grote steden en bedrijfsleven convenant schone
vrachtauto's
Inhoud
Staatssecretaris Van Geel (Milieu) tekent op 24 maart een convenant
met tien belangrijke steden, bedrijfsleven en het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat over beperking van de luchtverontreiniging door
vrachtauto's in binnensteden. Op plekken waar dat effectief is zullen
vanaf voorjaar 2007 alleen vrachtauto's worden toegelaten met een lage
uitstoot van fijn stof (met name door roetfilters). Gemeenten zullen
samen met het bedrijfsleven maatregelen nemen om de bevoorrading in
steden efficiënter te organiseren, zodat luchtverontreiniging en
geluidshinder worden aangepakt.
Op 24 maart 2006 tekenen staatssecretaris Van Geel (Milieu), het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, tien belangrijke steden en EVO
het convenant 'Stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering'. TLN
en KNV hebben aangegeven zich bij het convenant te willen aansluiten.
De ondertekeningsbijeenkomst begint om 16.00 uur in de
brandweerkazerne van Tilburg. Voor deze stad is gekozen omdat Tilburg
als eerste stad overleg is gaan voeren met vervoersorganisaties over
het gezamenlijk aanpakken van de luchtkwaliteit van de binnenstad.
Het convenant past in het voornemen om luchtverontreiniging en
geluidshinder in stedelijke gebieden aan te pakken. Het convenant moet
ertoe leiden dat vanaf begin 2007 in de 'milieuzones' (vaak de
stadscentra) van de deelnemende gemeenten alleen vrachtwagens worden
toegelaten die voldoen aan verscherpte eisen voor de uitstoot van
schadelijke uitlaatgassen en fijn stof, op plekken waar dat vanuit
milieuoogpunt effectief is. Dit betekent dat alleen vrachtauto's met
roetfilters en de nieuwste vrachtauto's de zone in mogen. Vanaf 2010
gaan strengere eisen gelden. De eisen gelden ook voor het wagenpark
van de deelnemende gemeenten zelf.
Een stappenplan dat bij het convenant hoort, geeft aan dat de
invoering van een milieuzone niet over één nacht ijs gaat. Voorop moet
staan dat die maatregelen worden getroffen die een bijdrage leveren
aan de vermindering van de milieudruk en dat deze maatregelen
maatschappelijk en bedrijfsmatig kostenefficiënt zijn.
Goed voor milieu en economie
Het voorgaande vraagt nogal wat van de transportsector. Daar staat wel
iets tegenover. De investering voor de roetfilters wordt voor het
overgrote deel gedekt door een subsidieregeling. Bovendien kunnen
schone en stille vrachtauto's ook voordelen verwachten. Naast de
milieuzones zullen gemeenten in overleg met het bedrijfsleven
maatregelen nemen voor een slimmere organisatie van de stedelijke
distributie, bijvoorbeeld door verbeterde doorstroming voor
vrachtverkeer en een effectiever gebruik van de zogenaamde
venstertijden voor de bevoorrading. Op deze wijze snijdt het mes aan
twee kanten: milieu en economie profiteren beide. De maatregelen
vergroten de aantrekkelijkheid van een stadshart, vooral voor het
winkelende en uitgaande publiek. Winkeliers en bewoners varen hier wel
bij.
Uniformiteit
Daarnaast biedt het convenant een ander belangrijk voordeel:
uniformiteit. Op dit moment overwegen veel gemeenten om een milieuzone
in te stellen. Het gevaar bestaat dat dit tot een wildgroei in
systemen en voorschriften leidt. Het convenant voorkomt dat een
vrachtauto in de ene stad wel de milieuzone in mag en in een andere
stad niet.
Goed voorbeeld doet goed volgen
De gemeenten die dit convenant ondertekenen zijn voorlopers. Er zijn
echter meer gemeenten waar milieuzonering een kansrijke optie is en
die overwegen zo'n zone in te stellen. Om het de gemeenten gemakkelijk
te maken, is aan het convenant een bijlage toegevoegd. Door
ondertekening van deze bijlage kunnen ook andere gemeenten zich
verbinden aan het convenant. Het ministerie van VROM, de VNG en de
Stadsregio Rotterdam zullen dit bevorderen.