Gemeente Tilburg

24-3-2006
Van Geel sluit met grote steden en bedrijfsleven convenant schone vrachtauto's

Inhoud
Staatssecretaris Van Geel (Milieu) tekent op 24 maart een convenant met tien belangrijke steden, bedrijfsleven en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat over beperking van de luchtverontreiniging door vrachtauto's in binnensteden. Op plekken waar dat effectief is zullen vanaf voorjaar 2007 alleen vrachtauto's worden toegelaten met een lage uitstoot van fijn stof (met name door roetfilters). Gemeenten zullen samen met het bedrijfsleven maatregelen nemen om de bevoorrading in steden efficiënter te organiseren, zodat luchtverontreiniging en geluidshinder worden aangepakt.

Op 24 maart 2006 tekenen staatssecretaris Van Geel (Milieu), het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, tien belangrijke steden en EVO het convenant 'Stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering'. TLN en KNV hebben aangegeven zich bij het convenant te willen aansluiten. De ondertekeningsbijeenkomst begint om 16.00 uur in de brandweerkazerne van Tilburg. Voor deze stad is gekozen omdat Tilburg als eerste stad overleg is gaan voeren met vervoersorganisaties over het gezamenlijk aanpakken van de luchtkwaliteit van de binnenstad.

Het convenant past in het voornemen om luchtverontreiniging en geluidshinder in stedelijke gebieden aan te pakken. Het convenant moet ertoe leiden dat vanaf begin 2007 in de 'milieuzones' (vaak de stadscentra) van de deelnemende gemeenten alleen vrachtwagens worden toegelaten die voldoen aan verscherpte eisen voor de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en fijn stof, op plekken waar dat vanuit milieuoogpunt effectief is. Dit betekent dat alleen vrachtauto's met roetfilters en de nieuwste vrachtauto's de zone in mogen. Vanaf 2010 gaan strengere eisen gelden. De eisen gelden ook voor het wagenpark van de deelnemende gemeenten zelf.
Een stappenplan dat bij het convenant hoort, geeft aan dat de invoering van een milieuzone niet over één nacht ijs gaat. Voorop moet staan dat die maatregelen worden getroffen die een bijdrage leveren aan de vermindering van de milieudruk en dat deze maatregelen maatschappelijk en bedrijfsmatig kostenefficiënt zijn.

Goed voor milieu en economie
Het voorgaande vraagt nogal wat van de transportsector. Daar staat wel iets tegenover. De investering voor de roetfilters wordt voor het overgrote deel gedekt door een subsidieregeling. Bovendien kunnen schone en stille vrachtauto's ook voordelen verwachten. Naast de milieuzones zullen gemeenten in overleg met het bedrijfsleven maatregelen nemen voor een slimmere organisatie van de stedelijke distributie, bijvoorbeeld door verbeterde doorstroming voor vrachtverkeer en een effectiever gebruik van de zogenaamde venstertijden voor de bevoorrading. Op deze wijze snijdt het mes aan twee kanten: milieu en economie profiteren beide. De maatregelen vergroten de aantrekkelijkheid van een stadshart, vooral voor het winkelende en uitgaande publiek. Winkeliers en bewoners varen hier wel bij.

Uniformiteit
Daarnaast biedt het convenant een ander belangrijk voordeel: uniformiteit. Op dit moment overwegen veel gemeenten om een milieuzone in te stellen. Het gevaar bestaat dat dit tot een wildgroei in systemen en voorschriften leidt. Het convenant voorkomt dat een vrachtauto in de ene stad wel de milieuzone in mag en in een andere stad niet.

Goed voorbeeld doet goed volgen
De gemeenten die dit convenant ondertekenen zijn voorlopers. Er zijn echter meer gemeenten waar milieuzonering een kansrijke optie is en die overwegen zo'n zone in te stellen. Om het de gemeenten gemakkelijk te maken, is aan het convenant een bijlage toegevoegd. Door ondertekening van deze bijlage kunnen ook andere gemeenten zich verbinden aan het convenant. Het ministerie van VROM, de VNG en de Stadsregio Rotterdam zullen dit bevorderen.